Музика вива – Дела Кирстен Миленко, Алекса Вона и Хајнца Холигера

Слушаћете композиције изведене на прошлогодишњем Фестивалу у Луцерну, када је у Културном и конгресном центру у овом швајцарском граду наступио Луцернски савремени фестивалски оркестар. На концерту су поред радова једног од водећих савремених композитора старије генерације, Хајнца Холигера, била представљена и дела двоје младих аустралијских уметника, која су реализована у оквиру програма Рош фондације за младе композиторе.

Емисију ћемо започети остварењем под називом Логос Алекса Вона. Рођен у Сиднеју 1987. године, овај композитор, џез тромбониста, електронски музичар и компјутерски програмер данас живи и ради у Немачкој. Као добитник бројних стипендија, студирао је код Јерна Арнекеа, Хансјерга Финка, Герда Кира и Волфганга Рима, а од 2017. године ради као предавач на теоријском одсеку Универзитета за музику у Вајмару. Композиција коју ћете слушати у емисији, заснована на филозофском концепту логоса као закона и принципа по ком се све догађа, представља рефлексију и демонстрацију овог концепта, јер се читав музички материјал изводи из једног извора, који делу даје и структуру, садржај, правац и смисао. Истовремено то је и истраживање односа комплексности и лепоте, јер упркос сложеним композиционим процесима који су присутни у делу, аутор пре свега жели да публика ужива у музичкој изражајности ове композиције.

Емисију настављамо композицијом Трахо Кирстен Миленко. Ова ауторка, рођена 1993. године, живи и ради у Паризу, претежно компонујући електронске и електроакустичке композиције. Студије је завршила на Краљевској данској академији за музику у Копенхагену и на Конзерваторијуму за музику у Сиднеју, а ове године започела је и усавршавање на париском Иркаму.

Композиција Трахо инспирисана је катастрофалним пожарима који су захватили Аустралију крајем 2019. и почетком 2020. године. Ово дело тако постаје својеврсна тужбалица, чији ламентозни карактер додатно подвлаче стихови поеме која се чује у даљини, а које је написала сама ауторка.

У емисији ћете још чути и дело Турм-музик, односно Музика за кулу Хајнца Холигера. Ово остварење представља окосницу Холигеровог монументалног Скарданели-циклуса, на којем је аутор радио преко 16 година, а који је базиран на позним песмама Фридриха Хелдерлина, потписаним под псеудонимом Скарданели. Хелдерлин је ове песме писао током 37 година које је провео у осами, у кули у Тубингену која данас носи његово име, где је био изолован након што је проглашен ментално болесним. Музика за кулу је један од сегмената Холигеровог Скарданели-циклуса, компонована за соло флауту, мали оркестар и траку. У њој, Хелдериново ментално стање и његов осећај немогућности да искаже своје мисли и осећања, одражавају се у музици чији је ток променљив, изломљен, на моменте потресан, али и често дезоријентишући.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић



Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи