Formula 1: Mercedes i dalje neprikosnoven, Ferari u "kanalu"

Nikada se u 70-godišnjoj istoriji Formule 1 nije dogodilo da se dve uzastopne trke u jednoj sezoni voze na istoj stazi, ali u godini u kojoj smo – hvala Vuhanu – toliko toga radili po prvi (nadam se i poslednji) put, i to će se desiti.

To što će nedeljna trka u istoriji ostati zabeležena kao Velika nagrada Štajerske neće biti naročita uteha ako se na stazi u vlasništvu Red Bula bude ponovio obrazac sa Velike nagrade Austrije. Srećom, delimično zahvaljujući i vremenu, neće biti tako.

I pre prošlog vikenda smo znali da je Mercedes i dalje neprikosnoven. Sumnjali smo da je Ferari u kanalu ali - nezavisno od drugog mesta za Leklera - nismo bili sigurni da je baš toliko dubok. Red Bul je najavljen kao jedini kakav-takav izazivač u 2020. godini što se i potvrdilo u nedelju, uprkos dvostrukom odustajanju Verstapena i Albona.

U drugom ešalonu deluje da Rejsing point ima bolji automobil a Meklaren više talenta za volanom, dok je Reno ponovo niže nego što smo očekivali. Sve ispod - Alfa ova i Alfa ona, Has i Vilijams - je za sada toliko nekonkurentno da ne vredi trošiti čak ni ovaj virtuelni papir na opis zezancija koje se odvijaju na začelju karavana.

Međutim, Formula 1 ne bi bila to što jeste kad ne bi uvek ponudila i neke sitne tragove koji dozvoljavaju sasvim drugačije čitanje između redova. U skladu sa tim, čak i kada bi sve napisano u gornjem odeljku zaista i bilo tako, u Austriji smo dobili sasvim dovoljno naznaka da naslutimo i određene aberacije u konačnoj slici. Evo na šta mislim.

Za šampionat su možda najznačajnija dešavanja u timu koji tako znalački vodi Toto Volf. Zimus nagoveštena mogućnost da najmoćniji agregat u karavanu ove godine ne ispoljava pouzdanost na koju smo navikli se ovaplotila kroz odustajanje po jednog Vilijamsa i Rejsing pointa, ali i probleme Crnih strela sa ivičnjacima koji su ih na kraju i koštali gubitka duple pobede.

Pažljivo ćemo pratiti da li su to samo šumovi karakteristični za prvu trku sezone ili dublji problem koji će imati uticaj na ishod šampionata. Druga priča iz šampionske garaže se odnosi na podatak da Hamilton već četvrtu trku zaredom u Austriji ostaje bez podijuma, ali još pre da je prošlog vikenda netipično za njega napravio dva prekršaja - po jedan na kvalifikacijama i trci - koji su direktno uticali na konačni poredak.

Ponovo, da li je u pitanju tek zla sreća ili imaju pravo oni koji smatraju da je šampion previše svojih emocija investirao u aktuelni pokret za ravnopravnost ćemo moći da zaključimo tek nakon što pogledamo prvih nekoliko trka ali jedno je jasno: preveliki gubitak bodova u ovako skraćenoj sezoni neće biti lako nadoknaditi.

Ferarijev narativ o promašenom aerodinamičnom konceptu sa kojim je rođen SF1000, te suštinski drugačijem pravcu razvoja šasije koji ćemo gledati od Mađarske (značajna unapređenja doneta već na drugu trku u Štajerskoj) je tek bledi pokušaj da se sakrije pravi razlog neuspeha skarletnih automobila, ali i svih drugih čiji pogon nosi amblem Propetog konjića.

Jasno je da pravi razlog leži u misterioznom sporazumu koji su Skuderija i FIA potpisali krajem prošle godine, a čije detalje bi svi voleli da vidimo.

Posle istrage koja je inicirana žalbom konkurentskih timova da Ferarijev motor dobija dodatnu snagu na način koji nije dozvoljen pravilima - teorije su išle od toga da se iz hibridnog dela motora crpi veći broj kilovata od dozvoljenog do toga da motor sagoreva dodatne količine ulja i tako generiše nedozvoljenu snagu - dve strane su sklopile dogovor iz kojeg je jasno da stvari nisu bile čiste ali i da FIA to nije uspela u potpunosti da dokaže pa se pribeglo načelu oportuniteta: Ferari ne priznaje da je načinio prekršaj ali pristaje da plati kaznu pod uslovom da detalji dogovora ostanu u tajnosti.

Kako god bilo, rezultat se vidi u tužnom odsustvu snage koje nikakva unapređenja u aerodinamici neće podići do nivoa šampionskog automobila pa se tifozima ne piše dobro u godini kada će Formula 1 izgleda tri puta posetiti Italiju.

U borbi ostaje Red Bul sa vanserijskim talentom u Verstapenu, večitom spremnošću da se rizikuje na taktičkom nivou, ali i najmanje pouzdanom kombinacijom šasije i motora među vodećim timovima, što je prepoznatljivi Njujiev pristup da se zarad brzine može rizikovati sve. Nema sumnje da će RB16 stići do pobeda u 2020. ali je pitanje da li će to biti dovoljno za napad na titulu.

Ukoliko Mercedes zaista bude imao problema sa pouzdanošću, a znamo da će ih Red Bul imati, te da je Ferari nedovoljno konkurentan, otvoriće se prostor da češće na podijumu vidimo neka nova lica.

Šansu je na prvoj trci već iskoristio Noris a njegov primer bi mogli da slede i Sainc, Perez, Strol, pa i Rikardo i Okon. Da li neko od njih može i nešto više od podijuma? Prema snazi automobila koje svi oni voze biće potrebna luda trka ali u Formuli 1 ništa nije nemoguće.

U međuvremenu se i kalendar polako razvija. Potvrđene su još dve trke, Muđelo u kojem će Ferari proslaviti 1000. trku Formule 1 i Soči u kojem se planira čak i publika?! U sledećem aktu očekuje se da se zvanično najave i Hokenhajm, Imola i Portimao (Algarve u Portugalu) ali ako izuzmemo Bliski istok i dalje se ne nazire gde bi još mogli da idemo u 2020. godini.

Pustićemo da o tome za sada brinu Čejs Keri i njegov tim, pod uslovom da nam obećaju da se to neće završiti sa više trka na ostrvu Jas.

I dalje vam ostajem dužan koju rečenicu o Alonsovom povratku i Fetelovom (sve manjim) opcijama za ostanak u Formuli 1, ali pošto ćemo se ovog leta družiti skoro svake nedelje i to će uskoro doći na red.

Do tada, hajde da vidimo da li kišom i kaznama dobrano promešani startni poredak na prvoj Velikoj nagradi Štajerske može da nam donese neke nove tragove u odgonetanju pravca u kojem će trkanje otići u ovoj čudnoj godini.