Читај ми!

Sezona kvrgavih noseva

Nova, 63. sezona Formule 1 počinje narednog vikenda u Australiji, i kao i uvek u ovo doba godine, svi se nadamo da će biti jedna od onih koje se pamte. Mada je i prošla sezona obećavala mnogo više nego što je na kraju ispunila, neki znaci ukazuju da bi ove godine zaista moglo da bude drugačije. Spektakularno drugačije.

Priznajem, kada je pre nešto manje od četiri meseca okončana prethodna sezona, i sam sam bio među onima koji su kraj dočekali sa određenim olakšanjem. Dominacija Sebastijana Fetela bila je tolika da je poprilično uticala na gubitak interesovanja kod svih osim najzagriženijih navijača momka iz Hepenhajma. I odmah da dodam, tačno je, oni koji bi se ove sezone kladili protiv treće uzastopne titule za aktuelnog svetskog prvaka su ne samo retki, već možda i blago nepromišljeni, ali ako bi opklada glasila da Seb ove godine neće dominirati kao u 2011, e tu bi se već našlo mnogo više zainteresovanih.

Ali pre nego što već proglasimo šampiona za 2012. godinu, hajde da se prvo malo upoznamo sa promenama u odnosu na prethodnu sezonu.

Stvar koja će prva pasti u oči i sa kojom će makar na početku sezone počinjati svaki komentar je koliko su ove godine automobili ružni. Za one koji nikad nisu videli Marč 711 ili 751, Toulmen TG183B, ili Ližije JS5 - e to su već bili užasno ružni automobili - ovogodišnja generacija će biti verovatno nešto najružnije što su ikada videli na trkama Formule 1. I to sve samo zbog jednog detalja - nosa automobila koji izgleda kao da je pozajmljen sa lica lošeg boksera. Razlog zbog kojeg ćemo cele sezone gledati kvrgave noseve je verovali ili ne - bezbednost.

Tokom godina, inžinjeri su sve više i više podizali visinu nosa automobila, u cilju omogućavanja boljeg protoka vazduha preko prednjeg krila. FIA je sada rešila da okonča taj trend, iz razloga što podignuti prednji kraj automobila povećava rizik uzletanja automobila prilikom sudara, ali i zbog straha da bi visina prednjeg kraja pojedinih automobila mogla da prevaziđe visinu zaštitnog okvira oko vozačkog kokpita na drugim automobilima. Propisi sada kažu da je maksimalna visina prednjeg kraja automobila ograničena na 55 centimetara, ali i dalje dozvoljavaju do 62,5 centimetra visine za monokok, deo automobila u kojem sedi/leži vozač.

Budući da je veća visina monokoka poželjna, iz istog razloga kao i u slučaju nosa automobila - aerodinamike - dobili smo ružne automobile sa stepenikom u nivou prednjih točkova. Ipak, postoji jedan tim koji je uspeo da se uklopi u nova pravila a da pri tome sačuva nos svojeg automobila. Meklaren je već prethodnih sezona izabrao malo drugačiji put od ostalih ekipa, pa je njegova od ranije niža šasija savladala nova visinska pravila bez potrebe za ružnim stepenikom. Nema sumnje da je MP4-27 zbog toga najlepši automobil sezone, a da li će biti i najbrži videćemo.

Sledeća novost odnosi se na izduvne cevi motora, koje od ove sezone mogu biti smeštene samo u okviru za to određenog prostora koji je povučen unapred, uz obavezu da poslednjih 10 centimetara mora biti usmereno unazad i blago nagore (za 10-30 stepeni). Razlog za ovako komplikovano pravilo je zabrana korišćenja izduvnih gasova u cilju sticanja aerodinamske prednosti, ili jednostavnije rečeno - zabrana „produvanih" difuzora.

Kako je efikasan „produvani" difuzor u 2011. bio ona sitnica koja je pravila razliku (setimo se dvostrukih difuzora 2009, odnosno f-voda 2010), jasno je da nisu svi spremni da ga se tako lako odreknu. Iz tog razloga neki timovi, a pre svega Red Bul, Meklaren i Ferari su malo rastegli pravila i smislili rešenja koja su na granici prihvatljivosti. Čarli Vajting je obećao da će FIA sve pažljivo proučiti pre prve trke i neće biti veliko iznenađenje ukoliko rešenja nekih timova budu proglašena nelegalnim tokom konačnog pregleda pre trke u Melburnu.

Pravilo koje će izazvati najviše kontroverzi, bar na početku sezone, odnosi se na preciziranje načina na koji vozač može da brani svoju poziciju. Od ranije je poznato da je dozvoljena samo jedna promena pravca, a od ove godine je precizirano da vozač koji je napustio idealnu liniju u pokušaju da odbrani poziciju, prilikom povratka na idealnu liniju mora ostaviti prostor od najmanje jedne širine automobila između svog automobila i ivice staze. Namera FIA-je je svakako dobra, ali implementiranje ovog pravila mnogima već sada deluje kao nemoguća misija. Očekujte da Čarli Vajting ima pune ruke posla.

I Pireli je pripremio novine, u želji da dodatno poboljša atraktivnost trka. Ove sezone, sve mešavine guma će biti mekše nego u 2011, pa će tako nova „tvrda" mešavina biti mekša nego što je bila prošlogodišnja „srednja" mešavina. Cilj je smanjenje razlike u performansama različitih mešavina, tako da između dve ponuđene gume na svakoj trci ne bude veća od 0,8 sekundi po krugu. U teoriji, ovo bi trebalo da omogući timovima više slobode u izboru taktike, jer je primećeno da su prošle sezone svi maksimalno koristili mekšu mešavinu, dok je tvrđa ostavljana samo za poslednjih nekoliko krugova. Da li će se teorija pretočiti u praksu, videćemo već za vikend.

Od ostalih izmena vredi spomenuti da je maksimalno vreme trke, uključujući i prekide, ograničeno na 4 sata i da će priliskom izlaska sigurnosnog vozila vozači koji zaostaju krug ili više imati mogućnost da preteknu sigurnosni auto i zauzmu poziciju na kraju kolone.

Zlobnici bi rekli kako su sve ove promene nevažne, i da je potrebno uvesti samo jedno novo pravilo - zabrana rada za Ejdrijena Njujia, čoveka kojeg se rivali Red Bula plaše više nego Seba. Ali o tome da li će Red Bul ponovo biti nepobediv, i kakve su šanse ostalih timova i vozača u novoj sezoni, čitajte sutra na istom ovom mestu.

Број коментара 14

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 23. септембар 2024.
13° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи