Читај ми!

Веронаука и грађанско васпитање – да ли је угрожено право на избор

Питање равноправности верске наставе и грађанског васпитања у основним и средњим школама поново је актуелизовано пошто је патријарх Порфирије указао на то да поједини директори школа обесхрабрују ученике и родитеље да се определе за верску наставу. Ресорно министарство подсећа да право родитеља и ученика јесте да одаберу један од два изборна предмета и ту одлуку не доносе ни директори ни запослени у школи.

Да Српска православна црква годинама настоји да се избори за бољи статус верске наставе у школама, потврдила је недавна објава патријарха Порфирија на његовом званичном Инстаграм налогу.

"Веома сам разочаран информацијом да директори више основних и средњих школа у Србији свесно обесхрабрују, чак бих рекао спречавају, ученике и родитеље да се определе за Верску наставу. Посаветоваћу се са браћом архијерејима и представницима других Цркава и верских заједница о томе да ли да јавно објавимо њихова имена и имена школа које на тај начин дискриминишу сопствене ученике. У сваком случају ћемо упутити званично реаговање и надлежним државним органима", поручио је патријарх.

Изменом закона о основама система образовања и васпитања веронаука је из статуса обавезног изборног предмета прешла у статус обавезног изборног програма.

И ту је, како кажу у СПЦ – настао проблем. Наиме, надлежни органи, како наводе представници Цркве, једностраним променама правила за формирање група, доводе директоре школа у ситуацију у којој морају да ускраћују деци право на избор и промену избора.

Стеван Јовановић из Одбора за верску наставу Архиепископије београдско-карловачке каже да начин формирања група треба да буде такав какав је био од када је верска настава враћена у школе, да то треба да важи и за верску наставу и за грађанско васпитање.

"Једно одељење се дели на групу за верску наставу, и на групу за грађанско васпитање, без обзира на број ђака. Онда ви немате проблеме да формирате распоред", објашњава Јовановић.

Они који раде са децом сматрају да је срж проблема у неразумевању значаја изучавања верске наставе и грађанског васпитања.

"Они одлуке које се тичу верске наставе не доносе уз елементарне консултације са онима који су заинтересовани за ова два предмета", указује вероучитељ Дарко Николић.

Национални просветни савет: Квалитет је то што утиче на избор

Из Националног просветног савета кажу да нису уочили проблеме, чак, наводе, примећују и побољшан квалитет верске наставе.

"Одговорно тврдим да је квалитет тај који утиче на избор, и да подсетимо да су ученици заједно са својим родитељима ти који се опредељују на почетку школовања", истиче Владан Ницовић, члан Националног просветног савета.

Министарство: Никоме није ускраћено право на избор

У Министарству просвете кажу да ни ученицима ни њиховим родитељима није ускраћено право на избор. Поручују да ће поступати у складу са надлежностима.

Бранко Ружић, министар просвете, науке и технолошког напретка, наводи да закон јасно дефинише два изборна предмета подједнаког статуса, грађанско васпитање и веронауку.

"Не видим да постоје неки проблеми. Уколико има неких појединачних случајева, ми смо увек истицали да смо спремни да ту информацију запримимо и те доказе ако их има, и да у складу са нашим надлежностима предузмемо мере", додаје Ружић.

Представници цркава и верских заједница већ су се обраћали надлежним органима са предлозима како да се реше проблеми у вези са извођењем верске наставе у школама и статусом вероучитеља.