петак, 28.01.2022, 16:00 -> 23:09
Извор: Радио Београд 2
Аутор: Соња Миловановић
Autohipnoza i Kritika o kritici
Gosti Gutenbergovog odgovora su pesnik Đorđe Despić i profesorka Adrijana Marčetić.
Slike dolaze iz dubine
nad njima nemaš uticaj
one same biraju
kada će i gde da probiju
u stih
stihovi su iz pesme „Pesma, skriveni dodir" Đorđa Despića, koji ilustrativno predočavaju dve magistralne okosnice čitave pesničke knjige Autohipnoza - sećanje i pesma. Sećanje se najviše odnosi na detinjstvo, pa se kroz evokaciju uspomena iz ranog dečačkog doba i njihovu rekonstrukciju i promišljanje u sadašnjosti pesničkog subjekta pesma/knjiga sve vreme tka. Tkanje je i tematski i figurativni plan Despićeve knjige, u kojem se čitalac identifikuje nailazeći na svoje niti sećanja.
A o čemu razmišlja autor dok stvara pesmu - nesmetanom poniranju u uspomene iz detinjstva, njihovoj selekciji ili o čitaocu? Koliko je njegovo tkanje svesna radnja ili je za taj rad presudno dvojno prebivalište - u racionalnom koliko i iracionalnom, tekstu i van teksta, rutinskom i nadahnuću, neka su od pitanja koja, između ostalog, pokreće nova knjiga našeg gosta.
Kritika o kritici profesorke Adrijane Marčetić sadrži 14 ogleda o književnoj kritici, kao „svedočanstvo o savremenoj, ali i onoj nešto starijoj srpskoj i jugoslovenskoj", koje je autorka proteklih godina (osim jednog teksta koji je nastao za ovu priliku) objavljivala u stručnoj periodici. Tekstovi su grupisani u četiri celine po tematskoj srodnosti: o knjigama i pojmovima Svetozara Petrovića, o značaju kontekstualanog pristupa, te komparatističkim temama. Uz Svetozara Petrovića kao teoretičara kojem se pridaje najviše pažnje, ali koji se pojavljuje i kao glavni junak knjige u celini, u kritičkom obzoru Adrijane Marčetić našle su se knjige Ive Tartalje, Leona Kojena, Tanje Popović, Jovana Popova, Dunje Dušanić, Dejvida Norisa, Vladimira Zorića...
Osim što podsećaju na raznovrsnost književnih tradicija u tumačenju, ovi radovi ističu i važnost ukupnog pristupa književnom delu kao komunikaciji, u kojoj su sve tri strane autor-delo-čitalac ravnopravne.
Uređuje i vodi Sonja Milovanović.
Коментари