Čitaj mi!

Umetnost interpretacije – Ijan Bostridž

Čućete kako ovaj britanski tenor izvodi dela Franca Šuberta, Noela Kauarda, Kloda Debisija, kao i arije italijanskih barokih autora objavljene na njegovom najnovijem albumu „Ljubavne muke”.

Bostridž je rođen 1964. godine u Londonu, a njegova interesovanja kretala su se u oblastima istorije i filozofije, političke teorije koje je studirao i doktorirao na Univerzitetu u Oksfordu. Dve godine radio je kao televizijski saradnik, a potom i predavač na Oksfordu. Autor je kritički hvaljene knjige o veštičarenju i promeni u shvatanju ove prakse u Engleskoj krajem 17. i početkom 18. veka, koja je predstavljala nastavak njegovog doktorskog istraživanja.

Iako je od detinjstva pevao u različitim horovima, muzikom je ozbiljnije počeo da se bavi tek u poznim dvadesetim godinama, a pažnju javnosti privukao je nastupima u Vigmor holu i na festivalu u Olbrou. Ubrzo su usledili nastupi sa Londonskim simfonijskim orkestrom i saradnje sa uglednim dirigentima kao što su Kolin Dejvis, Čarls Makeras i Sajmon Retl. Njegovi prvi diskgorafski radovi, bili su posvećeni nemačkom lidu, prema kojem Bostridž gaji poseban afinitet. U jednom intervjuu, ovako je objasnio svoju ljubav prema ovom žanru: „Čak i kao dete, bio sam neprirodno opsednut pitanjima ljubavi i smrti, te u tom smislu, zaista sam rođen da pevam lid". Njegovi snimci Šubertove Lepe mlinarice i pesama Roberta Šumana bili su hvaljeni i nagrađivani najprestižnijim diskografskim priznanjima, kao što su Gramofon, Dijapazon d‘Or, Gremi, Eho klasik i drugi.

Svoj operski debi, Bostridž je imao 1994. godine na Edinburškom festivalu, u produkciji opere San letnje noći koju je režirao Baz Lurman. Dve godine kasnije nastupio je u Engleskoj nacionalnoj operi i Kraljevskoj operi Kovent Garden, fokusirajući se pre svega na uloge u operama Bendžamina Britna. Od tada, ovaj umetnik sa uspehom nastupa širom sveta, na svetskim operskim i koncertnim pozornicama, i redovno objavljuje diskografska izdanja za izdavačku kući Vorner klasiks, čiji je ekskluzivni umetnik. Pored izvođenja muzike, Bostridž je nastavio da se bavi i teorijskim radom, a njegova knjiga „Šubertovo Zimsko putovanje: anatomija opsesije" nagrađena je 2016. godine.

Specifičan glas Ijana Bostridža doprineo je da ovaj umetnik zauzme sasvim jedinstveno mesto na svetskoj operskoj sceni. On nema sposobnost iznošenja raskošnih, teatralnih likova Pučinija i Verdija, već delikatnu ekspresivnost kojom ispunjava likove koje tumači emocijama i karakterom. Zato je, pored opere XX veka, kao što smo već pomenuli, Bostridž uspešan u tumačenju lida. Njegovo izvođenje Šubertovog ciklusa Zimsko putovanje navelo je, tako, jednog kritičara da zapiše „u svim interpretacijama koje sam čuo u koncertim salama ili na snimcima, nikada nisam suštinski verovao u to „ja", u protagonistu... nikad nisam verovao da postoji takva osoba, sa svojim detinjstvom, nadimkom, posebnim načinom na koji krivi glavu. A sada je ona stajala predamnom".

Urednica emisije: Ivana Neimarević

broj komentara 0 pošalji komentar