Свађа због "Хероја са Кошара" – да ли ће филм бити снимљен

Снимање филма "Хероји са Кошара" прекинута је после само осам дана. У Филмском центру Србије у петак, 28. августа, одржана је друга медијација по реду, између редитеља филма "Хероји са Кошара" након што је прва прекинута упадом бившег војног лица. После његових непријатних реченица, редитељ филма Балша Ђого напустио је медијацију. Како je до медијације уопште и дошло и шта је узрок свађе продукције и редитеља?

Медијацији су присуствовали представници продукцијске куће "Омега продукција", редитељ Балша Ђого, представници Министарства културе и Филмског центра Србије. Обе стране изнеле су своје виђење неспоразума који је успорио реализацију пројекта "Кошаре".

Том приликом утврђене су чињенице да није мењан сценарио Ђорђа Милосављевића за који је "Омега продукција" добила средства на конкурсу Филмског центра Србије, те да су у том смислу нетачне све спекулације изнесене у јавности о интервненцијама на сценарију, саопштио је Филмски центар Србије.

"Суштина приче о Кошарама коју је написао Ђорђе Милосављевић и коју је подржало Министарство одбране и ФЦС потпуно је непромењена. Утврђено је и да неслагање између продукције и редитеља постоји око обавеза које је редитељ требало да испуни у вези са временским роковима и динамиком снимања", истиче се у саопштењу.

ФЦС додаје да ће обе стране у наредним данима доставити документацију и изјаснити се о начинима решавања овог проблема.

"Пројекат снимања филма 'Кошаре' је неупитан, и држава иза њега чврсто стоји", закључак је саопштења.

Како је дошло до овакве ситуације?

До сада је РТС-ов документарни филм "Ратне приче са Кошара" на Јутјубу погледан 4,2 милиона пута. Још толико вероватно филм је погледало у неколико емитовања на телевизији. То само говори да је ово идеална тема за играни филм. Али у неком идеалном свету.

"У неком идеалном свету кад истакнете националну тему било какву новију или раније историје то се условно речено акламацијски прихвати од друштва. Нажалост, овде сваки пут кад истакнете националну тему она добије десни предзнак што по мени лично не видим неки специјални разлог за то, али знамо и сами да је то тако. Ви можете било коју тему од националног значаја кад истакнете да наиђете на неку врсту поделе. Тако да верујем да је сигурно то и са Кошарама, мада ово што смо могли да видимо из медија овај либерално леви део нема неки проблем с тим. И заиста не знам како неко може да има проблем са неким младим људима који су дали животе бранећи ову земљу", сматра продуцент Александар Протић.

У реалном свету, и сада можете погледати снимке из РТС-овог документарног филма. Дозволу за емитовање до сада снимљених кадрова из играног филма нисмо добили. Продуценти "Омега продукције" и редитељ филма Балша Ђого нису су сложили. А ових дана они се око мало чега слажу.

Продуцент "Омега продукције" Немања Митић каже да је пошло по злу јер редитељ филма Балша Ђого није хтео да поштује радне налоге које му је "Омега продукција" дала.

Редитељ филма Балша Ђого каже да су у току снимања филма које је трајало само осам дана продуценти послали ултимативни мејл.

"Да ће они контролисати моју поделу, да траже од мене да поједноставим сценарио. То можда може у Холивуду када будете правили филм од свог новца, док раде са новцем српске државе, не може", наводи Ђого.

Филм "Хероји са Кошара" био је победник на конкурсу филма са националном темом Филмског центра Србије и брзо након тога добио новац за снимање.

Гордан Матић, директор Филмског центра Србије, каже да је филм одобрен на конкурсу пар месеци пре његовог долска на ту позицију.

"Тај новац је уплаћен, колико је мени познато на захтев продуцента који је журио, рекао је да је спреман и да му треба новац да уђе у реализацију непосредних припрема и у снимање", наводи Матић.

Новац за филм добила је "Омега продукција".

"Филм је као идеја потекао из 'Омега продукције' пре шест година. Први сценариста који је интервјуисао граничаре из 53. граничног батаљона заједно са њиховим замеником команданта, пуковинком Димчевским, и момци који су били на караули, граничари су нама дали своје изјаве, своје виђење самог напада на караулу", каже продуцент "Омега продукције" Немања Мићић.

Редитељ каже да је тема Кошара изузетно значајна за све нас. 

"Стало је 130 клинаца на границу, знате тамо је у јулу месецу 1998. године било 450 људи, па 320 елитних јединица Војске Југославије, да би у октобру после потписивања оног плана остало 45. И они су стали на ту линију", додаје редитељ.

И све је деловало као прича која не може да не успе. Почетак снимања најављен је на Видовдан, на конференцији за новинаре у Влади Србије, дакле на највишем нивоу.

Ратне хероје са Кошара ће играти плејада наших најпознатијих глумца, а Милош Биковић свој хонорар од снимања филма проследиће породицама преминулих српских војника.

Војска и полиција Србије дале су све своје капацитете на располагање. Филм је свима био битнији од свега што су до тада радили.

"Па наравно да ми је битан. Прво, имам своје војничко искуство из деведесетих. Наравно, моје војничко искуство је за њихово било Дизниленд. Ја сам био на ракети и то је нешто потпуно другачије и не може да се пореди, али они су моји ратни другови", каже Ђого.

"Ми разрађујемо овај пројекат већ шест година, Балша је ту само годину дана, то је много краћи период него онај у ком Владан Анђелковић и Немања Митић раде на овом пројекту. Овај пројекат је потекао из 'Омега продукције' што видео-снимци, имејл преписка то доказује. Балша је неко ко је доведен да режира тако да и редитељ је ту само један од сарадника, јако битан сарадник, јако битан аутор, али исто тако није ни незаменљив", каже Мићић.

Иако су после новца за снимање филма, добили и новац од Телеком Србије за снимање серије, после осам дана снимање је прекинуто. Редитељ Балша Ђого за то криви однос продуцената према филму и условима снимања. Продуценти криве редитеља за динамику снимања која није била у складу са договором.

"Мој избор није био лак, али га нисам ни имао практично. Ја сам могао да снимим и прихватим захтев продуцента да снимим четири и по дана епизоду од 45-60 минута на тему Кошара и да од тога измонтирам играни филм где се све као и у свему и свему што се ради за 4-5 дана играни програм. Што је, наравно, разлика у односу на све друге продукције које се снимају у Србији бар за пола ако не и за две трећине. Могао сам да то прихватим или не прихватим и ја то нисам прихватио", каже Ђого.

Немања Мићић испред "Омега прогукције" каже да је редитељ Балша Ђого заједно са својим помоћницима избацио план снимања који је продукција прихватила. Додаје, међутим, да на основу првих осам дана тај план у великој мери није испуњен.

"За осам снимајућих дана односно обим текста и сцена није испуњен више од 60 одсто. Што значи да смо ми на основу плана који је био за осам снимајућих дана снимили план само за пет и по дана. За тих пет и по дана технички сектори су имали пробијање од 24 сата док су технички сектори имали пробијање 24 а сектори костимографије, у које иду костим и шминка, имали преко 60 сати преко времена", додаје Мићић.

Ђого сматра да прича продуцената има и "неки мали увод".

"Адаптација карауле које сам ја нашао прошле зиме је почела четири дана пре почетка снимања и нисам имао ни сценографе ни костимографе јер су једни задуживали опрему а други радили објекат. Али смо почели да снимамо 15. Ја дођем први у шест ујутру на пројекат из Пирота у Лесковац, ја и портир касарне скинемо ланац. Екипа дође сат времена после мене а сценографи два-три сата после мене. Тако је изгледала моја организација", каже Ђого.

"Ми знамо да снимамо високобуџетну серију, високобуџетни филм али исто тако према свим тим средствима које смо добили од ФЦС-а и Телекома Србије се врло домаћински понашамо, и врло професионално и сваки динар улажемо у квалитет слике и ниједног тренутка се то не доводи у питање јер је овај филм изнад свих нас", наводи Мићић.

О условима на снимању Ђого каже: "Где је глумац који је био на кастингу и договорио се да игра, ето као није се договорио за 50 евра са продуцентом. Нисмо стигли да ти кажемо рекао је Владан да узмеш неког статисту да ти то одигра са Биковићем. Око 50 евра је 200 и 250 евра. И ја гледам потпуно слуђен, дани иду, и тај тенк је дошао само тај дан, дошао Биковић, и ја видим ту једног статисту моје висине кажем скини се, дам му своју гардеробу пресвучем се ту на улици у униформу и почнем да играм сцену са Биковићем јер сам знао текст, само да завршим то у панциру, тако играм, тако режирам, глумим, заустављам саобраћај. Тако је изгледало моје снимање".

Да ли је онда цео проблем у новцу? Да ли се цела полемика своди на то да се филм уради брзо и јефтино?

Немања Мићић из "Омега продукције" каже да продукција уопште није хтела да то испадне ни јефтиније ни брже.

"Ми само желимо да наша серија и наш филм имају тај продукциони ниво који првенствено заслужују ти хероји који су се тамо борили и европска и светска и домаћа јавност да сазна праву истину", додаје Мићић.

Ђого на то одговара да је новца било толико "за трећину амбициозније од мојих најамбициознијих планова".

"А 32 мининута што Балша прича за осам снимајућих дана, када 32 поделимо на осам, то испада четири минута по дану, што је за било коју продукцију неприхватљиво", истиче Мићић.

Балша Ђого брани своју позицију.

"То су Кошаре, ја сам погледао десетине, да не кажем стотине тих људи у очи, разговарао са њима и дао своју реч да их нећу преварити да правим филм који ће да буде срамотан у смислу изгледа тог филма, и ја нисам имао право да се повучем".

Продуценти кажу да редитељ није незаменљив. Медијације нису ретка ствар у Филмском центру Србије, каже директор Гордан Матић.

"Циљеви медијације су различити. Ми смо заиста до сада све медијације до краја доведемо из различитих модуса, али на крају остављено је њима. Не можемо ми да доносимо одлуке за њих, ми смо ту да предлажемо решења, зато ми и хоћемо да урадимо нешто што је најбоље за пројекат. Нама је стало не да заштитимо ни Омега продукцију ни Балшу Ђога него да их призовемо свести да је све што раде лоше за филм", каже Матић.

Промена редитеља у току снимања, како кажу филмски радници, није тако честа појава.

"Ја покушавам да се сетим у својој досадашњој каријери а мислим да сам 50-60 филмова урадио до сада, да ли сам налетео на такав случај. Знам да је било промена редитеља који су сами одлучили да одустану од пројекта услед других преузетих обавеза, али оваквог примера се не сећам. Свакако мислим да то далеко од тога да може бити добро по сам филм, јер на крају дана филм је оно што је битно, и тема и филм, и да је неки друга друга тема па бисмо причали о томе да је битан филм, а не кад имамо овако важну тему и филм на ту тему, онда мислим да су сви ови конфликти које ми, нажалост, гледамо преко медија, нико од нас није имао прецизан увид у све те ствари, верујем да ће хладне главе све то да се распетља, ја се надам да ће се то вратити на почетну позицију и наставити да се снима најнормалније", каже продуцент Александар Протић.

Не зна се шта ће бити са серијом 

Шта ће бити с филмом, одлучиће Филмски центар Србије. А шта ће бити са серијом, још се не зна.

"Што се серије тиче, сва ауторска права над серијом има 'Омега продукција'. Балша Ђого и Страхиња Радетић су прилагодили текст серије односно идеју за снимање Кошара која је потекла од 'Омега продукције' за коју је синопсисе и прве три епизоде написао Ђорђе Милосављевић", истиче Немања Мићић.

Балша Ђого одговара да је сценарио заштићен у Југословенској ауторској агенцији и да је он потписао да могу да раде с њим шта год хоће.

"Уз једну реченицу ограде да тај сценарио могу да режирам само ја. Срећно им било, могу да га баце у смеће. Мени је то жао, али ако га ја не режирам, не могу ни они да га раде", наводи Ђого.

Сутјеска и Неретва у колективној свести остале су запамћене по јунаштву, између осталог јер је и тадашња држава направила одличне филмове. Шта ће сада бити? Да ли су велика очекивања довела до тога да сада очекујемо спектакл, као када је Броз имао могућност да доведе Ричарда Бартона?

Можда велика очекивања рађају и велика поређења, али момци који су бранили државу 1999. године изгледа неће тако брзо добити оно што заслужују. Филм о њиховом херојству.