Читај ми!

Prvi tramvaji u Beogradu – bili namenjeni i pokojnicima, niži od metra plaćali upola cene

Na današnji dan pre 130 godina pušten je u rad prvi tramvaj u Beogradu. Pre naše prestonice, ovakav način prevoza imali su samo Njujork, Pariz, London i Berlin.

Први трамваји у Београду – били намењени и покојницима, нижи од метра плаћали упола цене Први трамваји у Београду – били намењени и покојницима, нижи од метра плаћали упола цене

Prva linija bila sa konjskom vučom

Prvi tramvaj u Beogradu bio je sa konjskom vučom, koja je išla od Savskog pristaništa do Slavije.

Trasa se prostirala od policijskog komesarijata do Železničke stanice, a potom današnjom Nemanjinom i Resavskom do Oficirskog doma.

Odatle je do Slavije korišćena pruga linije, koja je saobraćala od Kalemegdana.

Tramvaj su vukla dva konja, koja su se smenjivala na dva sata, a zaustavljali su se kada bi putnik mahnuo. 

Prevoz pokojnika tramvajem 

Krajem iste godine izgrađena je i pruga sa konjskom vučom od Terazija preko današnjeg Trga Nikole Pašića, zatim Bulevarom Kralja Aleksandra i Ruzveltovom ulicom do Novog groblja.

Osim putnika, na ovoj liniji je bio planiran i prevoz pokojnika. 

Niži od jednog metra plaćali kartu upola cene 

Cena jedne vožnje iznosila je deset para dinarskih, navodi Aleksandar Zajc iz Udruženja istoričara automobilizma. Vojnici "do narednika zaključno", putnici niži od jednog metra visina i deca do devet godina plaćali su upola cene, dok za "decu koja se drže u krilima" nije naplaćivana vožnja.

Karte nisu plaćali poštari, vatrogasci i policijski službenici. Tadašnja birokratija imala je takođe autentičan popust – "Opštinski službenici ne plaćaju kartu kada idu službeno, ali da ih ne bude više od četiri u jednom vozilu".

Elektrifikacija 

Preduslov za uvođenje električnih tramvaja bila je izgradnja električne centrale koja je završena avgusta 1893. godine. Naredne godine je i pokrenuta prva elektrificirana linija, a do kraja 1905. godine sve linije bile su na struju.

Godine 1912. u Beogradu je bilo osam tramvajskih linija, na kojima su radila 24 tramvaja i 12 prikolica i kojima se te godine prevezlo ukupno 7.500.000 putnika.

Tramvaji su se prevrtali u Rige od Fere 

Prvi električni tramvaj kretao se prugom koja je od Svetosavskog doma u Dušanovoj ulici išla kroz ulice Rige od Fere i Gradsko polje pored Kalemegdana do Pristaništa.

Strma ulica Rige od Fere bila je uzrok nekoliko prevrtanja tramvaja tako da je 1912. godine trasa iz nje prebačena u Knez Mihailov venac (doskorašnja ulica Tadeuša Košćuška, danas Pijarona de Mondezira).

Dvanaest tramvajskih linija

U Beogradu danas postoji 12 tramvajskih linija: 2 (Pristanište - Vukov spomenik - Pristanište), 3 (Omladinski stadion – Kneževac, privremeno ne saobraća), 3L (Tašmajdan – Železnička stanica "Topčider", privremeno ne saobraća), 5 (Kalemegdan Donji grad – Ustanička), 6 (Tašmajdan – Ustanička), 7 (Ustanička – Blok 45), 9 (Banjica – Blok 45), 10 (Kalemegdan Donji grad – Banjica), 11 (Kalemegdan Donji grad – Blok 45), 12 (Omladinski stadion – Banovo brdo), 13 (Banovo brdo – Blok 45), 14 (Ustanička – Banjica). 

Na ulicama danas saobraćaju tramvaji čehoslovačke kompanije ČKD Tatra, zatim tramvaji Duvag GT6 koji su uvezeni iz Nemačke, kao i tramvaji španskog proizvođača Kaf.

среда, 24. април 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво