Čitaj mi!

Izaberi pažljivo, kupuj manje, ali da traje - moto današnjih kupaca

Korona je promenila mnoge navike, uticala na kulturu kupovine, samim tim i na modnu industriju.

Moda i modni svet su za ove dve godine pandemije morali da se adaptiraju novonastaloj situaciji ne bi li preživeli. Aktuelno je pitanje o tome - kako izgleda raditi u svetu u kome je do pre pandemije vladao zakon brze, low cost mode i preteranog konzumiranja, a danas, bar tako izgleda, počinje sve više da važi pravilo „Izaberi pažljivo, kupuj manje, ali da traje".

„Prodavati modu u civilizovanom svetu je jako teška stvar jer prvo, svet je prezasićen svega i kada vam dođu takve mušterije vi ne znate šta da im ponudite, jer sve što im ponudite oni kažu da imaju. Moda je posao koji je završen, jer za deset godina mi ćemo imati ili haute couture ili Zaru, neće biti ničega što će biti u sredini. Firme kao Hermes ili Šanel su imale rast od 30-40 odsto, jer su to firme koje daju garanciju kvaliteta. Danas ljudi, posle kovida, kada kupuju nešto traže da u tome vide vrednost, a ne da budu stvari koje su samo trenutna moda. Posle kovida se prodaju najskuplje stvari, pre kovida nije bilo tako, i to vam govorim iz ličnog iskustva, što je skuplja i što je kvalitetnija stvar, to se danas prodaje brže", rekao je Dušan Paunović, vlasnik modne kuće „Dušan".

Moda se za vreme pandemije premestila na onlajn tako da se postavlja pitanje da li će i dalje važiti „Idemo u šoping u Milano" imajući u vidu da se zatvara veliki broj prodavnica - i budućnost je neizvesna.

„Budućnost će biti onlajn, to je sigurno, moramo biti spremni na to. Moramo da učimo i da se informišemo šta dalje za budućnost i kako će ona izgledati onlajn i ljudi su podeljeni, neki su za kupovinu da odu lično u radnju, da dotaknu materijal, da pipnu da procene, a neki ljudi žele sve da rade onlajn, jer nemaju više vremena da idu u šoping. Ljudi previše rade od kuće od kada se desila korona, sve to vuče svoje i bićemo definitivno podeljeni između života onlajn i oflajn",istakla je Marina Đokić, model i vlasnik brenda @badromance.

„Jako je veliki problem danas sa svim fizičkim radnjama, i to je kategorija koja će možda i biti zatvorena. Mi čak prodajemo radnjama preko sajta koji su inače za retail celu kolekciju, ja već dve godine nijednog klijenta iz Amerike i Azije nisam video, a biznis raste jer oni kupuju preko tih platformi. Dakle, mnoge radnje se već zatvaraju jer su to troškovi užasno veliki. Vi računajte da jedna radnja u centru Milana košta mesečno najamnija od 30.000 do 50.000 evra. Dakle koliko treba prodati? I kad imate radnju koja je visokog nivoa morate imati i zaposlene visokog nivoa i tu je nemoguće napraviti profit, nijedna radnja koju vidite na Monte Napoleone nije profitabilni biznis, oni su samo advertajzing", dodao je Dušan Paunović.

Pandemija je dakle mnogo toga promenila, iako ne uvek u negativnom smislu. Moda preko interneta donela je čak porast profita modnim kućama kao i mnogo više angažmana modelima koji se već nalaze u Milanu ili ostalim modnim centrima imajući u vidu teškoće pri putovanjima te angažman inostranih modela. Sa druge strane, pitanje je i koliko se to zaista dopada klijentima, i da li je to trend koji će se nastaviti.