Формула 1: Крај почетка

Од завршетка прошле трке сазнали смо да нас од наредне, или најкасније 2016. године у Формули 1 очекује нови, амерички тим, под вођством Џина Хаса, Стефано Доменикали је (наводно) својом вољом напустио Ферари, Ред Бул је очекивано изгубио жалбу на Рикардову дисквалификацију у Мелбурну, док тимови најозбиљније размишљају о повратку активног огибљења од 2017. године.

Међутим, сви заљубљеници у ову чудну мешавину бизниса и спорта и даље причају само о једној ствари - феноменалној трци коју смо гледали у Бахреину пре две недеље. Тако типично за Формулу 1, у моменту најгласније дискусије о томе да ли су нова правила упропастила спектакл, сервирана нам је посластица какву нисмо видели још од како је Батон у кишном Монтреалу 2011. исписао сценарио за чудесан холивудски хит.

На једној од најдосаднијих стаза у календару, за спектакл је била заслужна само једна ствар, али она која је последњих година најчешће била забрањена: тимови су дозволили својим возачима да се међусобно тркају. Ужитак који смо доживели гледајући до последњег круга ратове клупских колега Хамилтона и Розберга, али и Переза и Хилкенберга и Барикела и Ботаса је оно што одржава веру у такмичење које је од свог почетка 1950. године прошло кроз много промена, али и даље остаје витално и магично привлачно.

Питање зашто онда тимови не дозвољавају својим возачима да се на свакој трци слободно међу собом тркају, иако наоко делује једноставно и логично, је у стварном животу ипак „мало" комплексније. Одговор би могао увелико да се заснива на чињеници која се међу навијачима најчешће потпуно пренебрегава, а то је да је Формула 1 тимски, а не појединачни спорт. Иако сви памтимо ко је био шампион света 2008. године, када је у чувеном последњем кругу на Интерлагосу Хамилтон стигао до своје за сада једине титуле, или можда 1999. године, када је Хакинен у директном двобоју са Ирвајном, на Сузуки узео своју другу и последњу титулу, да ли сте сигурни ко је тих сезона узео конструкторске титуле? То што нису у питању тимови чији су возачи постали шампиони те године је много битније од пуког куриозитета, будући да се новац у Формули 1 дели на основу пласмана у конструкторском, а не возачком шампионату. Због тога је за тимове сваки бод драгоцен, а моменти у којем тимске колеге један другог избацују са стазе озбиљно угрожавају опстанак шефа таквог тима.

Кључна реч је зато поверење. Уколико тимови имају поверења у своје возаче, шанса да им дозволе међусобно тркање значајно расте, али само до момента првог међусобног удеса. Као гледаоци, у Бахреину смо имали много среће, јер не само да смо гледали беспоштедне битке и међусобна претицања тимских колега, већ је све прошло без непотребних додатних трошкова у деловима буџета који су одвојени за угљенична влакна и композитне материјале, што даје наду да ће се са праксом слободног тркања бар још неко време наставити.

У сезони у којој су у свим до сада извезеним круговима возачи Сребрних стрела били у вођству, за неутралне навијаче је од посебног значаја да се пракса међусобног тркања Хамилтона и Розберга што дуже одржи.

Овог викенда у Шангају закључујемо уводни део сезоне, у којем су се трке возиле далеко од централа тимова, па је и могућност унапређења аутомобила била лимитирана. Зато је за све тимове који се не зову Мерцедес АМГ трка у Кини последња у којој са муком морају да истрпе грешке својих дизајнерских тимова, пре него што им се врати нада да ће на традиционалном отварању европске сезоне, другог викенда у мају, са значајно побољшаним аутомобилима, на Каталуњи по први пут ове сезоне имати прилике да се равноправно супротставе Луису и Нику.

До тада, остаје да видимо ко ће у недељу добити четврту рунду дуела Мерцедесових возача. Иако је у тркама које је завршио, Луис за сада оправдао улогу фаворита у борби са Розбергом, Немац још од Мелбурна води у генералном пласману и има бар једнаку амбицију као и Хамилтон, када је борба за титулу у питању.

Остатак каравана се за сада углавном помирио са борбом за позицију другог тима у шампионату, где се тренутно, помало неочекивано, налази Форс Индија. Услед променљивих временских услова који нас чекају у Шангају, прогнозиране кише током квалификација и релативно ниске температуре током трке, није нереално очекивати да Мерцедес буде мање доминантан него у Бахреину, па ће се квинтет у саставу Ферари, Ред Бул, Вилијамс, Мекларен и Форс Индија не само беспоштедно борити за преостало место на подијуму, већ и спремно вребати своју шансу за нешто више.

Нешто боље издање се најзад очекује и од Лотуса, који у Кину долази са истом верзијом Реноовог мотора коју су на претходним тркама користили Ред Бул и Торо Росо, па није искључено да Грожан донесе прве бодове Енстону у 2014. години.

Од гума, на располагању су поново средња и мека мешавина, док симулације показују да је најбржа тактика са два заустављања у боксу. Стаза у Шангају је позната по најдужем правцу у сезони, и уз две ДРС зоне претицања неће недостајати. Да ли ће бити узбудљиво као и у Бахреину сазнаће они који у недељу устану у 9:00 часова ујутру, док је за посматрање квалификација у суботу потребно будилник померити један сат раније.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 10. мај 2024.
16° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара