Čitaj mi!

Novica ima najočuvanijeg „stojadina“ u Srbiji, nasledio ga od dede i oca

Godine 1971, sredinom marta u Beogradu je održan Sajam automobila i na njemu prvi put predstavljena „zastava 101“. Oktobra iste godine je počela masovna proizvodnja ovog modela koja je trajala do 2008. godine.

Gotovo je svaka porodica na ovim prostorima imala popularnog „stojadina“. Mnogi misle da su „jugo“ ili „fića“ najprodavaniji modeli automobila, ali to nije tačno.

„'Fića' i 'jugo' su naši najpoznatiji brendovi automobila. Svi smatraju da su oni najprodavaniji, međutim 'stojadin' nosi apsolutni rekord. On je proizveden u najviše primeraka, 1.273.000, od čega je 224.000 otišlo u izvoz“, naglašava Novica Marković, osnivač „Zastava 101 kluba“.

„Zastava 101“ je bio naš prvi i poslednji automobil. Prvi zato što je prvi moderan hečbek u Evropi koji je proizveden po licenci „fijata 128“. Potpis nose Dante Đijakosa i Paolo Boano za dizajn ovog auta. Aurelio Lamperdi poznat po „ferari“ motorima, nosi potpis za motor. Iako ima italijansko poreklo, „stojadin“ je naš nacionalni automobil.

„Proizvodnja je krenula skromno, da bi se od 1972. ubrzavala. Nema porodice koja ga nije vozila i to je auto mladosti mnogih ljudi. Nema čoveka kada me vidi u mom 'stojadinu' da se ne osmehne ili mi ne mahne“, dodaje Marković.

Inače „stojadin“ koji Novica svakodnevno vozi, tri pruta je bio potpuno uništen u saobraćajnim nesrećama i prešao je 240.000 kilometara. Kupio ga je deda. Otac je proveo mladost vozeći ga, a sada ga je preuzeo Novica i njegovi sinovi. Nikada nije bio garažiran, ali je od prvog dana pokrivan ciradom i do sada ih je pocepao skoro četrdesetak.

„Ovaj automobil je standardni od 1.100 kubika i 55 konjskih snaga. Brzina je fabrički deklarisana na 135 kilometara na čas, ali u realnosti, ako je dobro održavan auto, može da pođe i mnogo više. Maksimum koji sam ja izmerio je 157 kilometara na sat, po dži-pi-esu na probnoj stazi“, naglašava Marković.

„Stojadini" su prevaljivali puteve i po savanama, pustinjama, močvarama i raznim trnovitim predelima, a 14. februara 1975. godine „Zastava“ je organizovala hrabru i ambicioznu ekspediciju do Kilimandžara. Glavni nosioci organizacije su bili reditelj Branko Baletić, profesor Milan Rakočević, dugogodišnji dekan Arhitektonskog fakulteta, i Branimir Perić Džo, naš poznati reli vozač. 

Pet serijskih „stojadina“ je skinuto s trake, četiri su brendirana i izvađena su im zadnja sedišta, a jedan je bio u punom fabričkom sjaju, a put Kilimandžara krenuli su iz Kragujevca. Osim ove ekspedicije, „zastava 101“ je testirana i na Himalajima na Roton pasu, stazi za testiranje terenskih vozila na najvišoj nadmorskoj visini na svetu, naglašava osnivač Kluba „Zastava 101“.

Kako savetuje gost Šarenice, Novica Marković, ko želi da uđe u svet oldtajmera prilika je da kupi jednu „zastavu 101“ jer trenutno ne koštaju mnogo i da je srede, sigurno će im se isplatiti.

On još ni za kakve pare ne želi da proda svog „stojadina“. 

broj komentara 7 pošalji komentar
(ponedeljak, 15. nov 2021, 08:10) - anonymous [neregistrovani]

Исправка мале омашке и допуна

Није у питању радилица (коленасто вратило), већ брегаста осовина (вратило).
Иначе, уз пречник цилиндара од 80 мм, ход клипа је био свега 55,5 мм. У то време је ход клипа код форд косворт мотора у формули 1 је износио 64,8 мм.
Из тога се види колики је потенцијал овог мотора за "фризирање".

(nedelja, 14. nov 2021, 22:19) - anonymous [neregistrovani]

Stojandza nije mrtav, i dalje se kotrlja niz drum.

Voleli ga ili ne, ipak je lepo sto ga neko koristi u 21 veku. Jos ako ima delove, u tom bolje. Nek ga vozi jos dugo godina.

(nedelja, 14. nov 2021, 22:02) - Mira [neregistrovani]

@Nebuloze

Prijatelju, meni je iskreno žao što se vi osećate uvređenim jer niste razumeli suštinu mog komentara. Suština mog komentara je bila da se radilo o prerađenom Fiat-ovom modelu koji je u ranijoj verziji postojao još od početka 1960-ih godina. Današnji automobili su kao svemirski brodovi po svemu a posebno po kvalitetu u poređenju sa svim tadašnjim automobilima. Čak i najmodernijim. A "stojadin" je po tehnologiji u startu 1971. godine bio deset godina stara tehnologija. Dakle zastareo u startu. To su tehničke činjenice. A ja se svakako slažem sa vama i sa drugim komentatorima da je šteta što je ogromna većina automobila na našim ulicama iz uvoza. Bilo bi bolje kada bi Srbija imala autohtonu automobilsku industriju. Ali zbog komunističkog javašluka i rasula je nemamo niti smo je ikada imali. Lično danas vozim Fiat 500L (1.4 L) proizveden u Kragujevcu i podržavam svaku inicijativu da kupujemo domaću robu gde god je to moguće. Moj prvi auto je bio "stojadin" i naravno da sam bila srećna kada sam ga nabavila odmah po polaganju vozačkog ispita. Bolje išta nego ništa. Mnogi nisu imali ni za to. Ali porediti taj auto sa ovim koji danas imam od istog proizvođača je neozbiljno. Držimo se činjenica.

(nedelja, 14. nov 2021, 21:20) - anonymous [neregistrovani]

Radilica u glavi motora?

Aj se brate ne sramoti!

(nedelja, 14. nov 2021, 14:59) - Markovljev [neregistrovani]

Nebuloze

Izvinjavam se za ovaj naslov, ali ovo što gospodin piše su nebuloze. Zastava 101 je imala najmoderniji motor u to vreme sa radilicom u glavi (ako Vam to nešto znači) i sa najmodernijim prenosom, dizajnom. Verovatno Vam nije poznato da su Francuzi zabranili prodaju pod imenom Zastava 101 jer su imali u to vreme registrovanu nulu u sredini trojbroja iz straha od velike konkurencije. Kada čovek govori o broju prodanih automobila misli na Zastavinu produkciju a i tako mislim da je najprodavaniji auto u Jugoslaviji. Izvinjavam se ali nedozvoljavam ovakvo blaćenje našeg Keca, ali šta ćemo to nam najbolje ide. Sve naše je uvek najgore i zato nam tako i ide, nacionalnog ponosa nam mnogo fali. Recite Čehu da Škoda iako danas Nemačka nije najbolji auto na svetu.

(nedelja, 14. nov 2021, 14:50) - anonymous [neregistrovani]

Uvoz!

Najbitnije je da je proizveden kod nas.
Neki bi da uvoze i mamu i tatu!

(nedelja, 14. nov 2021, 14:01) - Mira [neregistrovani]

Zastareli i lošeg kvaliteta

Ti automobili bili su zastareli već kada su lansirani i bili su lošeg kvaliteta. Moj prvi auto bio je jedan "stojadin" koji se više popravljao nego vozio. Podatak da je to bio "najviše prodavani auto" u SFRJ je neozbiljan. Tada su važila takva uvozna ograničenja i carine, da je za većinu bilo finansijski nemoguće kupiti išta drugo. Ljudi su kupovali te kršine jer nisu imali drugog izbora. Sada pričati kako su to bila strašno dobra kola je neozbiljna propaganda.