Sukob dveju kraljica

Sezona direktnih prenosa iz Metropolitena, koja je otkazana zbog pandemije, trebalo je da bude okončana 9. maja operom Marija Stjuart Gaetana Donicetija.

 

Ipak, u subotu, 6. juna, od 17 sati, na talasima Radio Beograda 2 možete pratiti snimak ove opere koji je zabeležen na sceni Metropolitena 19. januara 2013. godine.
Premijera ovog dela zasnovanog na drami Fridriha Šilera o Mariji, kraljici Škota, i njenoj političkoj i ličnoj rivalki, engleskoj kraljici Elizabeti I, održana je 1835. godine u Skali u Milanu. Od tog trenutka, uprkos svom briljantnom muzičkom i pozorišnom dejstvu, opera je imala problematičan put do scene i tek je nedavno postala deo stalnog repertoara. Pomenute strašne rivalke personifikuju različita shvatanja monarhije koja su bila krajnje konfliktna u tom istorijskom trenutku. Sama operska drama je u tom smislu verna istoriji, za razliku od nekih dodatih elemenata ‒ kao, na primer, susret dveju kraljica i rođaka koji se zapravo nikada nije dogodio.
Doniceti je očigledno bio veoma inspirisan ovim uzbudljivim ličnostima i, kao veliki majstor belkanta, uobličio je njihove uloge dugim, prelepim legato melodijskim linijama, tečnim virtuoznim pasažima i grandioznim deklamacijama. Inače je bio neverovatno plodan kompozitor, uprkos tome što je živeo svega pedesetak godina. Komponovao je više od 60 opera, pored orkestarskih i kamernih dela. Đuzepe Bardari, koji je takođe kratko poživeo, imao je samo 17 godina kada se ‒ zahvaljujući svojoj reputaciji odličnog studenta ‒ preporučio Donicetiju kao pisac libreta.

Radnja opere odvija se u XVI veku, na dvoru kraljice Elizabete u Londonu i u zamku Foderingej u centralnoj Engleskoj, gde je Marija bila zatočena. Pre nego što je pogubljena, 1587, provela je tu 18 godina.
I pored sve lepote orkestracije, opera je vrhunski primer stila belkanto iz sredine XIX veka jer je drama integralni deo vokalnog parta. Kuriozitet partiture je fleksibilna podela glavnih ženskih uloga - bilo koju od njih može pevati sopran ili mecosopran. Pri tome, mnogo toga zavisi od kontrasta u boji glasova, posebno u velikoj sceni konfrontacije na kraju I čina.

Na snimku koji je pred nama naslovnu ulogu tumači mecosopran Džojs Di Donato, dok je sopran Elza van den Hejver kraljica Elizabeta. Tenor Metju Polencani je u ulozi Erla od Lestera, kojeg obe žene vole. Ansamblom Metropolitena diriguje Mauricio Benini. Tokom pauze čućemo razgovor sa Džojs Di Donato, sa upravnikom Metropolitena Piterom Gelbom, te sa šefom-dirigentom ove operske kuće Janikom Neze-Segenom.

Urednice prenosa su Maja Čolović Vasić i Gorica Pilipović.

 

 

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи