Читај ми!

Divlja trka u Bakuu – najmlađa, ali i najzanimljivija trka F1 sezone

Da li je preterano reći da je nakon samo četiri do sada održane trke – u stvari tri, prva u 2016. godini je bila uzbudljiva koliko i festival dremanja – Velika nagrada Azerbejdžana izrasla u najnepredvidljiviji, a samim tim i potencijalno najzanimljiviji, vikend u kalendaru Formule 1?

Kroz grad na obali Kaspijskog mora, neobične nadmorske (podmorske?) visine od minus tridesetak metara, provučena je staza koju je nemoguće ukalupiti. Izuzetno dugačak krug od šest kilometara sadrži najuže parče asfalta na kojem se vozi Formula 1 ali je i dalje najbrža gradska staza sa izuzetno jakim firungom koji često presudno utiče na ishod i kvalifikacija i same trke.

Zbog toga je izuzetno teško pogoditi optimalno podešavanje automobila što je sjajno demonstrirano kroz muke koje je Mercedes prolazio od početka ovog vikenda. Jer, za idealan krug u Bakuu je potrebno da automobil bude brz u sporim lakat krivinama, što se najlakše postiže velikim nagibom zadnjeg krila čime se dobija maksimalno prianjanje, ali i da može da iskoristi dugačke delove staze gde se vozi pod punim gasom, za šta je potrebno da otpor zadnjeg krila bude – minimalan.

Kada se uradi matematika, dobitak na pravcima ukoliko imate „tanko" zadnje krilo obično nadmaši gubitak koje takvo oslabljeno prianjanje napravi u sporim krivinama, međutim tada u igru ulazi nova varijabla u vidu zagrevanja guma. Jer podešavanje automobila sa minimalnim zadnjim krilom brže zagreva gume – što je korisno u kvalifikacijama, odnosno na nivou jednog brzog kruga – ali ih time i značajno brže troši, što uzrokuje češće odlaske na zamenu pneumatika pa je nepovoljno za samu trku.

Suočen sa ovom nemogućom dilemom, Mercedes je posle izrazito lošeg nastupa u petak, uzrokovanog slanjem automobila na stazu sa poprilično velikim zadnjim krilom (inače uobičajeno podešavanje trokrake zvezde za Azerbejdžan jer se ekipa godinama pouzdala u nadmoćan motor koji bi „ispeglao" podešavanje sa puno prianjanja), u subotu na Luisovom automobilu otišao u kontru i svetskog prvaka poslao na stazu sa malim zadnjim krilom. Time je u kvalifikacijama pronađena dodatna sekunda, pa će Hamilton danas krenuti iz prvog reda, ali i potencijalno izgubljena važna prednost nad Red Bulom u trci – bolje „čuvanje" guma.

Austrijska ekipa je u Baku stigla kao vodeća u oba šampionata i kao prvi favorit za pobedu, pa jeste iznenađenje da će Verstapen danas startovati kao tek trećeplasirani. Holanđanin u Azerbejdžanu doduše nikad nije stigao ni do podijuma, ali ako stvari sagledamo iz realnog ugla, do ove godine nikad nije ni imao na raspolaganju automobil koji bi mu takav plasman garantovao, pa ta statistika ne mora da bude presudna i danas. Za razliku od Monaka, gde su dva glavna takmaca u šampionatu celu trku bila podaleko jedan od drugog, Hamilton i Verstapen će danas voditi direktnu borbu makar za mesto na podijumu, ako već ne i za pobedu, što u ambijentu pretećih zidova koji okivaju stazu može da nam podari neke uzbudljive momente.

Da pre njih stigne do karirane zastave pokušaće Lekler koji je drugu trku zaredom svoj „ferari" zakucao na prvu startnu poziciju što predstavlja rezultat koji ama baš niko nije mogao da predvidi nakon prvih pet trka. I dok u Monte Karlu zbog izvesnog amaterizma Skuderije nismo imali prilike da vidimo šta Šarl zaista može da postigne posle starta sa prve pozicije – mada smo mogli da pretpostavimo na osnovu vožnje Sainca u sestrinskom automobilu – u Bakuu ćemo sa zanimanjem pratiti da li je Ferari zaista napredovao do pozicije legitimnog izazivača u tekućem šampionatu.

Leklerov talenat nikad nije bio sporan ali je do danas bilo veoma teško proceniti koliko je taj SF21 zaista dobar, pa evo prve prilike da vidimo kako će se crveni automobil izboriti sa dvojicom glavnih pretendenata na šampionsku titulu koji startuju iza njega.

Jednako nije jasno ni koliko može Pjer Gasli u „alfa tauriju" koji je posebno impresivno delovao u prva dva sektora ovog dugačkog kruga. Francuz najverovatnije neće dobiti novu priliku od Helmuta Marka, čime postaje naročito zanimljiv nekim drugim timovima (čitaj: Alpinu), pa ovakve prilike mora da koristi da dodatno poboljša svoju pregovaračku poziciju.

Uz ove godine tradicionalno dobar Meklaren, čiji vozači će ipak u trku krenuti sa loših pozicija usled Rikardove nesmotrenosti u drugom delu jučerašnjih kvalifikacija, odnosno Norisove kazne od tri pozicije na startu usled nepoštovanja crvene zastave u prvom delu kvalifikacija, tu se negde i zatvara krug potencijalnih kandidata za podijum. Odnosno, zatvarao bi se da ovo nije Baku, najnepredvidljivija trka u kalendaru Formule 1, gde pobednika ne bi bilo lako predvideti čak i da danas ne vidimo Bernda Majlendera kako predvodi karavan. A videćemo ga, verovatno i više nego jedanput, jer na stazi gde umesto lažne debate o potrebi za jasnije limitiranom asfaltnom trakom vrebaju zidovi koji ne praštaju nikome, izlazak sigurnosnog vozila predstavlja jednu od retkih konstanti u koju se možemo pouzdati.

Nema više nikakve sumnje da je Mercedesovu dominaciju dobrano načeo Red Bul, ali zar ne bi bilo sjajno da se u ovaj već dovoljno uzbudljivi obračun dve najmoćnije ekipe umeša i treći igrač? Pa makar i u obliku ne uvek, i ne svima omiljenog uspavanog diva iz Maranela? Šarl, danas si ti na potezu.

четвртак, 28. март 2024.
21° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво