Читај ми!

Полиција зауставља све више дрогираних за воланом, како се ради нарко-тест на лицу места

До сада су алкохол, неприлагођена брзина, невезивање појаса и коршћење мобилног телефона били главни проблеми у безбедности саобраћаја. Поред ових јавља се и проблем возача који користе психоактивне супстанце. Прошле недеље 31 особа је возила под дејством недозвољених супстанци. То је раст у односу на све претходне јануаре, а саобраћајна полиција из године у годину зауставља све више дрогираних за воланом.

Капетан полиције Александар Раденковић за Јутарњи програм РТС-а каже да постоје два начина како полиција открива возаче под дејством наркотика.

Према његовим речима, први је упућивањем возача, за кога се посумња да управља под дејством психоактивних супстанци, у одговарајућу здравствену установу где медицинско особље ради такво тестирање уз присуство полицијских службеника.

Други начин, који је ових дана у жижи јавности, јесте уз присуство уређаја Dräger DrugTest 5000 који детектује седам врста психоактивних супстанци, међу њима и најпознатије дроге – кокаин и канабис.

"У јануару је, према прелиминираним резултатима, 120 возача користило психоактивне супстанце што је за 50 прекршаја или чак 70 посто више него што је било прошле године. До краја године можемо очекивати и 1.000 возача који ће бити искључени из саобраћаја ако се настави овакав тренд", наглашава Раденковић.

Како се користи апарат

Капетан Раденковић истиче да је поента да полицајци на лицу места, на основу узорка пљувачке, ураде тест.

Две су главне компоненте уређаја. Мањи уређај, помоћу кога се узима узорак пљувачке и зове се касета или колектор и већи анализатор, уређај у коме се врши анализа узорка пљувачке.

Раденковић објашњава да сам процес узимања узорка траје од минут до четири минуте и, када индикатор покаже плаву боју, узорак је спреман. Убацује се касета у анализатор и сам процес анализе траје изнеђу седам и 10 минута.

Цео процес раде полицијски службеници и возач који је заустављен одмах може видети да ли је под дејством недозвољених супстанци или не.

За сваког возача који буде заустављен штампа се извештај пошто уређај има могућност повезивања на штампач и тастатуру помоћу које се уносе подаци.

Да ли ће тест на дрогу бити редовна процедура

"Алко-тест је део сваке контроле и тако би требало да буде. Када је реч о тестирању на психоактивне супстанце, то, нажалост, у овом тренутку није могуће због времена које је потребно за једно тестирање", наглашава капетан полиције.

Додаје да би постојале ситуације – да би возач који поштује све прописе, могао бити задржан на лицу места 15 или више минута.

Са друге стране би трпела и сама контрола јер у овом тренутку, а на основу података о броју прекршаја, и броју возача који зазивају прекршаје под дејством алкохола, алкохол је већи приоритет, истиче Раденковић.

Алко-метри које се користе у контроли саобраћаја раде у два мода. Један је пасиван и траје једну секунду, и за оне за које се утврди да јесте, активним тестирањем се утврђује колика је то количина алкохола у организму и врло брзо се добија резултат.

"Нажалост, код психоактивних супстанци није могуће овакво брзо добјање резултата", наглашава Александар Раденковић.

Како полицајци процењују кога ће тестирати 

Капетан Раденковић истиче да је ствар процене и да тешко да један возач који управља возилом под дејством наркотика може то да сакрије јер су понашање и реакције промењени.

Додаје да, ако полицајац није сигуран, може да се позове на Управу кримналистичке полиције од које имају подршку код овакве врсте тестова.

Сваке године се повећава број возача под дејством наркотика

"Прошле године тај број је био 652 искључена возача. Годину дана пре тога 429, а 2018. године 239. Ако се бројеви пореде са бројем алкохолисаних возача, то је доста мање, али повећања су значајна", истиче Александар Раденковић.

Додаје да су до сада алкохол, неприлагођена брзина, невезивање појаса и коршћење мобилног телефона били главни проблеми у безбедности саобраћаја. Сада се јавља проблем све већег броја возача који користе психоактивне супстанце.

Казне за возаче који користе наркотике

Слична је процедура као код возача који имају више од 1,20 промила алкохола у организму. Они буду искључени из саобраћаја на лицу места и то искључење траје 24 часа.

Раденковић објашњава да буду задржани у службеним просторијама до 12 сати. Саму казну одмерава прекршајни суд.

Закон прописује казну у распону од 20.000 до 40.000 динара или казну затвора до 30 дана, осам казнених поеона и заштитну меру забрану управљања од најмање шест месеци.

Додаје да су то углавном млади возачи. Подаци за јануар показују да је готово трећина искључених возача млађа од 24 године.

Три возача су имала свега 18 година старости и углавном се уз овај прекршај прави још неколико прекршаја у стицају што је нова димензија проблема, наводи Раденковић.

Колико је саобраћајних незгода у којима су учествовали дрогирани возачи

Капетан Раденковић каже да је у последње три године било 25 незгода на годишњем нивоу у којима су учестовали дрогирани возачи. Прошле године било је 26 незгода и у тим незгодама пет особа је погинуло.

"Уколико узмете податак да годишње у Србији има преко 30.000 саобраћајних незгода, овај број делује прилично занемарљиво. Алкохолисани возачи већ годнама изазивају више од 3.500 саобраћајних незгода. Трендови показују да вожња под дејством наркотика може бити још већи проблем и на нама је да што више таквих возача искључимо из саобраћаја пре него што учине незгоду", поручује капетан полиције Александар Раденковић.

петак, 17. мај 2024.
14° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара