Читај ми!

Уметност интерпретације – Владимир Ашкенази

Енглеске свите Јохана Себастијана Баха у извођењу Владимира Ашкеназија.

Ашеканзи је рођен 1937. у Горком, а са шест година почео је да свира клавир. Са само осам је примљен на Централну музичку школу у Москви, а потом је завршио Московски конзерваторијум, у класи Лава Оборина, пијанисте истанчаног лиризма који се може чути и у Ашкеназивијем тумачењима и поред његове бриљанте технике, али и великог поштовања историјских и стилских одредница. Освојио је другу награду на Шопеновом такмичењу у Варшави, 1955. године, као и прво место на Такмичењу Краљице Елизабете у Бриселу наредне године, а потом је 1962. поделио прво место са Џоном Огдоном на Међународном такмичењу Чајковски. Његова потоња каријера га је произвела у једног од најцењенијих пијаниста нашег времена, чија је креативност превазишла солистичке оквире, јер је Ашкенази познат и као диригент.

Говорећи о месту које Ашкенази заузима у оквиру цењене совјетске пијанистичке школе, музиколог Стефан Цветковић је навео: „Један од најблиставијих изданака совјетске пијанистичке школе након Другог светског рата... Владимир Ашкенази истакао се као аутентични виртуоз избрушеног музичког укуса. Његова разграната пијанистичка, али и диригентска делатност, те огромна дискографија, сврстале су га у неколицину најпопуларнијих класичних музичара епохе. Бриљантне технике кадре за најразноврсније извођачке поступке у делима различитих стилова, Владимир Ашкенази је за више од пет деценија уметничког рада пружио своја тумачења готово целокупне пијанистичке литературе, створивши једну од вероватно најобимнијих звучних архива класичне музике. Систематским снимањем целокупних опуса канонских композитора, Ашкенази је током каријере заступао наглашени историцистички приступ репертоару, стављајући се у улогу „презентера" кадрог да својим врсним умећем публици представи интегралне опусе одабраних стваралаца.

Вокални карактер и баршунасти звучни квалитет његовог клавирског тона градивни су материјали које Ашкенази упреже својим израженим енергичним карактером, творећи аутентичан и препознатљив пијанистички дијалекат. У времену у којем је пред извођача постављана све израженија тежња за извођачким перфекционизмом, овај уметник је огромним карактерним распоном свог пијанизма и готово савршеном концепцијском и извођачком довршеношћу својих интерпретација, совјетски пијанизам потврдио као једну од несумњиво најбриљантнијих школа музичког извођаштва друге половине XX века", закључује Стефан Цветковић.

У вечерашњој емисији слушаћете како овај пијаниста изводи Енглеске свите Јохана Себастијана Баха. Овај најновији снимак је објављен у октобру, на двоструком албуму на којем се поред прве три свите, налази и снимак из 1965. Баховог Концерта у де молу, прве композиције коју је овај пијаниста забележио пре чак 56 година. Говорећи о овим најновијим интерпретацијама, критичар магазина Грамофон је истакао да Ашкенази „увек дозвољава Баху да пружи сопствени глас, на начин који је истовремено мајсторски и самозатајан".

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи