Читај ми!

Muzička rapsodija: 22. Gitar art festival

Ovogodišnji, 22. po redu, Gitar art festival, pod sloganom Digital Revolution, održan je od 1. do 5. juna u Beogradu. U skladu sa tradicijom koju festival neguje, beogradska publika je i ove godine imala priliku da prisustvuje raznolikim nastupima vrsnih svetskih i domaćih gitarista. Tokom pet dana festivala, pored takmičarskog programa i majstorskih radionica, organizovano je osam koncerata različite programske koncepcije. U izvođačkoj šemi ovogodišnjeg festivala, pored publici dobro znanih imena iz sveta gitare poput Vlatka Stefanovskog, Hoakina Klerča i Marka Tamaja, mesto su dobili mladi i talentovani gitarski virtuozi iz naše zemlje: Amalija Miler, Vuk Vukajlović i Nikola Jelačić.

Muzičko putovanje je započeto energičnim muzičko-scenskim nastupom Muzička rapsodija koji je priredio italijanski gitarski kvartet 40 Fingers. Na početku koncerta članovi kvarteta su na srpskom jeziku pozdravili brojnu publiku koja ih je aplauzom dočekala u Kombank dvorani.

Aplauz i ovacije nisu izostali ni tokom koncerta dok je grupa, poznata po sjajnoj energiji i raznovrsnom repertoaru, izvodila neke od svojih najvećih hitova. Muzičko-scenski nastup otvoren je aranžmanom čuvene Pjacoline kompozicije Liber tango, a nakon nje ređale su se obrade pesama kao što su Message in the bottle (The Police), Mamma Mia (Abba), Back in black (AC/DC), Jump (Van Halen) i Bohemian rapsody (The Queen), zatim autorske pesme kvarteta, ali i obrada Betovenove bagatele Za Elizu.

Koncert je završen izvođenjem pesme Hey Jude britanske grupe The Beatles. Pored sjajnog muzičkog nastupa, publika je prisustvovala i svetlosnom spektaklu posebno dizajniranom da prati muzički nastup kvarteta.

Drugo veče festivala bilo je rezervisano za dva koncerta iz ciklusa Gitar Art klasika. Na prvom koncertu nastupio je portugalski gitarista Ruben Betenkurt. Muzikalnim i poetičnim izvođenjem dela klasičnog repertoara, ovaj mladi i talentovani gitarista predstavio se beogradskoj publici.

Drugi koncert večeri bio je rezervisan našu mladu gitaristkinju Amaliju Miler koja je nastupila uz pratnju gudačkog orkestra Makris predvođenog dirigentom Predragom Gostom. Na koncertu je izveden Megaron koncert za gitaru koji je komponovao ruski gitarista i kompozitor Nikita Koškin.

Jedan od najzapaženijih koncerata 22. Gitar art festivala održao je Vlatko Stefanovski koji je nastupio trećeg dana. U želji da prenese ,,deo svog iskustva koje je sticao u proteklih pedesetak godina'', ovaj gitarski virtuoz svojim nastupom kao da je hipnotisao publiku sentimentalnim izvođenjem makedonskih tradicionalnih pesama u kombinaciji sa savremenim rokom, dok je vrhunac koncerta bila nostalgična interpretacija čuvene pesme Uspavanka za Radmilu M, sa istoimenog albuma Bijelog dugmeta na kome je Stefanovski gostovao.

Stefanovskom se tokom koncerta kao specijalan gost na sceni pridružio pevač i trombonista Vukašin Marković sa kojim je izveo gitarske numere u aranžmanu za gitaru, trombon i glas.

Četvrtog dana festivala upriličena su tri odlična, i karakterom potpuno različita, solistička resitala u okviru ciklusa Gitar art klasika. Prvi koncert održao je najmlađi učesnik ovogodišnjeg festivala i pobednik takmičenja Virtuoz V4+ Vuk Vukajlović. Ovaj mladi gitarista je samouverenim i intenzivnim nastupom publici predstavio svoje interpretacije dela klasičnog repertoara.

Usledio je zreliji i uzdržaniji nastup mladog gitariste Nikole Jelačića. Nastup izraelskog gitariste Tala Hurvica može da se posmatra kao svojevrsna kruna ne samo ove večeri, nego i celokupnog ciklusa Gitar art klasika. Intimna atmosfera koncerta, sjajna komunikacija i odnos koji je ovaj izvođač ostvario sa publikom, kao i njegovo briljantno tumačenje dela Segovije, Baha, Đulijanija i Klerča, ostavili su poseban utisak na sve prisutne u Velikoj sali Doma Omladine.

Festival je zatvoren svečanim koncertom u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine. Na koncertu su nastupili gitaristi Hoakin Klerč, Marko Tamajo, Rafael Agire i David Martinez uz pratnju Simfonijskog orkestra i hora Radio-televizije Srbije kojim je dirigovao maestro Bojan Suđić. Veče je otpočelo izvođenjem Adađa Tomaza Albinonija.

Zatim je usledila Klerčova kompozicija Fantazija na Faljine vrtove za četiri gitare koja je zamišljena kao omaž delu Noći u vrtovima Španije Manuela de Falje. Reč je o dopadljivoj i egzotičnoj kompoziciji pisanoj 'u maniru' Falje, u kojoj kompozitor koristi španske melodije.

Kao vrhunac ne samo koncerta, već i celog 22. Gitar art festivala, za kraj je sačuvana premijera dela Uspomene iz Beograda koje je Klerč, gitarista i kompozitor kubanskog porekla koji živi u radi u Nemačkoj, posvetio osnivaču Gitar art festivala Bošku Radojkoviću. Čast da nastupi kao solista pripala je vrsnom gitaristi Marku Tamaju.

Klerč je sam istakao da je u kompoziciji želeo da oživi balkanske teme, prema kojima oseća veliko zadovoljstvo i naklonost. Shodno tome, on je iskoristio četiri balkanske melodije koje se prožimaju sa njegovim muzičkim svetom. Izuzetno atraktivan koncert u kome je deonica gitare virtuozno tretirana, prožet je neprestanom smenom kontrastnih melodija i ritmova, čime je kompozitor stavio virtuozitet i muzikalnost izvođača u prvi plan.

Na osnovu velikog aplauza i ovacija, čini se da se publici svideo koncert, a posebno njegov drugi stav, koji je zasnovan na neobičnoj obradi tradicionalne pesme Ederlezi.

Iako je slogan Digitalna revolucija ove godine više bio marketinški potez, on jeste najavio i novi projekat organizacije festivala - Gitar art aplikaciju - čije kreiranje je pokrenuto na osnovu iskustva sa pandemijom i 'selidbom' koncertnog podijuma na virtuelnu scenu.

Cilj ove aplikacije jeste prenos programa festivala, ali i umrežavanje gitarista i ljubitelja gitare iz svih delova sveta. Dvadeset drugo izdanje Gitar art festivala ostaće upamćeno po raznovrsnom i kvalitetnom programu, odličnim izvođačima i organizaciji festivala u doba pandemije.

уторак, 16. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво