Muzika viva – „Sneg” Hansa Abrahamsena

U večerašnjoj emisiji predstavićemo snimak ciklusa „Sneg” koji su načinili Kamerni orkestar iz Laponije i dirigent Jon Surgords, a koji je ove godine objavila diskografska kuća Da kapo.

Ovaj instrumentalni ciklus, sa podnaslovom „Deset kanona za devet instrumenata", premijerno je izveden 2008. godine i već je stekao status „klasika 21. veka". Ovo delo nastalo je u drugoj stvaralačkoj fazi autora, koja je usledila nakon gotovo decenijske pauze tokom devedestih godina. Naime, nakon studija, Abrahamsenovi radovi iz sedamdesetih godina, stilski su pripadali pokretu „nove jednostavnosti", nastalom kao reakcija na kompleksni muzički jezik avangardnih autora iz 60-ih godina. Međutim, tokom devedesetih, ovaj autor nije mogao da pronađe odgovarajući muzički izraz za svoja dela, prestajući u potpunosti da komponuje nova ostvarenja, već se okrenuo aranžmanima kompozicija Johana Sebastijana Baha. Rad na ovim aranžmanima, pružio mu je sasvim novi umetnički uvid, u kojem se spajaju veoma kompleksne i veoma jednostavne strukture, a „deset kanona za devet instrumenata" koji čine ciklus „Sneg" upravo su inspirisani Bahovim kompozicijama. Govoreći o svom iskustvu rada sa Bahovim kanonima, Abrahamsen je rekao da mu je posebno bio intrigantan odnos prema vremenu, jer „u zavisnosti kako slušate ove kanone, čini vam se da muzika stoji, da ide unapred ili da se vraća unazad". Ono što je kompozitor primenio u svom ciklusu „Sneg" jesu različite varijante iste muzike, koje dobijaju dodatne slojeve ili pauze, što Abrahamsen opisuje kao „slikanje dve verzije u različitim bojama". Pet parova kanona su tri puta „prekinuti" interludijumima u kojima se instrumenti štimuju na nešto nižu intonaciju. Ovi prekidi nas podsećaju na standardno štimovanje ansambla, ali zapravo imaju sasvim suprotnu funkciju – u njima ansambl postaje manje povezan i koherentan.

Ciklus „Sneg" traje gotovo sat vremena i predstavlja najobimnije Abrahamsenovo instrumentalno delo. Ipak, ono i pored velikih dimenzija, po svom muzičkom jeziku jeste koncizno. Ili kako to kompozitor opisuje: „u Snegu jedan stav razvučen je do krajnjih granica. U jednom trenutku, muzika nestaje. Ostaje samo dah".

Urednica emisije: Ivana Neimarević

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи