Музика вива

Снимак са Хадерсфилд фестивала савремене музике који је због рестрикција проузрукованих пандемијом Ковид-19 одржан у Би-Би-Сијевом студију Мејда Вејл и уживо преношен на Радију Би-Би-Си 3, у време одржавања ове цењене манифестације, крајем новембра месеца 2020. године. У вечерашњој емисији чућете дела Лизе Робертсон, Арнеа Гисхофа, Мартина Идона и Енгхарад Дејвис.

Композиција Heartwood шкотске композиторке Лизе Робертсон за соло кларинет настала је током пандемијске изолације. Ауторка је проводила доста времена шетајући по шкотским шумама и крајолицима, примећујући утицаје људског деловања. Ова композиција је посвећена виртуозној кларинеткисткињи Хедер Роуч, која је посвећена извођењу савремене музике и која користи све проширене технике свог инструмента. Дело се састоји из три слоја, односно три кларинетске теситуре и карактера која извођач треба да дочара. То су у највишем регистру, звуци птичјег пева, у средњем елементи народна гаелска песма Јабуково дрво и у најдубљем акценти које симболизују откуцаје срца, односно само дрвеће.

Остварење Spillikins Арнеа Гисхофа, једног од оснивача Експлор ансамбла, композитора који иначе живи и ради у Дармштату је написано за GBSR Duo који чине перкусиониста Џорџ Бартон и пијанисткиња Суен Рис. Инспирацију је аутор пронашао у дечјој игри која је овде познатија под именом Микадо – где треба одстранити штапић без померања других наслојених на гомили. У музичком смислу Гисхоф ствара појединачне и наизглед неповезане патерне, које музичари потом "дешифрују" и употребљавају по свом нахођењу, у ужурбаној "игри" удараљки, клавира и електронике.

Дело Sapindales Мартина Идона компоновао је за кларинет и траку и посвећено је солисткињи Хедер Роуч. Занимљиво је напоменути да се композиција састоји од деонице уживо изведеног кларинета који дијалогизира са преходно снимљеним деоницама различитих типова кларинета и теренским снимком који је композитор начинио у природном резервату на вресиштима у Јорку, на месту где је како каже „пало јаворово дрво”. Ова комбинација различитих звучних извора ствара осећај дезоријентисаности, али и специфичне атмосферичности, уз помоћ које композитор Мартин Идон жели да дочара свет шумских духова који обитавају у стаблима.

Остварење Rydal Mount дело је велшке композиторке, виолинисткиње и импровизаторке Енгхарад Дејвис. Назив композиције потиче од имена куће њене баке, а сама партитура је састављена од фотографија предмета који су били у просторијама куће пре него што је испражњена. Као "стимулус за извођење" извођачи издвајају по неколико фотографија, од којих креће њихово заједничко, асоцијативно музицирање.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи