"Миг 21" – "балалајка" која је одсвирала 24 рекорда

"Миг 21" сапада међу најчувеније ловачке авионе на свету после Другог светског рата. Учествовао је у бројним сукобима. Лети у различитим варијантама још од педесетих година прошлог века, а у Југославију су први примерци стигли почетком шездесетих. Дуго је био окосница РВЈ. Модел који се срушио у рејону села Брасине био је двосед који је ремонтован и требало је да лети до 2026. године.

"Миг 21" је један од легендарних ловачких авиона који и данас изазива велику пажњу када се појави на небу. 

Прототип је први пут полетео средином педесетих година прошлог века. Од тада многи су се заљубили у "балалајку", како су га често звали због изгледа сличног руском инструменту.

Музика "балалајке" опила је многе већ од самог почетка. Ако инсталирате једну од најчувенијих игрица на мобилним телефонима које симулирају борбе у ваздуху "Ер комбат", почињете управо са "мигом 21" (НАТО класификација Fishbed).

Зашто? Тај је "ветеран" коришћен у бројним сукобима током историје и веома је популаран међу љубитељима авијације. 

Авион је био веома једноставан за одржавање. Египћани су нпр. у арапско-израелском рату 1967. године своје "мигове 21" наоружавали и допуњавали горивом за свега седам минута.

Сјајне тренутке доживаљава током вијетнамског рата, када се показао као веома опасан противник америчким Ф-4 "фантомима".

Можда најсвежији пример употребе "мига 21" био је у сукобу у Сирији, мада су сиријски авиони били подржани модернијим руским летелицама.  

И данас у употреби 

И док је почетак, као и у многим причама, био сјајан, његови конструктори веровантно нису ни слутили да ће мотори "мига 21" грмети и дан-данас, и то у активној употреби у неким ратним ваздухопловствима.

По лиценци је прављен у Чехословачкој, Индији и Кини. Процењује се да је укупно, у свим варијантама, направљено више од 10.000 примерака "мига 21", што га чини најпроизвођенијим ловачким авионом на свету после Другог светског рата. 

Такође, рекордер је и по дужини трајања серијске производње – од 1959. до 1985. године. Користио се у више од 50 држава, а у пензију је испратио многе савременике. 

Према подацима Музеја ваздухопловства, авиони "миг 21" поставили су 24 светска рекорда.

"Миг 21" је ловачки авион друге генерације. Постоји много верзија ове летелице, тако да варирају и техничке карактеристике.

У Југославију стигао почетком шездесетих 

Дугогодишњи корисник ових авиона била је Југославија. Први "мигови 21" уведени су у наоружање Југословенског ратног ваздухопловства 1962. године (прва од укупно 41 летелице "миг 21Ф-13" уписан је у регистар 14. септембра).

Временом су набаљане савременије варијанте, а "миг 21" је дуго био окосница домаћег ратног ваздухопловства (уведено је у оперативну употребу 216 авиона у различитим варијантама).

Данас се испред Музеја ваздухоловства у Сурчину може видети извиђачка варијанта – једносед "миг 21Р". Такође, један модел "мига 21" постављен је и на улазу војног аеродрома у Батајници.

Према подацима са сајта Војске Србије, у наоружању си данас "миг 21БИС" и "миг 21УМ". Друга варијанте је двосед, намењен за обуку.

Међутим, ти авиони не лете и о њима се не зна много. Познато је да је Ратно ваздухопловство од 2015. године користило само три двоседа, од којих је са једног потпуно скинуто наоружање.

Али и они су убрзо престали да лете, све до ове године, када су медији пренели да "двогрба камила" (тако је популарно названа верзија двоседа) поново лети.

За шта је Србија користила "миг 21" двосед

Реч је о најмлађем моделу са евиденцијским бројем 16185. Управо тај број је виђен на репу авиона који се срушио у селу Брасини.

Авион је после ремонта требало да лети до 2026. године. Према саопштењу Министарства одбране, авион је пре полетања прегледан у складу са свим процедурама, и костатовано је да је исправан и спреман за лет. Истрага ће утврдити шта је узрок пада, а нажалост, погинула су оба пилота.

Битно је напоменути да је "миг 21" авион друге генерације, и да је застарео у поређењу са савременим борбеним авионима (бригу о српском небу данас воде двомоторни ловци "миг 29" који су ремонтовани и којима су продужени ресурси).

Ипак, двоседи су згодни за обуку пилота, нарочито као степеница ка "мигу 29". Такође, у неким сценаријама могли су да симулирају противника у вежбама ваздушних борби.

Шта знамо данашњем удесу? 

Формирана је комисија која ће истражити узроке пада авиона "миг 21" Војске Србије у рејону села Брасине. Шта се може за сада поуздано знати?

– Авион је пао у 9.10. Мештани сведоче да је у једном тренутку летео веома ниско и да се "борио" и окретао. 

– Погинула су оба пилота: мајор Дејан Крсник и капетан прве класе Звонко Васиљевић из 101. ловачко-авијацијске ескадриле 204. ваздухопловне бригаде РВиПВО Војске Србије.

– "Миг 21" био је на извршењу редовног летачког задатка.

– Пре полетања је прегледан и констатовано је да је исправан и спреман за лет, саопштило је Министарство одбране. 

– Повређен је и мештанин у чије је двориште авион пао.

четвртак, 02. мај 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво