Читај ми!

Наставни програм поделио стручњаке

Све више деце са сметњама у развоју се, захваљујући програму инклузије, уписује у редовне школе. За децу са тежим сметњама и даље су бољи избор специјалне школе. План и програм рада у специјалним школама поделио стручњаке.

Програм инклузије, започет пре три године, омогућио је да се све више деце са сметњама у развоју уписује у редовне школе. Међутим, стручњаци и родитељи сматрају да је за децу са тежим сметњама бољи избор специјална школа.

Марија Боловачки, мајка аутистичног дечака, каже да ју је могућност да сина упишу у редовну школу најпре обрадовала, а потом су се јавили страхови и дилеме.

Због стрепње како ће га прихватити другари, ко ће га отпратити до тоалета, да ли ће грешком појести нешто што није по систему специфичног режима исхране, пресудиле су у корист специјалне школе.

"То су све биле неке преломне тачке које су нас определиле да дете упишемо у специјалну школу. И мала су одељење где деца могу да раде један на један са наставником и да постижу боље успехе", објашњава Марија Боловачки.

Из истих разлога и Николићи су своју децу уписали у специјалну школу. Пошто такве школе нема у Смедереву, Мирослав их сваког дана, већ три године, доводи у Београд како би похађали наставу.

"Да има услова, ја сигурно не бих мучио децу, долазио у Београд сваки дан, него би их водио у Смедереву, али таквих услова тамо нема", објашњава Мирослав Николић.

Упутством Министарства просвете, укинути су посебни програми по којима се радило у специјалним школама.

Од ове школске године, све специјалне школе раде по јединственом плану и програму као и остале школе, што није наишло на одобравање свих који у тим школама раде.

"Они су сви изузетно специфични, свако има индивидуални програм и ту је рад 'један на један'. Оно што је овој школи потребно јесте много већи број стручних сарадника, а не енглески, хемија, биологија и неки наставници који нису упознати са методама рада у оваквим школама. За сада прва три разреда имају рад по редовном програму, шта ће биту у 5. и 6. разреду када им предају предметни наставници, то не смемо ни да замислимо", каже дефектолог Сандра Скенџић.

В.д. директора школе "Антон Скала" Игор Раичевић напомиње да је инклузија је донела много тога доброг. Деци са лакшим инвалидитетом омогућено је да у редовним школама буду укључена укљуцена у процес образовања. Међутим, постоји и друга страна приче.

"Структура деце у специјалним школама сада се променила. То су деца са много тежим сметњама, та деца захтевају много већу подршку. Питање је да ли смо ми као друштво успели да ту већу подршку и обезбедимо. Мислим да смо ми у тај процес ушли недовољно спремни", каже Раичевић.

Спремни или не, на нови начин рада у специјалним школама мораће да се прилагоде, кажу у ресорном министарству.

Начелница Школске управе за Београд Гордана Цветковић напомиње да и у основним и у специјалним школама постоји наставни план и програм за који је некој деци потребна допунска настава јер не могу да га савладају, а за неке додатна јер могу више. Рад у специјалним школама се данас, како објашњава, посматра као вид додатне подршке деци.

"Наставници у специјалним школама имају обавезу да, имајући наставни план и програм као оквир, за сваког ученика направе индивидуални образовни план и да сваком ученику пруже онолико колико он може да научи. Треба пустити стручњаке који раде у школама да сваком детету дају онолико колико оно може научити", истиче Цветковићева, уз напомену да мале групе ученика у специјалним школама учитељима омогућавају да то и спроведу.

Ових дана специјалним школама из Министарства стиже упутство, како ће њихови стручњаци подржавати децу са сметњама у развоју која похађају редовне школе и како ће помагати наставницима у чијим су одељењима деца са посебним потребама.

број коментара 6 Пошаљи коментар
(недеља, 27. окт 2013, 13:17) - anonymous [нерегистровани]

ma vrlo je bitno sta ti mislis

u svakoj skoli u svakom gradu radi se po istom principu koji postavlja ministarstvo prosvete.u zavisnosti od coveka,prvenstveno dobre volje a zatim i strucnosti,deca ce napredovati ili ne.specijalne skole nisu i nece biti isto nikad,ni u bg ni u nekom drugom gradu...

(среда, 02. окт 2013, 21:42) - nastavnik [нерегистровани]

budalastina

Niti su nastavnici obuceni za rad sa ovakvom decom, niti to ikome donosi koristi. Najgore od svega je, sto oni koji su se zalagali za uvodjenje inkluzivnog obrazovanja najmanje rade sa takvom decom. Oni sede, pricaju o decijim pravima i salju ih u ucionice da se nastavnici snalaze kako znaju i umeju.

(недеља, 21. јул 2013, 12:43) - anonymous [нерегистровани]

грешите

У Специјалним школама у мањим местима раде учитељи, они су имали испит - Методика специјалног обраѕовања, с тога мислим да могу и они да раде са децом са посебним потребама.

(петак, 12. окт 2012, 20:03) - Olivera [нерегистровани]

Učenica upisala redovnu srednju škole posle završene osnovne škole po posebnom planu i programu

Defektolog sam i volim svoj posao. Drago mi je što je omogućeno deci koja su završila osnovnu školu po posebnom programu da upišu redovnu srednju školu. Moja učenica, lako ometena u mentalnom razvoju, upisala je III stepen prehrambene struke u redovnoj srednjoj školi i odlično se snalazi. Profesori kažu da je jedna od boljih u odeljenju. Drago mi je zbog toga, ali treba da se zna da je osam godina sa njom radio čitav tim stručnjaka- oligofrenopedagozi, logoped, pedagog i psiholog. Ne smem ni da pomislim šta bi bilo sa njom da je pohađala po novom nastavnom planu i programu. Ubrzo će svi moći da uvide razliku između dece koja su u redovnim školama, a uče po IOP-u i dece koja dolaze iz posebnih odeljenja. Rad defektologa u malim grupama je nezamenljiv i samo se bojim da će nekoliko generacija pretrpeti nenadoknadivu štetu i da ta deca neće ostvariti ni polovinu svog potencijala.

(четвртак, 04. окт 2012, 21:50) - anonymous [нерегистровани]

gk.ugvgc

odlicno...a defektolozi kao jedini edukovani kadar ce trckarati od ucitelja do ucitelja i obucavati ih sta treba raditi...pih...treba da prodju decenije da se uvide promasaji

(четвртак, 04. окт 2012, 20:11) - anonymous [нерегистровани]

jjjjj

U specijalnim skolama ne rade ucitelji!!!!! Prvo se informisi, pa onda lupetaj "gospodjo"