Čuveni 11. septembar i Mercedes koji juri najgori od svih rekorda

Bilo je to baš 11. septembra, doduše u vreme kada taj datum još nije bio urezan u kolektivno pamćenje čovečanstva kao što je to možda danas slučaj – jer godina je tek 1988. – ali za jednog čoveka svejedno dan koji će zapamtiti zauvek. Taj čovek je Ron Denis, a dan neće pamtiti po dobrom.

Ishod tog popodneva po svemu zavređuje da ga nazovemo filmskim, jer koliko god izanđao bio, takav opis ponajbolje korelira sa danom kada nam je Monca izmaštala scenario vredan Holivuda.

Nažalost, ili na sreću, kao i toliko puta u istoriji, da je neki događaj monumentalan obično saznamo tek neko vreme nakon što se dogodio, pa tako ni tog vikenda skoro niko nije shvatao značaj svega što se izdešavalo u poslednjih 17 krugova. Ono što je fascinantno, kada se danas cela situacija analizira hladne glave, jasno je da je za sve bio kriv samo niz neverovatnih slučajnosti.

Prvo je Najdžel Mensel zaradio male boginje. Zatim je Martin Brandl, koji je već menjao Mensela na prethodnoj trci u Belgiji, dobio "prijateljski savet" svog šefa u Jaguaru (koji se u to vreme kao fabrička ekipa takmičio u šampionatu izdržljivosti) da ne prihvati ponuđeno slobodno mesto u kokpitu Vilijamsa.

Onda je to mesto prihvatio Žan Luj Šleser. Francuz, koji se sa popriličnim uspehom takmičio u šampionatu izdržljivosti, dobio je priliku da debituje u Formuli 1 sa nepunih 40 godina. Kockice su se složile.

Za mlađe, za ne toliko posvećene Formuli 1 ili one sa lošijim pamćenjem evo i konteksta.

Monca je u tom trenutku 12. od 16 trka u šampionatu. Na prethodnih 11 trka, sedam pobeda je odneo Sena, a četiri Prost, tada timske kolege u svemoćnom Meklarenu MP4/4. Ono što nismo mogli da znamo, mada je bilo moguće pretpostaviti, jeste da će Meklaren trijumfovati i na preostale četiri trke posle Monce – Prost će doneti još 3 pobede, a Sena jednu.

Džabe, jer na Monci će tog popodneva ipak trijumfovati Ferari, sprečivši tako Meklarenovu sezonu iz snova. A, kako se uopšte ta aberacija dogodila? Tako što je Prost odustao zbog kvara motora – jedinog kvara motora za Meklaren te sezone – a Sena se, kao vodeći, dva kruga pre kraja, sudario sa onim gorepomenutim Šleserom, koji je u tom trenutku zaostajao 2 kruga (!) za genijalnim Brazilcem.

Do današnjeg dana, Ron Denis krajnje pompezno, ali verno sopstvenom stilu, tvrdi da mu je Šleser "uništio život".

Ako pokušamo da racionalno razložimo sve ono što je prethodilo mizanscenu u 49. krugu Monce, lako ćemo doći do nekoliko načina na koje je istorija mogla i drugačije da izgleda.

Neko će reći da Mensel i nije baš imao toliki problem sa boginjama koliko mu se nije vozilo na stazi gde atmosferski motor u njegovom automobilu nema šta da traži protiv turbo rivala.

Ima i onih koji veruju da je razlog što u tom Vilijamsu nije bio spretniji Brandl u stvari sponzorski konflikt duvanske industrije, jer tada su Jaguar i Vilijams prominentno podržavali suprotstavljeni brendovi nikotinskog otrova.

Daleko najveći broj ljudi će otići i korak dalje i u svemu videti prste Il Komendatorea, Enca Ferarija, koji je ni mesec dana pre trke preminuo u 90. godini života.

Dupla pobeda za Ferari, na Monci, u sezoni u kojoj je Meklaren nepobediv – to može biti samo Encov duh odozgo, zar ne?

Ron Denis ne misli tako, za njega je krivac samo jedan. Legenda kaže da u Meklarenovoj trofejnoj sali, u moru pehara koje je slavni tim osvojio počasno mesto zauzimaju oni iz 1988. godine. Hronološki poređani, stoje zajedno, a na mestu predviđenom za onaj iz Monce umesto trofeja stoji Šleserova fotografija.

Jasno vam je u kom pravcu ide ovaj tekst i čemu baš danas, kada Formula 1 slavi prvih 70 godina postojanja na stazi na kojoj je sve i počelo 1950. godine, služi ova priča iz sada već davne prošlosti.

Kada je prošli put neko bio tako dominantan kao što je to Mercedes danas, bilo je potrebno da se u sekvencu složi neverovatan niz slučajnosti kako se ne bi dogodilo da ista ekipa pobedi na svim trkama u jednoj sezoni. Prema svemu što smo videli do sada, u 2020. godini biće nam potreban jednako nemoguć niz slučajnosti da spreči Mercedes da obori i taj, najgori od svih rekorda Formule 1.

Toto Volf nije ni blizu tako sujetan kao što je to Ron Denis bio, ali ko zna, možda će jednog dana i u Mercedesovoj trofejnoj sali jedan pehar zameniti nečija slika. Samo kukavičluk Red Bula je prošlog vikenda sprečio da se na toj fotografiji nađe Pireli, tako da konkurs ostaje otvoren.

I ne, to nije schadenfreude, samo tužna istina da je u pitanju verovatno jedina neizvesnost koja nam je preostala u ovoj nesrećnoj koronasezoni Formule 1.