Дизелаши без филтера су највећи загађивачи – како им стати на пут

Влада Србије изменила је недавно усвојену уредбу о критеријумима за одређивање активности које негативно утичу на животну средину, па грађани Србије, ипак, неће плаћати еко-таксу од 1.200 динара годишње по домаћинству. Загађеност долази и од азотних оксида, које испуштају дизел возила без катализатора.

Према званичним подацима, у Србију је за пет година увезено 800.000 половних возила. Чак 50 одсто са дизел моторима, годишта од 2000. до 2006.

Многима од њих је скинут катализатор или ДПФ филтер који издваја такозване азотне честице, а све из разлога да се они рециклирају или из њих извуче племенити материјал после хемијске обраде. Ти аутомобили су највећи загађивачи.

"И даље се увози много више половних аутомобила којима је животни век на крају. Према томе, скоро 50.000 возила ушло је за првих пет месеци, а око 65.000 за прву половину године. Ја мислим да је то тужан податак, да су то возила 'евро 3' и 'евро 4', која су забрањена за вожњу у Европи", каже Милош Павловић са Универзитета у Новом Саду. 

Доста се говори о забранама уласка у град великим загађивачима, давању налепница о статусу возила, а на Саобраћаном факлутету кажу да би све парцијалне мере дале лоше резултате.

"Ја нисам ни за какве забране. Напомињем, за системско решење, да се направи једна дубинска техничко-технолошка анализа и да се на основу реалних могућности свих становника ове земље донесу примењиви прописи који ће направити еколошки подобнију слику саобраћајно- транспортног система", каже Славен Тица са Саобраћајног факултета.

На Машинском факултету подржавају забрану увоза аутомобила са "евро 3" моторима.

"Мислим да треба само подићи критеријуме да се не возе више 'евро 3' мотори, а са електричним шта буде. Мали смо ми да би се тркали у тој области", сматра Милош Васић са Машинског факултета.

О загађењу ће бити све више речи како се време у зимским условима побољшава, кажу метеоролози и еколози.

Узроци загађења нису само аутомобили, али ово које праве дизели без катализатора директно утиче на здравље људи и тај проблем ће морати да се реши новим техничким прегледима који ће мерити азотне оксиде.

број коментара 14 Пошаљи коментар
(петак, 20. дец 2019, 23:51) - Огњен [нерегистровани]

Хајка ...

Ово је само још једна хајка и то на дизелаше. Не кажем да не треба забранити увоз возила који не задовољавају критеријум Евро 4 или како већ стручњаци кажу, али није то главни узрок оволиког загађења. У то ћемо се сви уверити када таква уредба или закон шта год да регулише ту област, буде усвојена. Установиће се да су главни загађивачи индивидуална кућна ложишта и то они који ложе угаљ, па затим шта ко стигне. А верујте да ложе све и свашта. Кад мој комшија наложи нешто то смрди да се цео кварт дави а из димњака излази некакав жуто-браон-сиви дим. Е таквима треба забранити и казнити их за тровање народа.

(петак, 20. дец 2019, 22:45) - anonymous [нерегистровани]

e

u Svedckoj se voze i euro 3 i 4 ali mora proci tehnicki i nema nikakvih problema, znaci stavi sondu u auspuh i malo ga isturira, ocita vrednosti i to je to, moze ne moze, dovidjenja, nema registracije, to je tako lako i jednostavno...taj javasluk po Srbiji je haos...znam leti kad idem iz Novog Sada za Indjiju pa starim putem uz Banstol pa kad baja nagari golfa "dvicu" a ono dimi kao odzak iz Titanika na 35-40 stepeni a takvih koliko hoces po putevima...ali bitno je da njemu je potrosnja oko 5 litara, to sto udise on i njegova deca nije toliko bitno, bitna je potrosnja...

(петак, 20. дец 2019, 21:34) - anonymous [нерегистровани]

Eko taksa

Novac od ekoloske takse treba da ide na posumljavanje. Kod nas ni jedan dinar ne ode za tu svrhu.
A sto se tice provera katalizatora na tehnickom, recimo u Engleskoj ce tek kako planiraju za dve-tri godine moci sa sigurnoscu da dokazu dali je na vozilu karalizator onesposobljen. Jos nemaju adekvatnu opremu. A I neki dokazi vec postoje da su cestice koje izlaze iz dpf-a mnogo opasnije po zdravlje ljudi od starijih dizelasa. Treba izbaciti ugalj I preci na gas.Takodje treba podici cenu parkinga u centru grada, na recimo 500 dinara sat.

(петак, 20. дец 2019, 20:54) - Stefan [нерегистровани]

Zagadjivac

Najveći zagađivači su kotlarnice. Broj vozila se ne povećava zimi a leti koliko znam zagadjen je nije ni 10ti deo ovoga.

Kada kažem kotlarnice mislim toplane i brdo kuća koje loze.

U smederevu se zbog cene grejanja sve više ljudi isključuje sa aprnog grejanja i greju se na struju ili drva. Kontra evolucija samo u srbiji

(петак, 20. дец 2019, 19:27) - anonymous [нерегистровани]

Puste pare

I ja bih da imam neki noviji auto, ali

(петак, 20. дец 2019, 18:55) - anonymous [нерегистровани]

Srbija

Dok na ulicama vidim Golf 1 i 2 iz kojih izlazi plavi dim sto je znak da je motor gotov nema srece.Svaki stari automobil koji se lepo odrzava i prodje tehnicki pregled treba da se vozi ulicama ,ali kad vidim vozila kojima je motor gotov zapitam se ko ga je pustio da prodje tehnicki pregled?Starim vozilima obavezno ugraditi dpf filter tj.posto su ta vozila tehnoloski zastarela ugraditi im filtere za cadj i problem resen.Svaki auto koji zagadjuje okolinu tj.dizelase koji imaju previse nedozvoljenih cestica cadji,kadmijuma...ne dozvoliti registraciju.

(петак, 20. дец 2019, 18:11) - DrMr [нерегистровани]

Odbrana

Cim se spomene automobil da je zagadjivac br.1 odmah stanete u odbranu istog. Na drva i ugalj ne greje se celu godinu,automobil je svakk dan prisutan,365 dana u godini. Drva nisu zagadjivac ako se suva upotrebljavaju,procenat vlaznosti ne bi trebao da predje 25%.To sto se nesavesno upotrebljavaju,je druga prica.

(петак, 20. дец 2019, 17:55) - anonymous [нерегистровани]

Jel to pocela hajka na vozila/vozace?

U EU nije zabranjena proizvodnja dizelasa niti voznja EURO3 ili EURO4 motora vec kao sto je pomenuo neko u komentarima samo su ogranicili u nekim gradovima voznju u centralnim zonama. Drugo, nebitno je godiste prevoznog stredstava ako je u tehnicki ispravnom stanju, jer recimo istinu mnogi ljudi odrzavaju svoje automobile veoma revnosno. Moralno pitanje je kako im zabraniti pausalno da koriste svoja vozila samo zbog godista!? Vremenom sve dotrajava pa i vozna sredstva i mi sami, cemu jurnjava kada stari automobili prirodno nestaju jer postaju tehnicki neispravni pa ne mogu na ulicu. Uzmite u obzir nase starije sugradjane, penzionere, koji odrzavaju svoje automobile, ali primanju su im umanjena. Kako ih mozete silom naterati da odustanu od svojih vozila koja su tehnicki ispravna. Da ne pricamo da 99% stanovnistava nema mogucnosti da kupi elektricne automobili ili kupi vozila sa motorom novije generacie. U zadnje vreme vidimo veliku buku u medijima oko zagadjivanja zivotne sredine koliko je sve to opravdano. Sve to nosi odredjenu dozu sakrivenosti sta je realno a sta idejno da se stvore uslovi za naplatu nekih para. Sta bi sa direktnim zagadjivaca poput pusaca, plasticne kese, termo elektrane, prerada bakra, celicana u Smederevu itd.?

(петак, 20. дец 2019, 17:47) - boki [нерегистровани]

kontrola

kontrolisati ugalj koji je na prodaju domacinstvima. Predgradja sa privatnim kucama van centralnog grejanja su horor.

(петак, 20. дец 2019, 17:09) - anonymous [нерегистровани]

Dizel je tehnološki otpad koji ostaje posle proizvodnje benzina

Prva faza destilacije sirove nafte je atmosferska destilacija tokom koje se izdvaja gas, zatim tečni gasovi, Butan i Propan a TNG je mešavina istih. Zatim se izdvaja laki benzin, dakle, nikakav tehnološko hemijski proces, samo zagrevanje i čistom destilacijom se izdvaja laki benzin. Ali to bi bilo malo dobijenog benzina iz nafte te se nastavlja dalji tretman gde se hemijskim procesima, Hidroobrade, Reformiranja, tretiraju nešto duži ugljikodonični lanci, te se i dalje dobija benzin. Posle motornih benzina, hemijskim postupcima se izdvaja avionski benzin, potom mlazno gorivo i kao nusprodukt ostaje Petrolej.
E tek onda dolazi na red izdvajanje disel goriva kojih ima više vrsta, od najlakšeg do onog za dizel brodske motore, a od onog što ostane prave se motorna ulja, zatim masti za podmazivanje. Od ostatka se prave neki industrijski parafini, bitumen za asfalt, pa na kraju lož ulje i od najgušćeg ostatka se hemijskim procesom pravi naftni koks koji gori u termoelektranama.
Tako, da čisto tehnološki gledano, dizel je tehnološki otpad koji ostaje posle proizvodnje benzina.