Читај ми!

Шта значи Марфијев закон у авијатичарској традицији

Уредник портала "Танго сикс" Петар Војиновић рекао је за РТС да између последњих авионских несрећа које су се догодиле у различитим деловима света, на Филипинима, Хавајима, Шведској и Русији не постоји повезаност, типови авиона су различити и у питању је "гомила случајности".

Последњих недељу дана на различитим крајевима света догодиле су се четири авионске несреће у којима је настрадало више од 100 људи.

Уредник потала "Танго сикс" Петар Војиновић је рекао, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, да нису то несреће већих путничких авиона - типови авиона нису повезани.

Указује да је код несреће у Филипинима у питању карго авион њиховог ратног ваздухопловства. У Шведској је реч о мањем авиону који је носио девет људи, али падобранаца - они када скачу то раде у исто време.

Несрећа због чудних околности у Русији је, како каже, копија несреће која се догодила истој авиокомпанији пре две године.

То је, сматра Војиновић, карактеристично за Русију, у конкретном случају је био транспортни авион "Антонов 26", који игром случаја и ми поседујемо.

"Прерађен је у путничку летелицу и ето баш пре две године, један други тип авиона, али је иста авиокомпанија - у извештају је закључено да је посада чак била пијана и направила неколико грубих грешака", рекао је Војиновић.

Али Русија има и веће авиокомпаније које су модерније, истакао је уредник портала "Танго сикс".

Реткост да престане рад оба мотора 

У несрећи на Хавајима, реч је о путничком авиону који је прерађен у карго авион, игром случаја само два пилота лете у тим авионима. Отказао је један па после пар минута и други мотор и имали су слетање у океан ноћу, што је једна од најизазовнијих и комплексних ствари које можете урадити.

Према његовим речима, оба пилота су преживела, али су престала да раде оба мотора што је јако ретко. Спасила их је обалска стража.

Војиновић каже да је било неколико несрећа које су заиста неповезане, потпуно су различити примери, али су се десиле у недељу дана.

"Реално то не говори ништа, то је гомила случајности - срећа па се није догодило оно што можда јавност и они који се не разумеју у авиоиндустрију очекују - да ако цела индустрија није летела годину дана да се можда нешто сада ту десило, да су пилоти зарђали или остало. Наравно, то је само предрасуда јер су сви они док су били кући имали периодичне провере својих способности у симулаторима, где се вежбају баш овакви неки случајеви - да им у току лета искључе мотор, или онеспособе авион да виде како би се снашли", објаснио је Војиновић.

Према његовим речима, то нема толико везе са нелетењем.

Шта знамо узроцима несрећа

Указује да се обично несреће у цивилном ваздушном саобраћају истражују по две године најдуже, направи се завршни извештај који је обиман. То су документи који нису употребљиви у кривичним парницама на суду - њихов циљ није да утврде кривицу, то није тужилачка истрага већ не би ли унапредили безбедност летења, не би ли се извукле лекције а имају и препоруке.

Конкретно на Хавајима, за авиокомпаније које користе карго авионе то је, сматра он, прича бизниса.

"Ви као авиокомпанија која жели да превози терет узимате старије авионе. Тај тип авиона је иначе био у употреби и код нас", каже Војиновић.

"Када путничком авиону па и карго авиону нестане један мотор, он у стандардној атмосфери и тежак до максимума са једним мотором може безбедно да слети, али Марфијев закон у авијатичарској традицији увек делује када не треба и њима је у овом случају након нестанка једног мотора када су кренули да се враћају, по медијским извештајима, други кренуо да се прегрева и заправо добио једну потпуно другу врсту квара, што ће бити интересантно да се види у завршном извештају", рекао је Војиновић.

Ово што се десило у Русији је, како каже, било у лошим временским условима - такође пре две године иста авиокомпанија, исто непоштовање неких правила летења од стране посаде, што може да услови размишљања о том конкретном бизнису и њиховим стандардима.

"Али када рецимо идете у Русију, ићи ћете авиокомпанијама као што су Аерофлот, које имају најновије западне авионе, али будући да је то огромна земља, има неких мањих авиокомпанија, а посебно када видите бивше или конвертоване војне авионе - пробајте да изгуглате пре летења", напомиње Војиновић.

Говорећи о томе да ли ако хоћемо да путујемо негде треба да се информишемо о типу авиона, Војиновић подвлачи да то важи ако идете у Русију у неке забачене крајеве, али свака дужа дестинација се оставрује "Боингом" и "Ербасом", који су статистички много безбеднији.