Читај ми!

Чак 60 одсто деце страда због неправилне употребе ауто-седишта, глава и стомак најрањивији

Према статистичким подацима, чак 60 одсто деце смртно страда у саобраћају зато што родитељи нису на одговарајући начин употребили појас и седишта за децу. У нашој земљи њихова употреба је и даље испод нивоа развијених земаља.

У последњих пет година, према званичним подацима, у саобраћајним несрећама у Србији погинула су 63 детета, од тога више од 30 у аутомобилу – зато што нису били у седишту, нису били везани или је ауто-седиште коришћено на погрешан начин.

"То није грешка детета, то је грешка родитеља. Тај проблем је имала и Шведска деведесетих година. У периоду од 1992. до 1997. године, за пет година у 70 саобраћајних несрећа погинуло је 79 деце. Препознали су да једна трећина родитеља или није користила појас или није користила седиште или нису коришћени на исправан начин. Данас Шведска има проценат употребе седишта и појаса између 95 и 97 одсто и данас у Шведској нема погинуле деце", објашњава Душко Пешић из Агенције за безбедност саобраћаја.

У Србији од 69 одсто родитеља који у аутомбилу имају дечије ауто-седиште, чак 90 одсто их користи непрописно и децу вози неправилно. Три године је у Шведском ВТИ институту рађено тестирање новог ауто-седишта са унапређеним стандардима због још веће сигурности деце у возилу.

"Када погледамо колико смо постигли у Скандинавији, где је ситуација боља него у другим земљама Европе, закључујемо да смо на добром путу, али и даље морамо да причамо о новитетима, унапређењу и да ширимо своју мисију свуда", истиче директор норвешке компаније NPD BeSafe Оке ван Моврик.

Глава и стомак најрањивији делови тела

Глава и стомак су најрањивији делови тела, зато треба да буду најзаштићенији. То се постиже превозом деце у ауто-седишту постављеном супротно од смера кретања возила.

"Када је седиште окренуто фронтално у случају удеса, тело ће се померити напред – тада је оптерећење на леђима и врату, а ту је и ризик од ударца главом, што изазива озбиљне повреде. Када окренете седиште супротно, дете ће приликом удеса бити угурано у седиште, а стрес ублажен, јер је распоређен на цело тело", каже ван Моврик.

Када дете треба да буде окренуто супротно од смера кретања

Најновије европске студије показују да седиште окренуто супротно од смера кретања треба примењивати све до седме године детета.

"У Србији имамо проблем са тим да родитељи не познају довољно значај важности вожње у супротном смеру и негде инсистирамо и предлажемо да се дете бар до 15 месеци вози у смеру супротном од смера вожње. Родитељи немају довољно информација и немају развијену свест и пуно је заблуда, генерално плашимо се да ћемо деци повредити ноге, ако су у супротном смеру и генерално много више бринемо и водимо рачуна о тој некој удобности", каже саветница Агенције за безбедност саобраћаја маријана Јовановић.

"Не треба тражити разлоге, главна предност је да дете остане живо. То је велика разлика у односу на погрешно постављено или уопште невезано дете. Морамо наставити да информишемо, учимо родитеље да појас и седиште користе исправно", каже Јам Венал са шведског ВТИ института.

Неки родитељи сматрају да седиште није битно

На шведском институту за проверу квалитета, Норвешка компанија тестирала је дечје ауто-седиште са алуминијумским ојачањем. Тест урађен уз симулацију удеса при брзини од 57 километара на час показао је да седиште остаје неоштећено, а дете са минималним повредама.

"Али и даље један део родитеља сматра да седиште није битно и даље један део родитеља сматра да појас није битан, не верују појасу и седишту", каже Пешић.

Због невезивања појаса у Србији годишње живот изгуби више од сто људи. Међу њима су и деца.

Шездесетих година прошлог века Шведска је први пут употребила дечије аутоседиште супротно од правца кретања возила, пола века касније, данас она је једна од најсигурнијих земаља када је у питању безбедност деце на путевима.