Музичка
директорка Симфонијског оркестра града
Бирмингема данас има само 34 године, а
већ четири године налази се на челу овог
угледног оркестра који је пре ње водио
Андрис Нелсонс. Гражињите-Тила је рођена
у породици музичара, али није била
усмеравана ка музици као дете. Но, са
једанаест година одлучила
је да ће јој музика бити позив, те је у
том тренутку једини музички програм на
који је могла да се упише било хорско
дириговање. На тај начин она је своје
студије музике започела и наставила, а
да није свирала ниједан инструмент.
Први пут је стала пред хор са само
тринаест година, а по завршетку
основног музичког школовања уписала
је и Универзитет за музику и извођачке
уметности у Грацу где је дипломирала
2007. године. Потом је похађала Музички
конзерваторијум Феликс Менделсон-Бартолди
у Лајпцигу, као и Музички конзерваторијум
у Цириху усавршавајући дириговање.
После освајање престижног такмичења
за младе диригенте у Салцбургу, њена
каријера је пре свега била везана за
оперска позоришта у Хајделбергу, Берну
и поменутом Салцбургу, где је постала
и музичка директорка. Године 2012. добила
је место у Филхармонији из Лос Анђелеса.
Сваком сезоном је напредовала да би
2016. године била проглашена
за заменицу Густава Дудамела на позицији
шефа диригента оркестра. Убрзо је уследио
и позив да буде на челу Симфонијског
оркестра града Бирмингема, чиме овај
енглески оркестар још једном потврђује
своју смелост у одабиру диригената.
Свој први концерт са овим ансамблом
имала је у августу 2016. године, а наредне
вечери дебитовала је и на Промс фестивалу,
изводећи дела Моцарта, Абрахамсена и
Чајковског. Након овог наступа, критика
се сложила да је реч о новој диригентској
звезди, истичући њену музикалност,
ауторитет и и „креативну
интелигенцију”. Након бројних успешних
наступа са овим орекстром, објављено
је да ће ова диригенткиња предводити
ансамбл из Бирмингема и током сезоне
2020/21. године
Прошле
године Мирга Гражињите-Тила је потписала
екслузивни уговор са дискографском
кућом Дојче Грамофон, као прва жена у
историји овог издавача која је са њим
закључила дугорочан и ексклузивни
уговор на позицији диригента. Убрзо је
уследило и њено дебитантско издање на
којем се нашла симфонијска музика
Мојсеја Вајнберга, а са овог издања
вечерас ћете слушати Симфонију број 21
познату и као Кадиш-симфонија. Дело
је настајало у дугачком временском
распону од више од тридесет година у
напору да се очува „сећање на оне који
су убијени у Варшавском гету”.
Отуда контемплативни карактер дела, са
пригушеном драматиком и повремено
утицајима Малера и Шостаковича, као и
дискретним цитатима клавирске музике
Шопена, који у сведеном оркестарском
окружењу, делују као остаци сећања у
пустоши коју је за собом оставио рат.
Мирга
Гражињите-Тила упркос релативно краткој
каријери, постала је један од најзначајнијих
промотера Вајнбергове музике, којој,
према мишљењу критике, пружа изузетну
осећајност, вибрантност и боју.
Интересантно је да се у овој
интерпретацији Вајнбергове Кадиш-симофније
Мирга Гражињите-Тила појављује и као
вокални солиста у завршном, шестом
ставу.
Уредница
емисије: Ивана Неимаревић
Коментари