Читај ми!

Велике промене на немачком тржишту рада

Немачко тржиште рада налази се пред огромним променама, али оно истовремено није спремно за трансформацију. Један део одговорности сноси и политика. Може ли нова влада то да коригује?

Немачкој на први поглед добро иде. Стопа незапослености је скоро преполовљена након реформи из 2005. године. Чак ни гигантска криза због пандемије короне није знатније променила ситуацију у земљи: стопа незапослености само незнатно је порасла- са 5,0 на 5,9 одсто.

Захваљујући мерама владе као што је, рецимо, финансирање скраћене радне седмице, већина људи успела је да задржи своје радно место. Пандемија је осим тога показала и да у Немачкој функционише рад од куће.

Ипак, та земља налази се пред драматичним променама, на коме она, према мишљењу бројних стручњака, уопште није добро припремљена.

"Током 2020-их година доживећемо невероватну трансформацију на немачком тржишту рада", каже и савезни министар рада Хубертус Хајл (СПД). Те промене диктирају пре свега дигитализација и аутоматизација, али и велика смена доминантних технологија, попут експанзије електро-мобилности.

Будућност рада

Последице тих промена знатно се разликују од једне до друге привредне гране. Хилмар Шнајдер, директор Истраживачког института о будућности рада из Бона, ипак уочава нешто што је заједничко: "У начелу је прошло доба тешког физичког рада. Све више се бавимо духовним радом или радом који се базира на знању."

Једноставне активности за које су потребне и ниже квалификације, све више ће замењивати роботи или рачунари - или ће радници за њих бити лоше плаћени. "Већ смо одмакли релативно далеко на том путу и постигли неку врсту равнотеже", каже Шнајдер за DW. "Оно што може да се аутоматизује већ је аутоматизовано."

У индустрији се већ сада много користе машине и роботи, а и у магацинима онлајн-трговаца добар део рада преузеле се машине. У њима ради мање људи него у робним кућама у центрима немачких градова - а те робне куће се у последње време постепено затварају.

Логистици и шпедицији тек предстоје велике трансформације: камионима још увек управљају људи, а према мишљењу стручњака, само је питање времена када ће и ти послови бити укинути, а камиони почети да се крећу аутономно. Иста ствар важи и за таксисте, односно понуђаче из тог услужног сектора попут "Убера".

Погођени и високообразовани

И социолог Роланд Фервибе уверен је да ће бројна радна места нестати. Ипак, за разлику од Шнајдера, он не верује да је ситуација на тржишту рада "у равнотежи", односно да разлог за бриге имају само они који нису довољно образовани или обучени.

Дигитализација представља "смену епоха", каже Фервибе, професор за социјалну структуру и социјалну неравнотежу на Универзитету у Потсдаму. "Оно што је ново јесте чињеница да су погођени и висококвалификовани послови."

Он као пример наводи преводиоце, којима посао отимају све бољи рачунарски програми. "Потенцијално би то могло да погоди и адвокате, зато што се већи број правних савета који су потребни муштеријама у ствари може да се обави и полуаутоматски." И банке последњих година смањују број запослених.

Немачка се налази усред трансформације, а тај процес ће се у будућности интензивирати, додаје Фервибе за DW и напомиње да постоји опасност да Немачка изгуби прикључак с другим земљама света по питању дигитализације.

Мањкаво образовање

Пандемија короне разоткрила је и велике слабости по том питању, поготово у јавној управи. Канцеларије центара за јавног здравље често су биле преоптерећене - користиле су чак и факс-уређаје за комуникацију због контроле ширења инфекција - а не модерна средства дигиталног комуницирања.

Али држава је још више заказала по питању тога колико су млади дигитално компетентни. "То је политички пропуст првог реда - то да ми у 2021. уопште немамо школски предмет 'дигитално образовање'", каже Фервибе.

И није само дигитализација оно што угрожава радна места. Захваљујући успону електро-мобилности, у идуће четири године у немачкој аутомобилској индустрији нестаће 200.000 радних места, једноставно зато што су е-мотори и е-погони једноставнији од оних са унутрашњим сагоревањем. То је показала студија немачког Института ИФО, коју је наручило Удружење немачке ауто-индустрије (ВДА).

Истовремено ће, према најновијим проценама, у производњи и одржавању е-аутомобила настати још више радних места него што ће их нестати у процесу трансформације.

Нови послови

Стари послови нестају, а нови настају и у другим областима. Око 1,2 милиона радних места ће до 2035. да се појави у оним занимањима које технологија тешко може да замени, тврди се у студији консултантске фирме "Дилојт" - већином се ту ради о пословима у здравству, подучавању и образовању, односно у менаџменту и управи.

Ипак, то је слаба утеха за људе који ће да изгубе радно место због дигитализације, јер њима често недостају квалификације за новонастале послове. Додатни је проблем чињеница да је сектор слабије плаћених послова у Немачкој огроман - сваки пети запослени (око 20 одсто) ради за минималац или за плату тек изнад минималне. У скандинавским земљама, у Холандији или Француској, тај проценат два пута је мањи.

Излаз из тога је у образовању и дошколовавању. Само у аутомобилској индустрији ће ускоро за око 800.000 људи да буде потребна нека нова или друга квалификација, процењује консултантска компанија "Бостон консалтинг груп".

Немачка ће, као друштво које је све старије, и убудуће да зависи од досељавања из других земаља, каже истраживач Шнајдер: "Притом су нам потребни концепти чији је циљ привлачење висококвалификованих људи у Немачку". А ту он уочава да има "доста простора за побољшања".

недеља, 05. мај 2024.
25° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара