Читај ми!

„Lučija od Lamermura" Gaetana Donicetija

Poslednji prenos iz Metropolitena u ovoj sezoni na Radio Beogradu 2 i Trećem programu rezervisan je za operu „Lučija od Lamermura" Gaetana Donicetija.

Slavni italijanski operski majstor Gaetano Doniceti je u rasponu od četvrt veka komponovao neverovatnih sedamdesetak opera: među njima je i nekoliko o kraljicama iz dinastije Tjudor kojima se pridružio nizu evropskih umetnika, muzičara i pisaca, fasciniranih ovom epohom iz engleske, kao i škotske istorije. Građanski rat i plemenski sukobi - obeležja škotske istorije, čine pozadinu i porodične situacije Lučije, kao i njene krhke psihe. Priča u operi „Lučija od Lamermura" zasniva se na romanu Valtera Skota, o Lučiji i Edgardu koji se vole u tajnosti zbog sukoba između njihovih porodica. Niz spletki dovodi do toga da Lučija bude primorana da se uda za bogatog lorda Artura Bakloua. Na venčanju se, po povratku iz Francuske, pojavljuje i njen Edgardo, ali se susret dvoje ljubavnika završava tragično.

Doniceti je, radeći na ovoj operi, prvi put sarađivao sa libretistom Salvatoreom Kamaranom, koji će 18 godina kasnije za Verdija napisati „Trubadura". „Lučija" je sa izuzetnim uspehom premijerno predstavljena u operi San Karlo u Napulju 1835. godine. Naslovni lik je postao neka vrsta ikone (ne samo) u operi, svojevrsni arhetip sputane žene koja se bori da sama kontroliše sopstvenu sudbinu, ali u tome ne uspeva. Njen mentalni kolaps Doniceti je prikazao najpoznatijom operskom scenom ludila. Ona je izvođački neverovatno teška, ali način na koji se kompozitor odnosi prema ovoj krhkoj ženi i stanju njenog duha, istovremeno ostaje zavodljivo lep, potpuno ubedljiv i duboko uznemirujuć.

U vreme nastanka, „Lučija od Lamermura" smatrana je vrhuncem romantičarske osećajnosti, a jasan zaplet, bravurozne deonice i neke od najlepših stranica Donicetijeve muzike doprinele su da postane jedna od najomiljenijih opera u istoriji. O tome svedoči i činjenica da je na repertoaru Metropolitena bila prisutna u kontinuitetu od 1903. do 1972. godine. Od 23. aprila ove godine, publika u Njujorku je u prilici da vidi novu, osavremenjenu postavku, premeštenu iz Škotske 16. veka u nekada naprednu, a sada propalu i zapuštenu industrijsku oblast Amerike. Izuzetno traženi australijski pozorišni i filmski reditelj Sajmon Stoun se u ovoj produkciji bavi socijalnim temama bliskim sadašnjoj publici.

U ulozi Donicetijeve uklete heroine je Nadin Sijera, koja je tokom poslednjih sezona oduševila publiku u Metu virtuoznim vokalnim i ubedljivim scenskim predstavljanjem u nekoliko opera Verdija i Mocarta, a sada preuzima jednu od najzanimljivijih i najznačajnijih uloga na repertoaru. Njen voljeni Edgardo je tenor Havijer Kamarena, bariton Artur Ručinjski je Lučijin brat Enriko, a bas Metju Rouz je sveštenik Rajmond. Dirigent je Rikardo Frica.

Opera ima tri čina i dve pauze, tokom kojih ćete moći da čujete intervjue sa nosiocima glavnih uloga.

Urednice prenosa su Gorica Pilipović i Maja Čolović Vasić.

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво