Читај ми!

Osveta u Monte Karlu?

Pod konstantnim baražom kritika koje dolaze iz najrazličitijih izvora, aura nekad krunskog dragulja Formule 1 iz godine u godinu sve više bledi. Da li ovog vikenda kultna staza sa nestvarnim kulisama može da povrati makar malo poštovanja?

„To je ubedljivo najlepše mesto na kojem se trkamo ali unapred znamo da nikad nije zanimljivo za gledaoce. Veći i brži automobili učinili su preticanje praktično nemogućim. Tako je već neko vreme i mislim da nešto mora da se menja".

Ne, ovo nisu reči prosečnog navijača, razočaranog nedostatkom akcije tokom poslednjih par decenija trkanja u Monte Karlu već citat aktuelnog sedmostrukog šampiona sveta i trostrukog pobednika u Kneževini, Luisa Hamiltona, koji na savršen način sumira taj osećaj ljubavi i mržnje koji u nama poslednjih godina izaziva nekad najglamuroznija trka na svetu. Još od kako su '70-ih godina prošlog veka u Formuli 1 prevladali aerodinamično efikasni automobili sa velikim krilima, trkanje na uskoj asfaltnoj traci na obali Mediterana postalo je problematično a stvar se dodatno pogoršala dramatičnim produžavanjem međuosovinskog raspona tokom prethodnih decenija (slika dole).

I mada i sam počinjem da se priklanjam mišljenju onih koji smatraju da je Monako u ovakvom obliku kakav danas imamo dugoročno neodrživ u kalendaru Formule 1, postoji jedan poprilično bitan aspekt trkanja u Kneževini koji ne smemo da prenebregnemo.

Možda je - u nedostatku kiše ili karambola koji povremeno doživimo u Monte Karlu - trka uglavnom odlučena poretkom na startu, ali taj poredak ume da bude i te kako zanimljiv. Dok se na pravim autodromima timske kolege neretko kvalifikuju u parovima (dva Mercedesa, pa dva Red Bula, pa...) u Monaku je brz automobil neophodan ali ne i dovoljan uslov koji vam garantuje prednost u odnosu na konkurenciju. Drugim rečima, vozačko umeće i zrno sreće ovde vrede više nego bilo gde drugde u sezoni Formule 1, a to je upravo ono što prosečan navijač želi da vidi.

Ove godine će to biti posebno bitno zbog značajno smanjenih razlika između vodećih automobila. Dok su Red Bul i Mercedes poprilično izjednačeni, Ferari pa i Meklaren nisu više toliko daleko što kvalifikacije čini mnogo manje predvidljivim nego što je to slučaj na drugim stazama. Neću da idem toliko daleko da kažem da ćemo Ferari možda videti u prvom redu u nedelju, ali neću se ni mnogo iznenaditi ako tako bude.

Skarletni automobili su na prvim slobodnim treninzima delovali sjajno ali na njihovu žalost u Monaku između prva dva treninga i kvalifikacija postoji čitav slobodan dan što povećava šansu da će moćne kompjuterske simulacije u Brekliju i Milton Kinsu pronaći način da se automobili Mercedesa i Red Bula bolje podese za izazove koje donose subotnje kvalifikacije.

Red Bul zato ostaje favorit, sa automobilom koji brže zagreva gume u odnosu na konkurentski Mercedes, što bi - ukoliko se ovaploti kao bolja startna pozicija - mogla da bude velika prednost na gradskoj stazi.

Sa druge strane, austrijski tim je u dosadašnjem delu šampionata poprilično razočarao kada je u pitanju kreativna upotreba taktike (što ih je koštalo bar dve pobede), pa čak i ako osvoje željenu prvu startnu poziciju moraju pažljivo da prate poteze koji će se vući iz konkurentske garaže. Iz ugla šampionata, Red Bul, odnosno Verstapen, mora da trijumfuje ovog vikenda jer neće biti još mnogo staza na kojima će plavi automobili biti ovako izraziti favoriti. Pogotovo će pritisak biti jak na Perezu, koji za sada na trkama ne uspeva da adekvatno parira Mercedesovom dublu pa Maks ostaje izložen taktičkim igricama šampionske ekipe.

Posle tri pobede na prve četiri trke Mercedes nema takvu vrstu pritiska, ali kako je margina između dva vodeća tima izuzetno mala, Toto Volf zna da bilo kakvo opuštanje ne dolazi u obzir. Uostalom, da Hamilton nije tip vozača koji kalkuliše najbolje pokazuje impresivan broj pobeda na njegovom kontu i ta glad je Britancu donela neke pobede koje se nisu unapred pisale Mercedesu, ranije Meklarenu.

Uz praktično neizbežan izlazak sigurnosnog vozila dobra taktika bi mogla puno da donese i Norisu ili Gasliju, možda čak i Rikardu koji se još uvek nije odomaćio u Meklarenu, a svoju šansu vidi čak i stara garda - Fetel, Alonso, Kimi - koja je nekad pobeđivala u Monaku. Na ovako uskoj stazi sa poprilično neučinkovitim DRS-om ni Red Bul ni Mercedes ne mogu sa sigurnošću da računaju da će u borbi za poziciju prestići Aston Martin, Alpin, čak ni Alfu, pa bi Monako možda ove godine konačno mogao da uzvrati naraslom broju kritičara ove i dalje jedinstvene trke.

четвртак, 28. март 2024.
21° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво