Опера – Саверио Меркаданте: Два Фигара

Представићемо оперу „Два Фигара” Саверија Меркадантеа са премијерног снимка који је 2011. године остварио Рикардо Мути. Главне улоге тумачили су Антонио Поли као гроф Алмавива, Асуде Карајавуз као Грофица, Елеонора Бурато је Сузана, Марио Каси тумачи Фигара, Анализа Стропа је Керубино, док Роза Феола тумачи Инес. У роли Торибија односно дон Алвара наступа Аничо Зорзи Ђустинијани, док је песник Плађо Омар Монтанари.

Лик Фигара је један од најинспиративнијих у историји опере с краја XVIII и прве половине XИX века, ако узмемо у озбир да су му посвећена чак два ремек-дела – Моцартова Фигарова женидба и Росинијев Севиљски берберин. Обе опере се базирају на комадима Пјер-Огистена Карона де Бомаршеа, тако да је на неки начин за оперске ентузијасте увек постојало отворено питање када ће неко створити наставак ове приче о односима два пара – слугу Фигара и Сузане са једне стране и грофице и грофа Алмавиве са друге. Сам Бомарше је написао трећи део триологије о домаћинству грофа Алмавиве под именом Мајка је крива који ипак, и поред покушаја неколико композитора, није добио своје дефинитивно оперско решење. Међутим, три године после премијере комада Мајка је крива, 1795. француски драматичар и глумац Оноре-Антоан Ришо Мартели је написао свој наставак Фигарових догодовштина под именом Два Фигара. Либрето је по овом предлошку написао славни Феличе Романи и њега су између 1820. и 1839. године искористила чак петорица композитора, можда у нади да ће написати дело у рангу Севиљског берберина и Фигарове жендибе. Међу њима је био и Саверио Меркаданте који је своју буфо оперу довршио 1826. године док се налазио на челу Италијанског театра у Мадриду, али је због сукоба са цензорима због либералног садржаја, постављена тек 1835. у Принчевском театру у шпанској престоници. Потом је пала у заборав све док је 2009. године у Мадриду није открио италијански музиколог Паоло Кашо, да би две године касније у оквиру Фестивала у Равени приређена и модерна премијера овог дела под руководством Рикарда Мутија.

Са данашње тачке гледишта ова опера показује супериорно белканто писмо, богату оркестарску палету, довитљива хармонска решења, рафинирану употребу контрапункта и ритмичку инвентивност. Свим овим елементима Меркаданте показује свој велики таленат и композиторску технику, која је понекада и неправедно засењена радовима његових много познатијих савременика, Росинија, Белинија и Доницетија.

Опера прати љубав између Инес, ћерке грофице и грофа Алмавиве, и нешто старијег, али још увек младог Керубина, који се, да би заштитио своју вољену од наметнутног брака, преоблачи у слугу и назива Фигаром. На Керубиновој страни су грофица Розина и Сузана, док је прави Фигаро у овој причи „антагониста” који сплеткама покушава да натера Инес да се уда за Дон Алвара, односно Торибија некадашњег Керубиновог слугу, и тако се домогне њеног мираза, за шта је већ успео да придобије поверење самог грофа Аламавиве.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво