Formula 1: Kraj početka

Od završetka prošle trke saznali smo da nas od naredne, ili najkasnije 2016. godine u Formuli 1 očekuje novi, američki tim, pod vođstvom Džina Hasa, Stefano Domenikali je (navodno) svojom voljom napustio Ferari, Red Bul je očekivano izgubio žalbu na Rikardovu diskvalifikaciju u Melburnu, dok timovi najozbiljnije razmišljaju o povratku aktivnog ogibljenja od 2017. godine.

Međutim, svi zaljubljenici u ovu čudnu mešavinu biznisa i sporta i dalje pričaju samo o jednoj stvari - fenomenalnoj trci koju smo gledali u Bahreinu pre dve nedelje. Tako tipično za Formulu 1, u momentu najglasnije diskusije o tome da li su nova pravila upropastila spektakl, servirana nam je poslastica kakvu nismo videli još od kako je Baton u kišnom Montrealu 2011. ispisao scenario za čudesan holivudski hit.

Na jednoj od najdosadnijih staza u kalendaru, za spektakl je bila zaslužna samo jedna stvar, ali ona koja je poslednjih godina najčešće bila zabranjena: timovi su dozvolili svojim vozačima da se međusobno trkaju. Užitak koji smo doživeli gledajući do poslednjeg kruga ratove klupskih kolega Hamiltona i Rozberga, ali i Pereza i Hilkenberga i Barikela i Botasa je ono što održava veru u takmičenje koje je od svog početka 1950. godine prošlo kroz mnogo promena, ali i dalje ostaje vitalno i magično privlačno.

Pitanje zašto onda timovi ne dozvoljavaju svojim vozačima da se na svakoj trci slobodno među sobom trkaju, iako naoko deluje jednostavno i logično, je u stvarnom životu ipak „malo" kompleksnije. Odgovor bi mogao uveliko da se zasniva na činjenici koja se među navijačima najčešće potpuno prenebregava, a to je da je Formula 1 timski, a ne pojedinačni sport. Iako svi pamtimo ko je bio šampion sveta 2008. godine, kada je u čuvenom poslednjem krugu na Interlagosu Hamilton stigao do svoje za sada jedine titule, ili možda 1999. godine, kada je Hakinen u direktnom dvoboju sa Irvajnom, na Suzuki uzeo svoju drugu i poslednju titulu, da li ste sigurni ko je tih sezona uzeo konstruktorske titule? To što nisu u pitanju timovi čiji su vozači postali šampioni te godine je mnogo bitnije od pukog kurioziteta, budući da se novac u Formuli 1 deli na osnovu plasmana u konstruktorskom, a ne vozačkom šampionatu. Zbog toga je za timove svaki bod dragocen, a momenti u kojem timske kolege jedan drugog izbacuju sa staze ozbiljno ugrožavaju opstanak šefa takvog tima.

Ključna reč je zato poverenje. Ukoliko timovi imaju poverenja u svoje vozače, šansa da im dozvole međusobno trkanje značajno raste, ali samo do momenta prvog međusobnog udesa. Kao gledaoci, u Bahreinu smo imali mnogo sreće, jer ne samo da smo gledali bespoštedne bitke i međusobna preticanja timskih kolega, već je sve prošlo bez nepotrebnih dodatnih troškova u delovima budžeta koji su odvojeni za ugljenična vlakna i kompozitne materijale, što daje nadu da će se sa praksom slobodnog trkanja bar još neko vreme nastaviti.

U sezoni u kojoj su u svim do sada izvezenim krugovima vozači Srebrnih strela bili u vođstvu, za neutralne navijače je od posebnog značaja da se praksa međusobnog trkanja Hamiltona i Rozberga što duže održi.

Ovog vikenda u Šangaju zaključujemo uvodni deo sezone, u kojem su se trke vozile daleko od centrala timova, pa je i mogućnost unapređenja automobila bila limitirana. Zato je za sve timove koji se ne zovu Mercedes AMG trka u Kini poslednja u kojoj sa mukom moraju da istrpe greške svojih dizajnerskih timova, pre nego što im se vrati nada da će na tradicionalnom otvaranju evropske sezone, drugog vikenda u maju, sa značajno poboljšanim automobilima, na Katalunji po prvi put ove sezone imati prilike da se ravnopravno suprotstave Luisu i Niku.

Do tada, ostaje da vidimo ko će u nedelju dobiti četvrtu rundu duela Mercedesovih vozača. Iako je u trkama koje je završio, Luis za sada opravdao ulogu favorita u borbi sa Rozbergom, Nemac još od Melburna vodi u generalnom plasmanu i ima bar jednaku ambiciju kao i Hamilton, kada je borba za titulu u pitanju.

Ostatak karavana se za sada uglavnom pomirio sa borbom za poziciju drugog tima u šampionatu, gde se trenutno, pomalo neočekivano, nalazi Fors Indija. Usled promenljivih vremenskih uslova koji nas čekaju u Šangaju, prognozirane kiše tokom kvalifikacija i relativno niske temperature tokom trke, nije nerealno očekivati da Mercedes bude manje dominantan nego u Bahreinu, pa će se kvintet u sastavu Ferari, Red Bul, Vilijams, Meklaren i Fors Indija ne samo bespoštedno boriti za preostalo mesto na podijumu, već i spremno vrebati svoju šansu za nešto više.

Nešto bolje izdanje se najzad očekuje i od Lotusa, koji u Kinu dolazi sa istom verzijom Renoovog motora koju su na prethodnim trkama koristili Red Bul i Toro Roso, pa nije isključeno da Grožan donese prve bodove Enstonu u 2014. godini.

Od guma, na raspolaganju su ponovo srednja i meka mešavina, dok simulacije pokazuju da je najbrža taktika sa dva zaustavljanja u boksu. Staza u Šangaju je poznata po najdužem pravcu u sezoni, i uz dve DRS zone preticanja neće nedostajati. Da li će biti uzbudljivo kao i u Bahreinu saznaće oni koji u nedelju ustanu u 9:00 časova ujutru, dok je za posmatranje kvalifikacija u subotu potrebno budilnik pomeriti jedan sat ranije.

broj komentara 4 pošalji komentar
(nedelja, 20. apr 2014, 01:46) - anonymous [neregistrovani]

F1

Nema više besplatnog gledanja formule 1 plati pa gledaj, tako je to danas. prenos ima na MAX Gp TV naravno kablovska.

(subota, 19. apr 2014, 13:32) - anonymous [neregistrovani]

xaxa

Zaboravio si da ovo nije normalna zemlja, tako da od toga nista. Ako Arena mogla da zabrani utorkom prenos lige sampiona na RTS-u onda ti je sve jasno, a trku prenosi Sport Klub, tako da ko ima kablovsku on ce gledati. RTS ce prenositi WTCC, tj ne verujem da ce prenositi, nego ce pustiti snimak.

(subota, 19. apr 2014, 11:02) - Потражи... [neregistrovani]

Право на пренос има...

RTL;може се слободно гледати преко сателита!

(subota, 19. apr 2014, 10:24) - anonymous [neregistrovani]

Kada će prenos i kod nas

Dali možemo znati kada će i RTS1 prenositi Formulu 1 kao što je to uobičajeno i u svim normalnim zemljama da nacionalna televizija prenosi ovaj sport?