Читај ми!

Где највише страдају пешаци, због чега баш у децембру

Од почетка године у Србији је живот изгубило 39 пешака, што је готово половина свих погинулих у саобраћајним несрећама, а међу њима је троје деце. Душко Пешић, директор Агенције за безбедност саобраћаја, рекао је за РТС да пешаци највише страдају у насељима тамо где би требало да су највише заштићени.

Агенција за безбедност саобраћаја покреће велику акцију на територији Србије само са једним циљем – заштитити пешаке у саобраћају. Пут до посла, школе, пијаце или излетишта води најчешће преко прометних градских саобраћајница.

Душко Пешић рекао је за РТС да пешаци највише страдају у насељима тамо где би требало да су највише заштићени.

"Страдају на проласцима државних путева кроз насеље, ако погледамо број погинулих пешака, више од 63 посто је погинуло у насељу, ако узмемо у обзир и повређене – више од 93 посто је било у насељу", каже Пешић.

Пешаци страдају на деловима насеља где нема тротоара, иако би тај део који се прогласи за насеље морао да има тротоар по дефиницији – они страдају на том делу где нема тротоара, приморани су да се крећу коловозом и то је један од разлога.

Поред тога, пешаци страдају и у близини пешачких прелаза, не на пешачком прелазу, јер очекују да их возачи негде ту очекују на пет, 10 или 15 метара, што је погрешно.

Постоји заблуда, како каже, да постоји зона пешачког прелаза што је нетачно – постоји само пешачки прелаз и возачи пешаке очекују на прелазу.

Места где страдају пешаци су и подзмени и надземни прелази, иако су та места обезбеђена, пешаци из жеље да не пролазе кроз пролазе и надземне прелазе, претрчавају коловозе.

"Морам да на гласим да 12 одсто пешака страда баш на пешачком прелазу. Било да је грешка возача, било пешака због црвеног светла или неки други фактори као што су телефон, слушалице и слично", рекао је Пешић. 

Агенција за безбедност саобраћаја анализирала 161 локалну самоуправу

"Највише погинулих пешака је на Чукарици, ако гледамо по београдским општинама – 23 погинула за претходне три године", рекао је Пешић.

Нови Сад је следећа најугроженија локална самоуправа, затим Нови Београд, Ниш, Шабац, Вождовац, од 16 до 18 пешака погине у овим локалним самоуправама.

Пешић указује да је Чукарица карактеристична по неколико ствари, пре свега, ту пролази Ибарска магистрала, брза саобраћајница са више саобраћајних трака.

"Такође, на Чукарици се налази Ада Циганлија, шопинг мол у близини и то су нека места где пешаци страдају, а један од разлога јесте и то што имамо велики број захтева од стране пешака за преласцима коловоза, али имамо и велики број возила на том делу", рекао је Пешић.

Дужина трајања зеленог светла за пешаке није довољна, односно дужина трајања зеленог светла за возила је поредугачка и онда пешаци губе стрпљење и одлучују се на прелазак улице у том делу, истакао је директор Агенције.

Дакле, то је велика зона атракције, али овде се издваја што има велики број возила и трака, каже он.

Како расте број година, тако расте и број ризика од настанка незгоде 

Како расте број година код наших грађана, тако расте и ризик – већи је ризик за настанак саобраћајне незгоде.

"Доминантно нам као пешаци страдају особе које имају више од 65 година, а парадокс је што мали број деце страда као пешака, а они су нам најнеспремнији за саобраћај, немају добро изграђене психофизичке способности за процену брзине, њихова висина је мања од висине аутомобила и све су то неки параметри који ову групу чини веома ризичном", указао је Пешић.

Када погледамо како расте број година, тако расте и број ризика од настанка саобраћајне незгоде са пешацима. Старије особе доминантно страдају из неколико разлога, један од најважнијих је што су временом опале психофизичке способности, али оне тога нису свесне, подвлачи Пешић.

"И даље мисле да истом брзином могу да пређу улицу као пре 20 или 30 година и онда се јавља погрешна процена – то је посебно изражено на булеварима, на улицама које имају више саобраћајних трака, јавља се грешка у процени и долази до судара", указује Пешић.

У којим месецима најчешће страдају пешаци

Пешић је рекао да највише пешака страда у децембру, а од септембра расте број погинулих пешака у саобраћајним незгодама.

Према његовим речима, има више разлога за то. У том периоду краћи је дан, знатно дуже траје ноћ.

Период од октобра када иде хладније време и један од разлога је нестрпљивост, хладно им је и нису спремни да сачекају довољно дуго зелено светло, да сачекају возила да прођу и онда крећу да прелазе улицу, рекао је он.

Што се тиче доба дана, ако се говори о јесењим и зимским месецима, то су први мрак и сумрак, дакле, негде од 17 или 18 сати.

Ако погледамо последње две године, 40 пешака је погинуло у том 17. или 18. сату, ако говоримо о летњим месецима – то је после 21 сата, тада је тад првим сумрак и мрак, рекао је Пешић.

У овим деловима године када ноћ трај дуже, више пешака страда, а раазлог је слаба уочљивост пешака у ноћним условима, пешаци су најчешће у тамнијој одећи, немају рефлектујуће елементе и онда их возачи тешко уочавају у ноћним условима, истакао је Пешић.

"Ако додамо томе недостатак тротоара и кретање пешака по коловозу, онда су то доминантни разлози због којих пешаци страдају", каже директор Агенције за безбедност саобраћаја.

Покреће се кампања

Пешић каже да има више начина како ће реализовати кампању. Припремили смо видео-спот који промовише пешачке прелазе – да је то место где су заштићени, да је то место где треба да прелазе коловоз, истакао је он.

"Затим промоција спота у медијима, један део активности ће бити ноћне акције заједно са полицијом, ићи ћемо у локалне самоуправе које су најугроженије и на места где нам највише пешака страда и ту ћемо делити материјале, светла за бицикле, рефлектујуће торбе, светлеће тракице, светлеће прслуке да би се повећала видљивост пешака", објаснио је Пешић. 

Говорећи о казненој политици, Пешић указује да ће полиција бити на оним местима где пешаци највише крше прописе и то ће бити завршни део кампање.

петак, 20. септембар 2024.
20° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи