Читај ми!

Србија међу земљама са највишим индексом развоја електронске управе на свету

Српска еУправа најбоља је у региону и испред неких чланица Европске Уније. У извештају Уједињених нација Србија се први пут нашла у групи земаља са највишим индексом развоја електронске управе на свету, и заузима 40. место од 193 земље.

За само пет година од када је дигитализација постављена као један од приоритета развоја, основана Канцеларија за ИТ и е-управу, уз укључивање комплетне Владе, Србија се први пут нашла у групи земаља са највишим индексом развоја електронске управе на свету са оценом "веома висок".

"Тај глобални индекс развоја електронске управе се састоји из неколико базних индекса. Први је индекс који показује колико смо развили електронске услуге и колико смо оне доступне грађанима. По том индексу смо чак 26 на свету. Бољи смо рецимо од Канаде, Швајцарске и Норвешке", тврди директор Канцеларије за ИТ и еУправу Михаило Јовановић.

Ове године родитељи су први пут децу уписивали у средњу школи преко портала "Моја средња школа". Електронско заказивање термина за добијање новог пасоша или личне карте је већ стандард. Дуже од годину дана грађани не морају да носе доказе о уплати на увид захваљујући плаћању преко електронске управе. Ту су и портали "Бебо добро дошла на свет", електронски упис у вртиће, моја прва плата, услуге грађанима за време ковид пандемије.

"Ово је добар резултат и наравно да сам задовољан због свих људи који су учествовали у том резултату, свим запосленим у канцеларији за ИТ управу, али и целокупној Влади која је допринела томе да се високо рангирамо. Међутим, желимо да идемо даље. Желимо да померамо лествицу навише, развијамо нове услуге. Мислимо да све оно што смо до сада урадили само добра основа за бржи и квалитетнији развој нових електронских услуга", каже Јовановић.

Јовановић најављује и нове услуге где ће рецимо електронска уверења, разни изводи и многи други документи које је држава иначе до сада слала грађанима у папирној форми да долази електронски у електронско сандуче на порталу електронске управе.

Консензус да је развој јавне управе приоритет, стварање законског оквира, оснивање институција и велика улагања су дали резултате, оцењују стручњаци.

"Доста се улагало у повезивање базе података државних, њихово чишћење, успостављање нових регистара, успостављен је рецимо регистар становништва, доста се радило на регистру просторних јединица, на подацима који су везани за пореску управу, за АПР и тако даље, тако да, осим тога изграђена је инфраструктура, на пример, улагано је, изграђен је државни дата центар у Крагујевцу. Такође, видело се када је све то изграђено уз канцаларију за ИТ управу, да је било много лакше и брже направити неке услуге", сматра ИТ стручњак Слободан Марковић. 

Бољу онлајн везу између државе и грађана, од земаља Европске Уније, од нас имају само Данска, Финска и Естонија. Стручњаци кажу да је за даљи напредак потребно да се више ради са грађанима како би и старији суграђани или особе са инвалидитетом могли да на овај начин користе услуге које су им потребне.