Читај ми!

"Сова" нови адут панчевачке "Утве", у плану и жирокоптер

Фабрика авиона "Утва" у Панчеву ове године обележава 85 година постојања. Првобитно је била смештена у Земуну, да би пред почетак Другог светског рата била пресељена у Панчево где и данас послује. Након успешне производње авиона "ласта" за српско, али и ирачко ваздухопловство, имају нови авион "сова", који је спреман за серијску производњу. Потребна су им, кажу, додатна улагања државе која би се вишеструко исплатила.

Зоран Шпановић крајем августа славио је 50 година од свог првог самосталног лета. Као војни пилот, летео је на више од 50 типова авиона. После 230 пробних летова, одушевљен је последњим производом "Утве".

"Овај авион је перфектан, 11 година сам летео на ‘цесни 172’ обуку, а није ми пало на памет да пробам неке основне акробације, а овај авион ради буквално све. И прелеп је за летење. На њему се научи, није за бабе, него ствара се осећај, ствара се пилот са њом. То је оно што је сигурно. Не зато што вам говори неко ко је то гледао, него који је то радио", каже Зоран Шпановић, тест пилот.

У фебруару 2017. године "Утву" је купио државни "Југоимпорт". Од оснивања 1937. "Утва" је производила летелице, најпре једрилице, а затим и авионе. Фабрички комплекс у ком се и данас налази подигнут је 1987, са циљем да се производи најсавременији авион - распад земље то је спречио. Фабрика је бомбардована у агресији НАТО-а 1999. године.

Александар Петровић, руководилац Сектора за развој пројектовања компаније "Утва" каже да су извршени велики напори да се након 2000. године покрене производња авиона "ласта" и кулминација тога је производња 37 авиона типа "ласта".

"У складу са тим, ми у понуди имамо два производа, авион ‘сова’ и авион ‘ласта’, али осим тога правимо и ваздухопловну опрему за војне намене, као што су митраљеске гондоле, лансери, који могу да се монтирају на авионе и хеликоптере које користи наша, а и друге стране војске", рекао је Петровић.

А у Војсци Србије у употреби су "ласта" и "утва 75". "Сова" је наследник баш тог авиона.

Никола Богавац, инжењер у Сектору за развој и пројектовање каже да су у односу на "утву 75" замењени интрументи.

"Уместо аналогне стављена је дигитална авионика. Такође, сви механички инструменти, јачи мотор, тиме смо добили боље перформансе самог авиона. Тренутно радимо на сертификацији самог авиона, како бисмо добили тип сертификат нашег Директората цивилног ваздухопловства", рекао је Богавац.

У фабрици очекују да "сова" ускоро уђе у серијску производњу. Спремни су, кажу и да повећају своје капаците, али им је за то потребна помоћ државе.

"Инвестиције у ‘Утву’ су свакако добродошле и исплатиле би се у кратком временском периоду као што је и иначе у ваздухопловној индустрији. Инвестицијама бисмо свакако подигли конкурентност на тржишту и подигли квалитет својих производа", каже Петровић.

"Утва" ће у будућности имати још један производ, који је сада у фази развоја. У питању је жирокоптер, који ће моћи да полеће као хеликоптер, а лети као авион.

недеља, 28. април 2024.
19° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво