Читај ми!

Пет сати јавне расправе о нацрту плана регулације шинских система, Весић: У новембру градња метроа

У Скупштини града Београда, после скоро пет сати, завршена је јавна седница о нацрту плана генералне регулације шинских система у престоници којим је предвиђено ширење трамвајске мреже и БГ воза, као и изградња београдског метроа. На седници је било подељених мишљења.

Представници градске власти, ресорних секретаријата, предузећа, домаћи и страни стручњаци истакли су значај тог плана, као и да ће њиме бити решени саобраћајни проблеми у престоници, али било је и оних који су план критиковали, највише због предложених траса линија метроа.

План развоја шинских система, између осталих, образложио је професор Саобраћајног факултета Универзитета у Београду Славен Тица на основу "Студије развоја система јавног линијског превоза путника у Београду до 2033. године, са пресеком 2027. године" пројеката, који је тај факултет радио за Секретаријат за јавни превоз.

Пројекат је, рекао је Тица, један од најзначајних стратешких докумената који је на системски начин обухватио развој свих подсистема јавног транспорта путника не само метроа, БГ воза и трамваја, већ свих подсистема који укључују и флексибилне подсистеме транспорта путника – такси, речни транспорт.

"Кроз сет мера које смо дефинисали у том студијском пројекту пројектовали смо визију развоја целине система до 2033. године", рекао је Тица.

Истакао је да развој шинских система аутоматски подразумева и повећање еколошке подобности пошто су, истакао је, шински подсистеми много подобнији у односу на подсистеме који као погонску енергију користе конвенционално фосилно гориво.

Навео је да данас трамвајски подсистем и БГ воз учествују од 10 до 12 одсто у зависности од зоне, што је "јако мало".

"Данас је учешће система јавног транспорта путника у Београду преко 49 одсто у свим моторизованим кретањима. Улога развоја будућих шинских система, кроз интегрисани концепт, јесте да се повећа њихов удео у укупном обиму са једне стране, а са друге да се кроз развој таквог концепта привуку и нови корисници, пре свега они који користе путничке аутомобиле да се оријентишу на систем јавног градског транспорта путника", рекао је Тица.

Рекао је да је на јавној седници било прагматичних предлога који су прихваћени, да је било и предлога који су одбијени, али да је сигуран да је овакав приступ где, додао је, свако може да изнесе добру идеју добар пут да се направи систем јавног транспорта путника у Београду по мери грађана.

Директор ЈКП "Београдски метро и воз" Станко Кантар подсетио је да је 2014. године руководство Града Београда донело одлуку да почне рад на развоју шинских система у Београду и истакао да је на основу студија мреже линија јавног градског транспорта путника и дефинисан потребни капацитет за приградски и локални превоз у Београду.

Први пут су дефинисане и линије БГ воза и метроа, што је завршно 2017. године, а започете, каже, израде студије идејног пројекта и оправданости за другу фазу прве линије и за другу линију београдског метроа и воза.

Противљење опозиционих странака и организација

На седници, примедбе које су изнете, углавном су се односиле на трасе линије метроа, односно питања – зашто метро не пролази поред Клиничког центра Србије, Вуковог споменика и насеља попут Церака, Лабудовог брда.

Међу онима који су критиковали били су и представници појединих организација, али и опозиционих политичких странака.

Радмила Васић из покрета Двери изнела је мишљење да је овај план противзаконит, штетан и да неће решити проблеме у саобраћају због чега би, сматра, требало да буде повучен из процедуре усвајања.

"Оно чему се највише противимо је градња депоа на Макишком пољу јер је тамо водоизвориште", рекла је Васић.

Мањи инциденти пред почетак седнице

Уочи почетка јавне седнице у Скупштини града на Тргу Николе Пашића, испред те зграде окупили су се представници појединих организација и опозиционих политичких странака који се противе усвајању тог плана.

Међу њима били су представници Двери, Демократске странке, удружења грађана "Битка за Кошутњак, покрета "Не давимо Београд", "По мери метро".

Због поштовања епидемиолошких мера, објашњено је, седници су могли да присуствују само они који су поднели примедбе на нацрт план, па су они који нису били на списку и нису могли да уђу на седницу, негодовали.

У једном тренутку дошло је до гуркања, померили су заштитну ограду у намери да уђу у зграду, али већих инцидената није било, а противници плана су се ускоро разишли.

Весић: Најважније да у новембру почиње градња метроа

Заменик градоначелника Београда Горан Весић изјавио је да су се на данашњој седници чула различита мишљења, али да је најбоља вест то што су, каже, и опозиционе странке које су негирале да ће се метро икада градити у Београду, схватиле да ће се градити већ у новембру.

"Очигледно је да је то за многе било суочавање са истином, а то је да ћемо ми први, после 51 године, почети да градимо метро", рекао је Весић.

Навео је да су се на седници чули различити предлози, па тако и да неке институције предлажу трасе метроа на основу података из 1981. године.

Истакао је да је најважније од свега да ће метро почети да се гради за мање од месец дана.

Изразио је жаљење што се већина оних који су давали своје примедбе, нису бавили планом генералне регулације шинских система.

"Нису се бавили тиме да треба да продужимо трамвајске линије за више од 42 километра, да треба да трамвајем спојимо Бежанију, те да Церак Виногради добију трамвај, баш као и лева обала Дунава, а БГ воз да добију Лазаревац, Сурчин, Обреновац, Сопот, Барајево, Младеновац", рекао је Весић.

Навео је да је за Београђане важно да је коначно завршен последњи корак пред седницу Скупштине града на којој треба да буде усвојен овај план и даће коначно моћи да се крене у изградњу метроа.

"То значи да ћемо 2030. године имати доминантни шински систем који чине метро, трамвај и БГ воз", рекао је Весић.

Истакао је да су сва три подједнако значајна и да ће Београђани имати модеран систем, те да ће метро одредити правце развоја града.

"Београд први пут у историји добија овакав документ и улазимо у Скупштину града са сјајним решењем који ће омогућити да Београд коначно добије метро, потпуну градску железницу и проширење трамвајске мреже", закључио је Весић.

Стојчић: О свакој примедби на затвореној седници 

Главни градски урбаниста Марко Стојчић рекао је да су Комисија за планове и Урбанистички завод Београда саслушали све примедбе на данашњој седници, те додао да ће се за неколико дана на затвореној седници одлучивати о свакој примедби.

"Оно што је било специфично за већину подносилаца примедби је да први пут чују да ово није само метро систем већ да се интегрално посматрају сви шински системи који имају за циљ да смање употребу аутомобила", рекао је Стојчић.

Додао је да је циљ да већина грађана пређе на шински систем како би био коришћен као брз, еколошки систем, како би се улице ослободиле од аутомобила и како би велики део простора био враћен пешацима, бициклистима, али и искошћен за садњу паркова.

четвртак, 19. септембар 2024.
22° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи