Читај ми!

Где је место електричним тротинетима, на тротоару или улици – да ли ће нови закон решити недоумице

Још траје јавна расправа о томе где је место електричним тротинетима – на тротоару, бициклистичким стазама или на коловозу? Мишљења су толико подељена да се чини да се никада неће пронаћи решење које одговара свима. А мора да се пронађе, јер је реч о безбедности и пешака и оних који возе тротинете.

Снимак возача електричног тротинета који на ауто-путу вози 80 километара на сат имао је скоро милион прегледа.

И слика и интересовање показују да је неопходно донети законска правила. До тада нацрт измене закона о безбедности саобраћаја практично омогућава вожњу тротинета било где, осим на ауто-путу, али наравно уз прописане мере.

Изгледа да је питање тренутка када ће се догодити да се на једном уском тротоару у Београду сусретну или сударе пешак, бициклиста и возач тротинета. Ко у том случају има предност? Али још важније питање јесте на који начин ће нацрт закона на то утицати.

"Хтели смо да заштитимо најрањивију категорију учесника у саобраћају, а то су пешаци. Не треба заборавити да се управо у нацрту закона предвидело да возачи лаких електричних возила морају приоритет дати пешацима и безбедном и прописном учествовању у саобраћају", каже Златко Беленцин, помоћник начелника Управе саобраћајне полиције.

По нацрту, закон ће дефинисати тротинет као лако електрично возило, а правила која ће морати да поштују возачи тих возила подразумевају да ће максимална брзина на тротоару бити до 5 километара на час. Кретање по коловозу је омогућено само уколико је брзина на том делу пута ограничена на 30 километара на час. Основне површине за вожњу тротинета, како нацрт дефинише, биће бициклистичке и пешачко-бициклистичке стазе.

"Оно што је највећи проблем био јесте наћи компромис како задржати комфор пешака и безбедност и са друге стране како обезбедити тротинеташима да безбедно учествују у саобраћају, они су специфична категорија у саобраћају и има их преко 200.000. Снага електромотора не сме прећи 0,6 киловата, највећа конструктивна брзина је 25 километара на час и тежина празног возила 35 килограма", каже Мирко Коковић из Агенције за безбедност саобраћаја.

У складу са инфраструктурним разликама у одређеним деловима града, нацрт подразумева ову, условно речено, комбиновану методу.

"Мислим да је мешање пешачког саобраћаја моторног саобраћаја односно тротинета јако опасно и бојим се да су пешаци ти који ће платити цену", каже Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја..

"У Западној Европи је значајно веће искуство са тротинетима, државе које су у старту забраниле да се тротинети крећу тротоарима нису промениле свој став, а са друге стране неке државе су промениле став на основу искуства али и детаљних анализа, последња је на пример Шведска где је одскора забрањено кретање тротинета тротоарима", каже Окановић.

Мишљена о нацрту закона се разликују.

Биће да је и Београду потребно ово искуство, али за то је потребно време. Јавна расправа је још у току. У 2021. години било је више од 70 саобраћајних незгода у којима су учествовали возачи тротинета.

четвртак, 19. септембар 2024.
21° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи