Читај ми!

Амандмани на Устав - које се измене предвиђају у правосуђу

Предлог уставних амандмана које је израдило Министарство правде и који су добили позитивну оцену Венецијанске комисије Савета Европе у октобру 2018. године, чиниће полазну основу за измене Устава Србије у делу који се односи на правосуђе.

Предлог поменутих амандмана, који ће бити дефинисани у Скупштини Србије у наредном периоду, у сагласности су са предлогом Владе за измену Устава који је 4. децембра стигао у скупштинску процедуру.

Текстом предложених амандмана предвиђа се да је судија независан, и да суди на основу Устава, потврђених међународних уговора, закона и других општих аката, као и да ће се посебним Законом уредити уједначавање судске праксе.

За судију може бити изабран само кандидат који је завршио посебну обуку у институцији за обуку.

Судије ће, према предлогу, убудуће бирати Високи савет судства (ВСС), док сада то чини Народна скупштина на предлог Високог савета судства.

Предвиђена је сталност судијске функције од избора до навршетка радног века, чиме би био укинут такозвани "пробни избор" на мандат од три године након првог избора.

Прецизирани су услови под којима судија може да буде разрешен, а предвиђено је и да против одлуке о престанку функције, судија и председник суда имају право на жалбу Уставном суду, која искључује право на уставну жалбу.

Гарантована непреместивост судије 

Анандманима је гарантована непреместивост судије, изузев у случајевима преуређења судског система или уз сагласност судије, тим што судија који је премештен против своје воље у други суд, има право да уложи жалбу Врховном суду Србије.

Врховни касациони суд, према предлогу амандмана, мења назив у некадашњи назив - Врховни суд Србије и представља највиши суд у земљи, који ће, поред осталог, бити задужен да обезбеди једнаку примену права свих судова, путем судске праксе.

Уређене су и одредбе о избору председника Врховног суда Србије и председника судова, тако што првог бира ВСС по прибављеном мишљењу опште седнице Врховног суда Србије, на мандат пет година и не може бити поново биран на ту функцију.

Када је у питању састав ВС С, предложеним амандманима предвиђено је да ВС С чини 10 чланова: пет судија које бирају њихове колеге, судије и пет истакнутих правника.

"За истакнутог правника сматра се дипломирани правник, који има најмање 10 година одговарајућег радног искуства одређеног законом и који се доказао стручним радом и ужива лицни углед", наводи се у предлогу амандмана.

Њих бира Скупштина на предлог свог надлежног одбора, после јавног конкурса гласовима 2/3 свих народних посланика, у року од 20 дана од пријема предлога, с тим што је одбор дужан да скупштини предложи двоструко више кандидата од броја чланова који се бирају.

Како се бира председник ВСС-а

Ако скупштина не изабере свих пет чланова у року, преостале чланове, како је предвиђено, после истека наредних десет дана бира, између свих кандидата који испуњавају услове за избор, комисија коју чине председник Народне скупштине, председник Уставног суда, председник Врховног суда Србије, Врховни јавни тужилац Србије и Заштитник грађана, већином гласова.

Додаје се да, при избору судија у ВСС-у, води се рачуна о равномерној заступљености судова, као и да председници судова не могу бити бирани у тај савет.

Председник ВСС-а бира се међу члановима савета који су судије на мандат од пет година, док садашње решење предвиђа да је председник Савета по функцији председник Врховног касационог суда.

Такође, потпредседника ВСС-а бирају чланови савета међу члановима који нису судије.

ВСС, према предлогу за измене Устава одлучује гласовима шест чланова Савета.

Члановима ВСС-а ће међутим престати мандат ако ВСС не донесе одлуку у року од 60 дана од дана када је први пут одлучивао о предлогу буџетских средстава, о доношењу прописа, затим поводом предлога у вези са избором или престанком функције судија и председника судова и у другим законом одреденим питањима.

Престанак мандата утврђује председник Народне скупштине, а против ове одлуке је дозвољена жалба Уставном суду, која искључује право на уставну жалбу, предвиђају предложени амандмани.

Тај савет је дужан да своје одлуке образложи и јавно објави, а да одлуке о избору судија, председника судова, судија поротника и о престанку њихових функција, о премештају и привременом упућивању судија и о именовању и разрешењу чланова дисциплинских органа доноси на основу мерила која су утврђена у складу са законом и у законом уређеном поступку.

Републичко јавно тужилаштво мења назив

Републичко јавно тужилаштво, према предлогу, мења назив Врховно јавно тужилаштво Србије, којим руководи Врховни јавни тужилац Србије и за рад јавног тужилаштава и свој рад одговара Народној скупштини, али јој није одговоран за поступање у појединачним предметима.

Скуштина га бира на мандат од шест година, на предлог Високог савета тужилаца (који сада нови назив Државно веће тужилаца) после јавног конкурса, гласовима 3/5 свих народних посланика, у року од 20 дана од дана пријема предлога.

Ако га скупштина не изабере у овом року, после истека наредних 10 дана њега бира, између свих кандидата који испуњавају услове за избор, комисија коју чине председник Народне скупштине, председник Уставног суда, председник Врховног суда Србије, Врховни јавни тужилац Србије и Заштитник грађана, вецјином гласова, предвиђају предложени амандмани.

У њима се истиче да исто лице не може бити поново бирано за Врховног јавног тужиоца Србије, као и да јавне тужиоце бира Високи савет тужилаца (ВСТ), на шест година.

ВСТ бира и заменике јавних тужилаца, којима је гарантована сталност функције - од избора па док не наврши радни век.

Аналогно са судијама, предвиђено је ко може да буде изабран за заменика јавног тужиоца, као и разлози за разрешње.

Ко може да буде заменик јавног тужиоца 

Предложени амандмани предвиђају обавезна упутства за поступање која виши тужиоци издају нижим, односно себи подређеним, с тим што нижи тужиоци имају право да уложе на приговор уколико сматрају да је упутство незаконито или неосновано.

ВСТ, према предлогу измена Устава, јамчи самосталност у раду тужилаштава и тужилаца, а чини га 10 чланова: четири заменика јавних тужилаца које бирају јавни тужиоци и заменици јавних тужилаца, четири истакнута правника које бира Народна скупштина, Врховни јавни тужилац Србије и министар надлежан за правосуђе.

Решење за избор истанутих правника у ВСТ, аналогно је решењу за избор у ВСС-у.

Предвиђено је да ВСТ доноси одлуке гласовима најмање шест цланова савета на седници на којој је присутно најмање седам чланова савета.

Члановима тужилашког савета престаје мандат ако не донесу одлуку у року од 60 дана од дана када је савет први пут одлучивао о предлогу буџетских средстава, о доношењу прописа, поводом предлога за избор или престанак функције Врховног јавног тужиоца Србије, поводом предлога у вези са избором или престанком функције јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца и у другим законом одређеним питањима.

Престанак мандата утврђује председник Народне скупштине, против чије је одлуке дозвољена жалба Уставном суду, која искључује право на уставну жалбу.

Посебан закон за Правосудну академију 

Амандманима је предвиђено да је Правосудна академија самостална институција која обучава судије, јавне тужиоце и заменике јавних тужилаца, као и кандидате за те функције и врши друге послове одређене законом.

Састав органа управљања Правосудне академије, према предложеним амандманима, "одражава састав Високог савета судства и Високог савета тужилаца".

Положај, организација и послови академије биће уређени посебним законом, наводи се у тексту амандмана.

Што се тиче, Уставног суда, због измена назива неких институција, амандманима се прецизира да: пет судија Уставног суда бира Народна скупштина, пет именује председник Републике, а пет општа седница Врховног суда Србије.

Народна скупштина бира пет судија Уставног суда измеду 10 кандидата које предложи председник Републике, председник Републике именује пет судија Уставног суда између 10 кандидата које предложи Народна скупштина, а општа седница Врховног суда Србије именује пет судија између десет кандидата које на заједничкој седници предложе Високи савет судства и Високи савет тужилаца.

петак, 26. април 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво