среда, 09. нов 2022, 16:00
Fond mladih i Hand job
Milena Putnik, Nevena Popović „Fond mladih", Galerija ULUS; Amalija Stojsavljević „Hand job", Galerija Remont
Na pedesetogodišnjicu osnivanja „Fonda mladih" Udruženje likovnih umetnika Srbije predstavlja deo vredne kolekcije umetničkih radova ovog fonda koje udruženje čuva. Tokom dvadeset godina delovanja Stalnog fonda za unapređenje stvaralaštva mladih umetnika likovnih i primenjenih umetnosti (1972-1992) otkupljena su dela više od dvesta umetnika, nastala u ranom periodu njihovog stvaralaštva. Tako danas, kroz radove iz zbirke, može da se stekne uvid u formativne periode umetnika kao što su npr. Šemsa Gavrankapetanović, Bora Iljovski, Marija Dragojlović, Jarmila Vešović, Rastko Ćirić, Tafil Musović i mnogi drugi.
Izložba predstavlja uvid u rezultate višegodišnjeg napora članova udruženja da se zbirka „Fonda mladih" uredi, adekvatno smesti i prezentuje javnosti. Tokom prethodne dve godine projektom finansiranim od strane Ministarstva kulture depo je značajno uređen, a radovi popisani i smešteni na police, a ove godine je realizovana digitalizacija i predstavljanje zbirke. Nastala kao rezultat stimulativne mere usmerene prvenstveno na podršku stvaralaštvu mladih umetnika, zbirka je tokom godina sve više narastala a da nikad nije dobila pažnju adekvatnu njenoj vrednosti. Gošće emisije biće Milena Putnik i Nevena Popović, članice Organizacionog odbora izložbe.
Izložba provokativnog, dvosmislenog naziva „Hand job" predstavlja istraživački projekat čiji je cilj mapiranje, kontekstualizacija i kritička analiza upotrebe veza kao umetničkog medija u stvaralačkim procesima umetnika našeg regiona. Izborom šest umetnica (Saša Bezjak i Mojca Senegačnik iz Slovenije, Nina Babić iz BIH, Mia Arsenijević iz Srbije, Milica Dukić iz Izraela i Mirjana Đotunović Mustra iz Austrije), kao i jednog kolektiva (NEpraktične žene iz Srbije), prikazana je raznorodnost tema i poetika zasnovanih na ovom izrazu.
Na našim prostorima, vez je bio obavezan ženski posao i učio se od najranijeg detinjstva. On je bio pokazatelj društvenog i materijalnog statusa, uzrasta, regionalne i nacionalne pripadnosti. Krajem 19. veka postao je deo osnovnog obrazovanja ženske dece, a kasnije i srednjeg, gimnazijskog i stručnog obrazovanja. Posle Drugog svetskog rata ručni rad, odnosno znanje o vezu, svelo se na predmet domaćinstva. Međutim, dubljom analizom ovog medija, njegovih performativnih aspekata, konteksta u kome nastaje i samih motiva/tema koje prikazuje, otkrivamo potpuno nove stratume njegovog značenja i kulturološke interpretacije, zapisala je Amalija Stojsavljević. Gošće će biti Amalija Stojsavljević, autorka izložbe i Mirjana Đotunović Mustra, umetnica.
Urednik i voditelj: Sava Ristović
Коментари