Читај ми!

Од бубања лекција до знања – припрема ли школа децу за живот

Професор Филозофског факултета Александар Бауцал рекао је за РТС да у образовању имамо проблеме и без епидемије коронавируса, да су програми преобимни, као и да их морамо смањити, а нужна последица тога је површно учење.

Професор Филозофског факултета Александар Бауцал рекао је за РТС да ће последице епидемије коронавируса и учења од куће бити негативне, као и да је тако у многим земљама које су радиле истраживања и пратиле ефекте.

Према његовим речима, боља је ситуација у оним земљама где је био већи степен дигитализације, јер су се њихови наставници већ сродили са употребом дигиталних технологија и много су лакше прешли на нове начине учења.

"Код нас, пошто процес није био одмакао далеко, он је текао паралелно са пандемијом, можемо очекивати да ће ефекти бити негативнији. Ми доста пратимо да ли се ученици и наставници заразе, какво је ширење пандемије, што је у овим околностима приоритет, али школа не служи само да се људи не би заразили, већ служи да се деца обаразују и да се припремају за живот и будућност", истакао је Бауцал.

Указује да је ситуација присиљавала наставнике да редукују програм, неки часови се нису одржавали због разних околности, те теме су или прескочене или замењене, велики број наставника је то радио на начин који је смислен.

Сматра да је проблем у томе што није било оквирно усмерење. "Требало је да Министарство и одговарајуће институције направе редукован програм. Код ученика који ће изаћи на малу матуру, не знамо које су теме губили, које теме је које дете изоставило, требало би да се прикупе информације од наставника шта су обрађивали и шта се изубило", рекао је професор.

Ђаци преоптерећени

Професор Бауцал каже да имамо проблеме и без епидемије коронавируса у образовању, програми су преобимни, морамо их смањити, а нужна последица тога је површно учење.

Проблем са увођењем нових предмета је што нове професије, како каже, желе своје место у образовању – сви хоће нови предмет, то је оправдано, али време које деца и наставници проведу у учењу је ограничено и ако кренемо тим путем – деца ништа неће научити.

Какав је ефекат по децу

Деца уче детаље, превише података, а не уче се вештинама, култури комуникације, дискутовању.

Бауцал каже да таквих ситуација нема у школи, у животу нећете бити у ситуацији да научите три лекције из неког уџбеника и да вас неко пита да то поновите, ако упоредимо разлику између животног искуства одраслих и онога што деца раде у школи видимо да су два различита света, па можемо да дођемо до закључка да школа не припрема за живот.

"Добићемо школу која припрема за живот тек онда када будемо захтевали од политичара да им то буде приротет – образовање, здравље, социјала, економија. Неко гласа за ову власт неко не, сви имамо интерес да наше дете буде образовано и припремљено за будући живот. Наша деца ће одрасти и интерес је да добију шансу у животу", закључио је Бауцал.