Читај ми!

"Поларизација" због лекције из биологије – седам од осам издавача мораће да мења уџбенике

Сви осим једног издавача мораће да мењају уџбенике из биологије за 8. разред основне школе, тачније да поново измене лекцију о "биолошком смислу адолесценције", у којој пише да поред женског и мушког постоји и међупол. Спорна лекција била је тема и скупштинског одбора за образовање.

Да то што су рођени као дечак и девојчица – не мора тако да остане, да постоје особе рођене "у погрешном телу", пише у уџбеницима биологије за 8. разред. Али неће још дуго. Наиме, након што је у јавности покренута полемика, Министарство просвете покренуло је процедуру да се формулација преиспита. И саопштава да ће морати да се мења.

"Када говорите осмаку који је адолесцент, када долази до неких хормонских поремећаја, мислим да се пропагирање толеранције може урадити на много јаснији и пријемчивији начин него као што је то урађено у конкретном уџбенику. Та предзнања ученици стичу у другој половини средњег образовања, а не у времену када иду у осми разред", наводи Бранко Ружић, министар просвете.

Спорна лекција довела је и до спора на скупштинском Одбору за образовање.

"Ми нисмо рођени као мушкарци и жене, да преведем ово, него ћемо кроз социолошки развој не знам када и како психофизички да преиспитамо ко смо и шта смо и да донесемо одлуку да ли смо мушкарци или жене, то каже уџбеник биологије", каже Бошко Обрадовић, народни посланик.

Народни посланик Зоран Лутовац наводи да је то видео не као опредељење – да ли ће се неко определити да ли је мушко или женско, него да ли ће онај који има проблем са тим имати шансу да то каже.

Исправити недостатке у седам од осам одобрених уџбеника

Национални просветни савет је навео и да не сме бити идеологије у лекцијама. Стручну оцену квалитета рукописа даје Комисија Завода за унапређивање образовања, која је утврдила да треба исправити недостатке у седам од осам одобрених уџбеника.

Оспорени програм усвојен је пре две године, а примењује се од прошле. Аутори уџбеника кажу да су лекције писали на научним чињеницама, у складу са прихваћеним планом и програмом.

"Не можемо да порекнемо да у нашем друштву постоје људи који се просто не осећају да припадају оном полу којег су, и да такви људи постоје. Акценат ових лекција је на развијању разумевања и толеранције у нашем друштву и међу нашим ученицима", објашњава Милица Миројевић, ауторка уџбеника.

Ни међу правницима не постоји сагласност о усклађености спорене лекције о роду са Уставом и законима.

"Устав не познаје род као категорију, он познаје пол и говори о равноправности полова, дакле мушкарца и жене", каже Слободан Орловић, правник.

Емила Стојановић, акредитована реализаторка обуке Националне академије за јавну управу у области родне равноправности и заштите од дискриминације наводи да Устав каже - свако дете има право на очување свог идентитета.

"Ми имамо различите идентитете – национални, религијски, родни. Дакле, свако дете има право да очува тај идентитет", каже Стојановићева.

Министарство просвете саопштава да ће седам од осам издавача уџбеника биологије добити образложење и рок у којем су дужни да доставе исправљен рукопис Заводу за унапређење обрзовања.