Краљевска музичка академија

У другој емисију циклуса о Краљевској музичкој академији, оперској трупи основаној пре 300 година у Лондону, слушаћете дела Георга Фридриха Хендла.

Георг Фридрих Хендл био је једна од кључних личности у подстицању интересовања за италијанску оперу у Лондону и био је укључен у пројекат Краљевске музичке академије од њеног оснивања. Ипак, у првих неколико сезона рада академије, Хендлов допринос као композитора неретко је био у сенци других имена мајстора опере серије, попут Ђованија Бонончинија и Атилија Ариостија. Својеврсни преокрет Хендл је начинио у фебруару 1724. године својом опером Јулије Цезар у Египту, која је била апсолутни сценски тријумф и која је засенила две Бонончинијеве опере извођене исте сезоне. Опера Јулије Цезар у Египту издваја се по богатој инструментацији, која укључује четири хорне и широк спектар дрвених дувача, као и изненађујуће богатој мелодици. Једна од тајни успеха Хендлове опере свакако лежи у чињеници да је вокалне роле Цезара и Клеопатре пажљиво моделовао према певачким способностима водећих солиста Краљевске музичке академије – кастрата Франческа Бернардија Сенесина и примадоне Франческе Куцони – са којима је сарађивао и претходних година.

Од самог почетка рада академије, успех представа зависио је од популарности певача, а унутрашњи односи у компанији неретко су били диктирани личним односима између самих певача. У том смислу, лондонска Краљевска музичка академија није се битно разликовала од других институција италијанске опере серије широм Европе, које су биле фокусиране на певаче. За сезону 1725-26. године, директори Краљевске музичке академије одлучили су да ангажују још једну европску певачку звезду тог времена – италијанску сопранисткињу Фаустину Бордони, која је своју каријеру и завидну репутацију изградила у родној Венецији и другим градовима на северу Италије. Фаустина Бордони и Франческа Куцони убрзо су постале главне ривалке лондонске оперске сцене, обе са бројним верним обожаваоцима који су продубљивали нетрпељивост између две примадоне, што је у јуну 1727. године довело чак и до физичког сукоба на сцени, у току саме оперске представе, о чему је писала и лондонска штампа. Поједини историчари сматрају да су управо ривалство између Фаустине Бордони и Франческе Куцони и резултујући губитак престижа били главни фактори у кризи Краљевске музичке академије, која је била финансијски зависна од спонзорства аристократије и краљевске породице.

Хендл је у току овог ривалства покушавао да сукоб страсти двеју примадона пренесе на музички ниво, представљајући у својим партитурама јукстапозицију два јасно различита вокална стила Бордони и Куцони. Прва опера коју је написао за обе сопранисткиње била је Александар Велики, премијерно изведена у мају 1726. године. Радња опере прати две принцезе, Роксану и Лизауру, чије су ликове тумачиле Бордони и Куцони, које истовремено покушавају да заведу Александра Великог, кога је глумио кастрат Сенесино.

Аутор Срђан Атанасовски
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се