Читај ми!

Kako da budemo energetski pismeniji? Odgovor doslovno stiže u prodavnice uz pomoć projekta „Okreni na zeleno“

Projekat Evropske unije „EU za energetsko označavanje i eko-dizajn proizvoda“ pokreće nacionalnu kampanju kako bi se građani Srbije bolje upoznali sa značenjem energetskih oznaka na kućnim aparatima i tako bili u mogućnosti da prilikom kupovine izaberu energetski efikasniji uređaj, čime štede novac i ujedno čuvaju životnu okolinu. Ova kampanja deo je „Okreni na zeleno“ kampanje o energetskoj efikasnosti Ministarstva rudarstva i energetike Republike Srbije i Evropske unije.

U okviru energetske potrošnje, sektor domaćinstva predstavlja najvećeg potrošača koji dolazi pre sektora transporta, mobilnosti, industrije i privrede. Samim tim, podržavanje velikih unapređenja u ovom sektoru je posebno važno i efikasno.

Pored unapređenja u izolaciji grada i građevina, zabrana plasiranja nisko energetski efikasnih proizvoda na tržište, kao i motivisanje potrošača da kupuju visoko efikasne energetske uređaje, predstavlja prioritet, što je i svrha projekta „Okreni na zeleno“.

Projekat je započet u septembru 2019. godine i podržava implementaciju Uredbe o eko-dizajnu i implementaciju Uredbe o energetskom označavanju. Kampanja podizanja svesti je u toku.

„Zeleni sporazum Evropske unije, kao i akcioni plan i agenda predstavljaju podršku Srbiji. Srbiji predstoji prekretnica usmerena ka postizanju boljeg života i bolje energetske efikasnosti. Otvaranje klastera četiri, uključujući poglavlje o energetici, otvara nova polja za unapređenje i razvoj, podržavajući ono što je Srbija do sada uradila“, kaže Nikola Bertolini, šef odseka za saradnju Delegacije EU u Srbiji.

„Godišnje bacimo kroz naše prozore, vrata i lošu izolaciju, sigurno proizvodnju jedne termoelektrane“, rekla je ministarka rudarstva i energetike, Zorana Mihajlović.

Ovo je treća revezija oznaka na tržištu, nakon 1995. i 2011. godine. Nove energetske oznake biće označene na proizvodima od A do G, svrstane u energetske razrede. Na njima će biti i QR kod preko kog ćemo moći da pristupimo evropskoj bazi proizvoda povezanih sa energijom, radi više informacija u vezi sa energetskom potrošnjom tih proizvoda.

Uvedeni su novi piktogrami - od flaše i zvučnika do majica i pahuljica. Te oznake obavezuju prodavce da ih pripreme i sa svojim proizvodima pošalju u prodavnice, ali su one namenjene i građanima da bi se lakše odlučili za proizvode, uzimajući u obzir npr. buku, koeficijent efektivnosti sušenja, potrošnju električne energije, itd.

Šta označavaju boje i simboli na energestkim nalepnicama na frižiderima, šporetima, veš mašinama i drugim proizvodima u domaćinstvu, kako izabrati uređaj koji najviše odgovara potrošaču, a ujedno i troši najmanje energije, čuva kućni budžet i životnu sredinu - teme su kampanje „Okreni na zeleno“.

Mašina koja je bila pre deset godina u klasi A, trošila je 82,5 kilograma ugljen-dioskida. Ona ne troši konkretno njega, ali svaki potrošeni kilovat struje, da bi se proizveo u Evropskoj uniji, generiše 296 grama, a kod nas možda i više.

„Ako u Srbiji ima oko 3 miliona veš mašina, a za generisanje (odnosno za apsorbovanje deset kilograma ugljen-dioksida) je potrebno jedno stablo, onda izračunajte koliko stabala nam treba za to da se apsorbuje ugljen-dioksid koji se troši proizvodnjom struje koju troše naše mašine. Dakle, za 50 kilograma godišnje, pet stabala puta tri miliona, to je petnaest miliona stabala. Imamo li mi tolika stabla?“, kaže dr Mirko Đapić, ključni ekspert projekta.

Podizanje svesti se gradi postepeno, ali na tome moraju raditi svi.

„Moramo obučiti prodavače da pomognu potrošačima pri tumačenju oznaka na aparatima i odabiru energetski što efikasnijih poizvoda. Najbitnije je da razumete koliko ćete tim proizvodom potrošiti energije, kako biste shvatili koliko ćete generalno novca potrošiti time na godišnjem nivou“, izjavio je dr Bernar Gindro, vođa tima rojekta „EU za energetsko označavanje i eko-dizajn proizvoda“.

Ekskluzivno za naš portal, on apeluje na ljude da razmisle makar o tome koliko će novca dugoročno uštedeti i koliko će im se računi za struju smanjiti, ukoliko samo malo pokušaju da se pri kupovini kućnih aparata vladaju efikasnije. 

„Što je zelenija linija, to znači da je proizvod kvalitetniji. Mislim da Srbija ima kapacitet za sprovođenje ovog projekta. Prolazimo kroz energetsku krizu i u budućnosti nam ona može predstavljati izazov, zato ovim investirate u bolju budućnost za sebe i okolinu“, podseća on.

U skladu sa ciljevima Evropske unije za smanjenje potrošnje energije do 2030, ove godine je došlo do povećanja očekivanja energetske efikasnosti koje uređaji moraju da ispune da bi se našli na tržištu. Upravo iz ovog razloga su u Evropskoj uniji uvedene nove energetske oznake koje ih prate, a koje će se primenjivati i u Srbiji. 

субота, 26. април 2025.
14° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом