Стваралаштво Фердинанда Карулија

У другој емисији циклуса који емитујемо поводом 250 година од рођења италијанског композитора и гитаристе Фердинанда Карулија упознаћемо се са сонатама за соло гитару опуса 21.

У свом опусу 21 Карули прати троставачни модел сонате, при чему је акценат на првом ставу циклуса, који је у све три сонате умереном темпу. У Карулијевом писму могу се уочити утицаји Хајднових клавирских соната, као и инкорпорирање пијанистичког идиома и његова натурализација на гитари. Као занимљивост издвајамо то што трећа соната отпочиње албертинским басом, типичним пијанистичким поступком. Прва и трећа соната из овог опуса имају лирски други став, Ларго, односно романсу, те полетни рондо као финале. Лагане ставове одликује сентиментални мелодијски идиом у коме препознајемо утицај италијанске опере, а гитариста Ричард Савино је у свом тумачењу овим ставовима придодао кратке каденце. У другој сонати за гитару соло из Карулијевог опуса 21 лагани став је конципиран у облику теме са варијацијама.

Фердинандо Карули аутор је и обраде Дванаест варијација Лудвига ван Бетовена на Моцартову тему из опере Чаробна фрула. Карули се није задовољио једноставном транскрипцијом Бетовенове партитуре оригинално писане за клавир и виолончело, већ је неке од Бетовенових варијација изоставио, додајући своје две у којима гитара посебно долази до изражаја, а преуредио је и редослед варијација, чиме је добио посве ново музичко дело коме је придодао и свој број опуса 169.

Аутор Срђан Атанасовски
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се