Читај ми!

Предности и мане увођења дуалног образовања

Премијер Србије Александар Вучић најавио је увођење дуалног модела образовања у Србији, који је, како кажу у Министарству просвете, произашао из потребе да се образовни систем што више прилагоди потребама привреде, али стручњаци упозоравају и на могуће тешкоће у примени.

Премијер Александар Вучић је рекао да ове године неће ништа моћи да се уради када је у питању дуално образовање.

Указао је да ће то значити промену свега, да ће то бити најважнија мера и да ће нас приближити модерном свету. Очекује да ће се промена у образовању, односно примена дуалног система образовања примењивати од 2016, 2017. године.

Идеја дуалног образовања је да се читав систем усклађује са привредом, и то тако што ученици занатско-техничког образовања имају интензивну практичну наставу у предузећима у којима ће се касније запослити, речено је Танјугу у Министарству просвете.

На тај начин убрзава се припрема и оспособљавање за запослење и драстично се скраћује период трајања обуке за посао, речено је у Министарству, поводом премијерове најаве увођења дуалног система.

У пројекту развоја дуалног система у Србији, Министарство просвете има подршку немачког ГИЗ-а, тако што се у седам школа у Србији већ развијају нови трогодишњи профили (индустријски механичар, бравар, заваривач и лимар и електричар) и то у сарадњи са неколико компанија.

Дуални модел популарише трогодишње школе, занате, који су последњих година мање популарни, речено је у Министарству и наведено да је план да се у будућности сличан систем пренесе и на друге профиле у области пољопривреде, текстила...

Могуће последице примене дуалног модела

Међутим, професор Иван Ивић упозорава на извесне потешкоће и проблеме са којима би се могли суочити.

Дуални модел, ако строго гледамо, одваја општеобразовне од стручних школа, након којих готово да не постоји начин за наставак школовања, већ само за запошљавање, које је код нас слабо, рекао је Ивић, један од аутора Стратегије развоја образовања у Србији до 2020. године.

Ивић се плаши и да би у случају доследне примене дуалног модела у Србији било још више незапослених.

"Око 75 одсто оних који уписују средње школе, иде у у стручне школе. Ако бисмо применили доследно овај модел и усмерили их ка запошљавању онда би још више било незапослених", рекао је Ивић и указао да се по статистичким подацима лакше запошљавају они који заврше само основну школу од младих са средњом стручном школом.

Подсетивши да је за дуални модел важна сарадња са компанијама у којима би се млади након средње школе запошљавали, Ивић је навео да је код нас мало таквих компанија.

Такође, наше стручне школе нису добро припремљене за укључивање у рад, рекао је Ивић, сматрајући да би школе морале бити модерно опремљене, уместо што се наши ученици обучавају за рад у привреди на застарелим машинама.

Ивић, стручњак у области образовања, истиче и да је нејасно у каквој је вези дуални модел са Стратегијом образовања, која га не промовише.

Због тих примедби, а и због природе образовног система, у Србији није могуће применити већ развијена решења дуалног модела, па је, како кажу у Министарству, потребно прилагођавање с обзиром на наш тип привреде, менталитет, законску регулативу.

Значајни резултати у Немачкој, Аустрији и Шведској

Иначе, значајне резултате тај модел је дао у Немачкој, Аустрији и Шведској, а сопствени систем развиле су и државе попут Малезије, Сингапура и Индонезије.

Ове три државе прешле су на дуални систем образовања али га нису слепо "ископирале" од Европе већ су га прилагодиле и у томе оствариле чак и веће резултате, подсећају у Министарству.

Модел је већ почео да се развија у Машинској школи у Краљеву, Техничкој школи у Суботици, Политехничкој школи у Крагујевцу, као и у Новом Саду, Обреновцу, Лазаревцу, Младеновцу, речено је у Министарству и наведено да је дуални модел био тема разговора министра привреде Жељка Сертића и министар просвете Срђана Вербића крајем прошле године.

Премијер Вучић данас је на Копаонику изјавио да би примена "швајцарског модела" представљала промену система која Србију треба да приближи модерном свету.

Вуцицћ је на Копаонику, одговарајући на питања новинара рекао да је дуални или швајцарски систем, где се ученици и студенти кроз рад и школовање спремају за будући рад односно запошљење, већ испробан код нас и да се нешто у том смислу већ радило са локалном самоуправом и приватницима.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво