XX vek – Nikolaj Mjaskovski: Šesta simfonija

Mjaskovski je imao poseban položaj među ruskim modernistima s početka XX veka. Prokofjev je govorio da je reč o filozofu među kompozitorima, a da je muzika koju piše mudra, strastvena, mračna i samozatajna.

Njegova erudicija, i moralni i profesionalni autoritet doneli su mu uvažavanje kolega i studenata. Kompleksan muzički stil Nikolaja Mjaskovskog nije bio motivisan unutrašnjim odlukama, već je bio rezultat percepcije sveta. U muzičkom pogledu, u njemu su se prelamale sve stilske karakteristike kraja 19. i početka 20. veka – od poznog romantizma, preko Debisija i Skrjabina, do serijalizma.

U periodu od 1908. do 1950. godine napisao je dvadeset sedam simfonija, zbog čega su savremenici govorili da je čin komponovanje simfonija za Mjaskovskog ekvivalent samog življenja. Samo je jednom koristio tekstualni predložak – upravo u Šestoj simofniji u es-molu iz 1923. godine. Njena tema je tragedija koja podriva osnove postojanja, a obiluje autobiografskim elementima. Inspirisana je scenama hladnog, opustošenog Petrograda, napuštene kuće Mjaskovskih, preminulih rođaka. Simfonija je jedna vrsta rekvijema, poput vriska njegovog oca koji je 1918. upucan pred očima sina.

Forma i struktura ove simfonije podsećaju na Šestu Čajkovskog, a prva dva stava stilski prizivaju scenska dela Musorgkosg. Kako je autor sam istakao, u trećem stavu, Skercu, je pokušao da isproba rukopis Šenberga, korišćenjem slobodne dodekafonije. Finalni, vokalno-instrumentalni stav, izgrađen je na temelju dve kontrastirajuće pesme – francuske revolucionarne, i ruskog duhovnog napeva Rastanak duše s telom.

Uredila Sanja Kunjadić

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се