Читај ми!

Guči: moda, ubistvo, milioni – i novi film Ridlija Skota

Luksuzni brend „Guči“ obeležava ove godine 100 godina postojanja i modnih uspeha. Istovremeno, novi film Ridlija Skota bavi se jednim od najtamnijih poglavlja u istoriji te italijanske firme.

Kada je Gučio Guči 1921. otvorio svoju prvu prodavnicu u Firenci, teško je mogao i da zamisli da će njegovo ime jednom postati sinonim za seksipil, hip-hop, a odnedavno i za genderless fashion (bespolnu modu). A tek nije mogao da zamisli da će u 21. veku postojati nekakva virtuelna platforma pod imenom Instagram, na kojoj će 46 miliona ljudi da „prati“ njegovu firmu.

Istorija italijanske modne dinastije obiluje porodičnim svađama, situacijama kada se bilo na ivici bankrota i udarcima sudbine. Tu je čak i jedno ubistvo, i upravo je to predložak za novi film Ridlija Skota Kuća Gučijevih (House of Gucci) u kojem glume zvezde kao što su Lejdi Gaga, Adama Drajver, Džared Leto, Džeremi Ajrons, Salma Hajek i Al Pačino.

Od liftboja, do osnivača luksuznog brenda

Gučio Guči rođen je 26. marta 1881. godina kao sin kožara. Otvorio je svoju prvu malu prodavnicu s proizvodima od kože 1906, ali ubrzo su ga privukli Pariz i London. Tamo je, između ostalog, radio i kao liftboj u hotelu „Savoj“ i bio je zanesen odećom i prtljagom bogatih gostiju hotela.

Vratio se 1920. godine u rodnu Firencu i već sledeće godine ponovo otvorio prodavnicu kožnih proizvoda. Od bogate klijentele u londonskom hotelu naučio je šta im treba i zato je počeo da prodaje luksuznu opremu za jahanje. Ali veliki uspeh među višom klasom Italije postigao je kožnim putnim artiklima: koferima i ormarićima za put, kutijama za šešire, torbicama za kozmetiku, cipelama i kaiševima.

Po čemu je poznat Guči

Od 1935. međutim kože nije bilo dovoljno i Guči je morao da improvizuje s drugim materijalima. Uspešno je koristio konoplju, lan, jutu i bambus. Dizajnirao je i poznatu Gučijevu mustru: svetlosmeđa pozadina na kojoj su tamnosmeđi rombovi koji se dodiruju i na tom mestu formiraju Gučijeve inicijale, GG.

Tokom decenija koje su usledile Guči je imao i druge zaštitne znakove: torbica s ručkom od bambusa, dvostruki G monogram, crvena Guči-traka na zelenoj vrpci i Guči-cipela s metalnom kopčom.

Osvajanje Njujorka

Nakon Drugog svetskog rata, Gučijevi sinovi, Aldo, Vasko i Rodolfo, pridružili su se firmi i otvorili nove prodavnice u Italiji, ali i u inostranstvu. Aldo i Rodolfo lično su prisustvovali otvaranju prve Gučijeve prodavnice u Njujorku 1953. u hotelu „Savoj Plaza“. Njihov otac je umro samo 15 dana kasnije, ali brend „Guči“ već je bio kult u visokom društvu Njujorka.

Godine 1985. cipele "Gucci Horsebit Loafer" našle su svoje mesto u stalnoj postaci muzeja umetnosti Metropolitan. Te mokasine proslavili su i Madona, koja je na dodeli MTV nagrada 1995. bila potpuno odevena u „Guči“, ali i Bred Pit, koji ih je nosio u filmu Borilački klub iz 1999. godine.

Iza kulisa

Međutim, iza kulisa, u Gučiju stvari nisu uvek bile tako ružičaste. Već nakon smrti osnivača došlo je do žestokog spora u porodici koji je gotovo uništio firmu. Slični sukobi među braćom i sestrama Guči ponavljali su se i kasnije, a porodicu su kroz decenije pratile i optužbe za utaju poreza, loše upravljanje i lošu prodaju.

Osamdesetih godina prošlog veka doveden je investitor iz Bahreina i Guči je postao javna firma pod nazivom "Guccio Gucci S.p.A." čiji je predsednik bio Mauricio Guči, unuk osnivača.

On je ubijen 1995, dve godine nakon što je "Investment Corporation" iz Bahreina preuzela kompletnu firmu. Danas ona pripada francuskoj grupi „Kering SA“, čiji je izvršni direktor Fransoa-Anri Pinol, oženjen meksičko-američkom glumicom Salmom Hajek.

Kuća Gučijevih stiže u bioskope

Tako se krug zatvara: Hajekova je jedna od zvezda filma Ridlija Skota Kuća Gučijevih, koji govori o događajima koji su doveli do ubistva Mauricija Gučija (glumi ga Adam Drajver). Njegovu bivšu suprugu Patriciju Ređani, koja je inscenirala ubistvo, glumi Lejdi Gaga.

Mauricio je vodio glamurozan život i ostavio je suprugu Patriciju zbog ljubavnice Paole Franki. Patricija i njenih četvoro saučesnika (među njima je bila i samoproglašena veštica po imenu Aurijema koju glumi Salma Hajek) skovali su zaveru i Mauricijo je na kraju ubijen. Zavernici su kasnije osuđeni na dugogodišnje zatvorske kazne.

U modno nebo sa seksipilom

Pre smrti, Mauricio Guči je angažovao američkog dizajnera Toma Forda kao kreativnog direktora brenda. Ford je brendu „Guči“ doneo veliku dozu seksipila, što je dovelo i do nekih skandaloznih reklamnih kampanja s napola ili potpuno obnaženim modelima.

Ipak, Ford je za firmu bio pravi dar sa neba. S njim na čelu, Guči je devedesetih izrastao u brend vredan milijardu dolara i učvrstio reputaciju modne marke koja se svojim glamuroznim stilom izdvajala od tadašnje grandž-mode.

Nakon odlaska 2004. godine, Ford je ostavio veliki prostor koji je trebalo popuniti. Njegove naslednice, Alesandra Fačineti i Frida Đanini, nisu uspele da zadrže nivo prodaje – „Guči“ je izgubio sjaj.

Gučijeva moda postaje rodno neutralna

Godine 2015. za kreativnog direktora postavljen je Alesandro Mikele, koji je već radio kao dizajner torbica u „Gučiju“. Njegov rodno neutralan pristup modi – naročito muškoj – zainteresovao je ljubitelje mode i vratio „Guči“ u biznis.

Mikele je recimo Džareda Letoa – koji, inače, u filmu glumi Paola Gučija – za Met Galu 2019. obukao u crvenu Gučijevu večernju haljinu. Britanski pevač Hara Stajls bio je prvi muškarac koji se pojavio na naslovnoj strani američkog Voga u bisernobeloj Gučijevoj haljini i sa tamnim sakoom, što je takođe dizajnirao Mikele.

Guči – kult među hip-hoperima

Činjenica da je reč „Guči“ drugi najcitiraniji brend u hip-hop muzici pokazuje kakva je njegova pozicija u pop-kulturi. Marka se recimo spominje 53 puta samo u hitu Lil Pampa Gucci Gang iz 2017. godine.

Veza između „Gučija“ i hip-hopa seže u osamdesete: dizajner iz Harlema Danijel Dej, poznat i kao Daper Dan, obukao je hip-hopere Erika Bi i Rakima na njihovom debitantskom albumu Paid in Full iz 1987. godine u jakne sa „Gučijevim“ monogramom. I druge najveće zvezde te muzike pojavljivale su se obučene u „Gučijeve“ modele – Salt-N-Pepa, LL Cool J i Džej-Zi.

Aktuelni povratak modi iz devedesetih otvorio je novo tržište za „Guči“: milenijalce. „Gučijev“ logo ovih dana gotovo je nemoguće zaobići na društvenim mrežama. A kako bi se bilo potpuno u skladu sa 21. vekom, tu je i "Gucci Kids Playground", prva aplikacija posvećena dečjoj modi.

четвртак, 02. мај 2024.
21° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво