Читај ми!

Савети психолога – да ли родитељи треба децу да уче слова и да их критикују кад забораве домаћи

Школски психолог Бранка Тишма каже за РТС да деца, да би била спремна за полазак у први разред, већ у вртићу и породици треба да стекну неке навике, а да је, уколико нису, сада време да то учине. Такође, указује да деца воле да чују да су велика и одрасла. Саветује да им до поласка треба објаснити какав ће им бити дан, кад се иде у школу, колико остају и посебно, да ће то бити сваког дана, у дужем периоду.

Бранка Тишма је у Јутарњем програму рекла да су припреме за полазак у први разред увелико почеле још од 1. априла, када је кренуло тестирање, када деца већ у вртићу и породици причају о поласку у школу.

Они су већ тада зрели за полазак у школу и за промену средине, за нешто ново и другачије.

"Ових преосталих десетак дана до поласка у школу с децом треба причати о томе како је то изгледало кад смо ми кретали у школу. Пренети им какав ће дан бити, кад дете иде у школу, колико остаје и да ће то бити сваки дан, дуги временски период", истиче Тишма.

Додаје да је посебно важно дете упознати с путем до школе, прошетати више пута и играти се с њим у школском дворишту.  Без обзира што ће прваке родитељи водити у школу, важно је да упознају простор кроз који пролазе.

Важно је и одвајање собе, кутка у коме ће будући првак радити, и заједно с њим распоредити ствари које ће користити.

"Важно је и не наметати детету распоред, где шта треба да му стоји. Деца се разликују од нас и много је боље да су они то изабрали и о томе одлучивали", сматра Тишма. 

Организација живота и рада 

Каже и да су деца већ требала и у вртићу и породици да стекну неке навике, а уколико нису, да је сада време да то учине. Такође, деца воле да чују да су велики и одрасли.

Они нису навикли да седе дуго на једном месту, али ту су, истиче и учитељи који треба да их анимирају. 

Првих дана их учитељи не држе да седе 45 минута, прошетају их кроз школу и двориште и тај део је, указује психолог, веома важан да деца упознају и људе с којима ће се сусретати и којима ће се обраћати кад им нешто затреба.

"То време и простор које смо одредили за децу потребно је да најмање двадесетак до двадесетак минута седимо с њима и имамо неке активности, као што је цртање, прелиставање сликовница, читање или неке друге активности", саветује Тишма. 

Већина деце после школе очекује одмор и да се играју, а један мали број чим дође из школе заврши домаћи и све своје обавезе.

Родитељи не треба да децу одмах, чим дођу из школе, питају како је било у школи, јер ће велики број њих рећи ништа није било, шта те брига, или било је досадно, лепо…

Такође, указује Тишма, не треба их ни критиковати што нису запамтили шта има за домаћи, јер ће се они касније и сетити углавном кроз неку игру и активност. Зато треба имати поверења у дете да ће то и запамтити.

Да ли родитељи треба да уче са децом слова, бројеве 

"Учитељи највише воле кад деца не знају да читају и пишу и да с њима крену од почетка да раде, што је ретка прилика, јер родитељи мисле да је најбоља припрема за школу, научити дете да пише и чита. То је једини посао који искључиво може учитељ да уради, јер он једини зна ту везу између слова и гласа и прављење тих записа", објашњава Тишма.

Због тога, сматра да родитељи и сви остали не би требало тиме да се баве.

Наспавани на наставу

Истиче да је веома важно да деца буду наспавана и то најмање осам сати, и да је тада и боља концентација и да су толерантнији на изазове који их очекују.

"Важно је и кад су устали, а то значи, да ако настава почиње у осам часова, не треба да их будимо у 7.30, већ раније. Потребно је и доћи пре почетка наставе, јер су то моменти када деца с другом децом остварују контакте", рекла је она.

Такође, треба стицати од почетка навике и у припреми књига, да ли ће то бити пред полазак у школу и онда и предвидети то време.

Каже и да се мање заборавља кад се то обави увече, али да већина воли ујутру да припрема књиге.