Читај ми!

Davor Špišić: Vera je antiheroina stoičke izdržljivosti

Na našim balkanskim vukojebinama ženama se i dalje nevoljno priznaju statusi ikona. A da ikonična snaga superžene ponese amblem jedne čitave traumatične epohe, e to je tek pravi endem. Zato je srpska televizijska serija „Vera“, kojoj smo na RTS-u upravo odgledali i drugu epizodu (emituje se subotom i nedeljom) višestruko intrigantna, piše Davor Špišić, filmski kritičar hrvatskog portala „Telegram“.

Kao vešto skrojen žanrovski blokbaster proizvod televizijske industrije i kao složeni sociološki fenomen.

Priča paralelno rađenog filma i desetodelne TV serije Vera bazira se na životu i vratolomnoj sudbini Vere Pešić (1919.-1944.), srpske Mate Hari.

U psihotičnom prologu Drugog svetskog rata Pešić je na usijanom beogradskom terenu špijunirala za račun nemačkih, francuskih, engleskih i jugoslavenskih kabineta obaveštajnih moći.

Vidi se respekt prema snažnim ženama

Na kraju brzotrošećeg životnog puta skončala je pred puščanim cevima četničkog streljačkog voda. Kratak, turbulentan i samouništavajući Verin život u predigri druge svetske klaonice, kao poručen je za prizivanje mita i rekreiranja istorijskih činjenica. Linija pojedinačne sudbine na freski kolektivne tragedije uvek je vibrantan fikcijski materijal.

Dođe li u znalački inspirisane ruke, poput reditelja Nedeljka Kovačića, koji s Kristinom Đuković potpisuje i scenario, sočnost televizijske avanture je zagarantovana.

Zanimljivo je da je filmska verzija Vere Kovačićev debitantski film, a televizijski format, kako već prve epizode najavljuju, omogućiće još složenije razigravanje svih slojeva dinamičnih zbivanja i karaktera.

Valja podsetiti da se Kovačić jednom drugom stvarnosnom ikonom iz naše istorije – Jovankom Broz, bavio u dokumentarno-igranoj seriji Jovanka Broz i tajne službe, tako da je primetan njegov ljudski i stvaralački respekt prema snažnim ženama.

Kombinacija trilera i melodrame

Kovačić se nepogrešivo odlučio za žanrovsku kombinaciju špijunsko-političkog trilera i melodrame, ne bežeći ni od stripoidnog formatiranja, eskapističkog glamura (produkcija je zaista visokih standarda) i popkulturalnih referenci, postižući skoro artificijelan ugođaj – stanje tako svojstveno u vremenu pred velikim društvenim katastrofama.

Lavovski je lov odradila glumica Jovana Stojiljković u čijoj se doživljenosti i proživljenosti Vere uzbudljivo kristaliziraju Kovačićeve vizije. Verinu mantru o holivudskom snu kojeg nosi kao kofer, bežeći iz provincijalne učmalosti u neodoljivi zov Beograda, Jovana pretvara u šeretsku membranu ikone iskonskog optimizma.

Tihi i Prle za nove generacije

Njena je Vera izazovno neopterećena Lolita, ona koja spoljašnju infantilnu ustreptalost i glad za begom iz socijalnog beznađa pretvara u snažno oružje egzistencijalizma. Tvrdo i tvrdoglavo rešena da opstane u brutalnom muškaračkom svetu, nesumnjivo je snažnija od svih tih baraba što se iživljavaju na njenom telu i duši.

Vera Jovane Stojiljković prirodno pripada Otpisanima. Ono što su našim detinjstvima bili Tihi i Prle, Voje Brajovića i Dragana Nikolića. Nove generacije imaju Veru. Antiheroinu stoičke izdržljivosti.

четвртак, 19. септембар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи