Muzika viva

Retrospektiva 27. Međunarodne tribine kompozitora

Slušaćete snimak koncerta održanog 7. oktobra 2018. godine u Studentskom kulturnom centru u Beogradu, na kojem su izvedena dela Kristofera Kuka, Džošue Heja, Svetlane Savić, Hatorija Šimicua, Đorđa Markovića, Ivana Vukosavljevića i Ivana Kjarelija.

U ovim ostvarenjima, koji su prevashodno vezana za zvuk instrumenata kao što su bas klarinet i fagot u kombinaciji sa klavirom, kontrabasom i elektronikom nastupili su muzičari: Vladimir Dinić, bariton Hanan Hadžajlić, flauta Predrag Nedeljković, bas klarinet Goran Marinković, fagot Maja Rajković, klavir Ljiljana Vukelja, klavir Goran Kostić, kontrabas Srđan Palačković, udaraljke Svetlana Savić, Marija Šumarac, elektronika

Delo Dreamscape – Sanolik za klavir američkog kompozitora Kristofera Kuka inspirisano je stihovima iz pesme Hiperion Džona Kitsa. Ostvarenje Speks ili Razmazane trunčice njegov zemljak Džošua Hej je komponovao za muški glas i bas klarinet. Tekst vokalne deonice, koji je sam napisao, uglavnom je besmislen, iako se, zahvaljujući samom kompozicionom postupku i načinu oblikovanja, pomaljaju i obrisi apstraktne naracije.

Kompozicija Skerco za fagot i živu elektroniku Svetlane Savić, naše uvažene autorke i šefice Katedre za kompoziciju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, posvećena je Goranu Marinkoviću, koji ju je i premijerno izveo na festivalu ReConstruction u aprilu 2017. godine u Beogradu. U ovom delu Svetlana Savić se poigrava sa karakterističnom "frazom" iz vokabulara literature za fagot, stvarajući živahan i svež pogled na formu i raspoloženje "skerca". Japanski autor Hatori Šimicu u delu Šiki to Unkai V ponavlja delikatne i fine muzičke fraze u donjim registrima, oblikujući tenziju između zvučnih akcenata i perioda tišine.

Đorđe Marković u delu Fonemi zvučne elemente verbalnog jezika interpretira na čisto muzički način tretirajući njihovu specifičnu sonornost kao integralni deo muzičkog materijala, odnosno kao njegovo „proširenje". Napisano je 2016. godine na poziv flautistkinje Marije Pilipović za njen rezidencijalni boravak u Sloveniji, u sklopu programa Foruma slavenskih kultura.

Delikatna kompozicija Ghost Ivana Vukosavljevića za bas klarinet i vibrafon, napisana je po porudžbini festivala Listenpony i premijerno predstavljena 2017. u Londonu, a izvedena je takođe i tokom festivala u Lucernu 2018. godine.

Rečnik usamljenosti Ivana Kjarelija, brazilskog autora koji živi i radi u Berlinu je pokušaj da se muzičkim sredstvima prikaže matematički problem poznat pod imenom Kolacova konjektura, u kojem se, bez obzira na polazni broj, ponavljanjem određenog postupka uvek dolazi do istog finalnog niza brojeva (4–2–1). Kjareli ovu sekvencu konceptualno vidi kao promišljanje o prošlosti i sadašnjosti, odnosno o konstruisanju istovetnosti i različitosti kroz ponavljanje.

Urednica Ksenija Stevanović