Читај ми!

Хало беба је већ 20 година прва помоћ родитељима, било је и необичних ситуација

Већ 20 година Хало беба одговара на питања родитеља из целе Србије. Сваког дана телефони зазвоне по 400 пута, а број савета којe медицинске сестре дају је и већи од тога. У две деценије стала су најразличитија питања - од тога како да детету оборе високу температуру до тога да ли су изабрали добру дестинацију за летовање с бебом.

Сезонска питања

Међу најчешћим дилемама због којих родитељи зову Хало бебу су питања у вези са дојењем, исхраном одојчади, негом и хигијеном, акутним респираторним обољењима, стимулацијом развоја. Постоје, међутим, и типична сезонска питања.

Тако лети родитељи зову јер не знају шта треба да имају у путној апотеци, али и да провере да ли су изабрали добру дестинацију за одлазак на летовање с бебом. Често зову и када стигну на своју дестинацију због сунчанице и осипа.

Зими најчешће зову због запушеног носа, које отежава и дисање и храњење детета, али и да провере да ли да изведу дете напоље и како да га обуку. Одговор је - да, дете треба да се изводи у парк и зими, у централном делу дана, када је загађење најмање и када је најтоплије.

Необичне ситуације

Руководилац службе сестра Инга Мијаиловић каже да су за ових 20 година имали много необичних ситуација.

Тако их је звао дека који је питао где би могао да допуни бус плус картицу - звао је њих јер његова ћерка каже да Хало беба увек има одговоре на сва питања.

Десило се и да је пред њихове просторије у Булевару деспота Стефана стигла мајка са дететом и тражила од сестара да погледају њен осип, како би знала да ли да иде код лекара. Срећом па је Завод за кожне болести иза угла, те је било лако упутити их на праву адресу.

"Једна мама нам је рекла: Ви знате одговор, а нећете да ми кажете", прича сестра Инга и објашњава да медицинске сестре не могу да дају дијагнозу на основу телефонског разговора, већ да то мора да учини лекар у дому здравља.

Задатак Хало бебе је да помогне родитељима у нези бебе - након што лекар препише терапију, или да им помогне када имају дилему да ли да иду код лекара.

Тате све чешће зову

За двадесет година много тога се променило, па су тако данас тате много више укључене у негу бебе, па чешће и зову Хало бебу.

Они су спремни да активно учествују у нези бебе, да помогну мами када има проблема са дојењем, када су потребне масаже, или измлазање.

Дешава се и да мајке ухвати паника када детету није добро, па је тата смиренији и посеже за телефоном, а нису ретки ни случајеви да је тата сам с бебом, јер мама због неких компликација није изашла из болнице. 

Две медицинске сестре у смени

Телефонско саветовалиште Хало беба ради непрестано, 24 сата дневно, 365 дана у години. У свакој од три смене су само две сестре, што значи да свака одговори на најмање 50 питања.

Руководилац службе, сестра Инга Мијаиловић каже да у саветовалишту ради 36 искусних сестара. Међутим, поред рада у Хало беби, имају смене и у домовима здравља.

У свакој послеподневној смени једна сестра организује долазак патронаже у дом новорођенчета, по изласку из породилишта (за територију града Београда). Будући да се 50-70 беба сваки дан роди у престоници, јасно је да имају пуне руке посла.

Не уме свако да саветује преко телефона

Сестра Инга каже да за рад у Хало беби није довољно да сестра има искуства и знања, јер потребна је посебна вештина комуницирања. Да би то савладале, морају да прођу кроз дугу обуку.

Неке сестре које су испрва желеле да им се придруже су одустајале када би схватиле у шта су се упустиле: Родитељи зову и када дете доживи фрас, када се гуши, када се дете озбиљно повреди, јер не знају да Хало беба није адреса којој треба да се обрате, али и њима треба помоћи - смирити их и упутити на дежурну болницу или хитну помоћ. 

Помоћ и преко апликације

Помоћ Хало бебе можете добити и преко имејла halobeba@zdravlje.org.rs. Много корисних савета налази се и на њиховом сајту, али и апликацијама "Хало беба о дојењу", "Хало беба - ваш сапутник у родитељству" и "Фластерко".

Иако се очекивало да ће се број позива смањити временом, између осталог и захваљујући апликацији, то се није десило.

Родитељи, с разлогом, желе чују савет за своје, јединствено дете и због тога никаква технологија не може заменити медицинске сестре које се јављају на број 011/7158-444.