Čitaj mi!

Kanban sistem - pravilnim i jednostavnim prenosom informacije do boljih poslovnih rezultata

Veliki broj preduzeća širom sveta se suočava sa problemima vezanim za organizaciju i optimizaciju proizvodnih procesa, kao i sa organizacionim problemima unutar svog poslovnog okruženja. Kanban sistem mogao bi da im pomogne.

Kanban sistem predstavlja način da svi proizvodni procesi rade kontinuirano i da ne ostanu bez predmeta rada (ili ne proizvedu previše), putem vizuelne signalizacije u fabrici. Ovim se ostavaruju stabilni procesi, a planiranje proizvodnje postaje precizno. 

Domaća kompanija Tekor Konsalting (Tecor Consulting) već godinama sprovodi nešto što je u svetu shvaćeno kao imperativ za zdravo poslovanje - maksimalnu optimizaciju, tj. balanas između svih proizvodnih procesa.

Kanban kao važan alat pri implementaciji Lin (Lean) filozofije ima veliku ulogu u optimizaciji gotovo svih poslovnih koraka.

Kanban je japanska reč koja se prevodi kao signal. Kanban može biti kartica, vizuelni displej, kutija, prazna paleta, tj. bilo šta što daje signal da se počne sa proizvodnjom ili transportom određenog dela.

Taiči Ono je bio glavna pokretačka snaga razvoja i implementacije mnogih alata i uspostavljanja proizvodnog sistema Tojote.

Ideja o kanban alatu je nastala iz posmatranja američkih supermarketa tokom poseta japanskih privrednika Sjedinjenim Amerićkim Državama.

Za razliku od Japana, u kojem se prodaja odvijala mahom dostavom proizvoda na kućnu adresu, američke supermarkete je odlikovao brz promet roba i stalna dostupnost proizvoda koje korisnik sam bira.

Prvi supermarket u Japanu je otvoren 1950. godine i ovo je navelo Taičija na razmišljanje kako da isti princip primeni u Tojoti.

Korisnici zahtevaju ono što im je potrebno, uzimaju proizvod, a nakon toga se odmah vrši dopuna količine proizvoda na rafovima.

Suštinski prazno mesto na rafu je signal da je potrebno doneti proizvod i dopuniti raf. Ideja je da na random mestu imamo tačno ono šta nam treba, kada nam treba, u količini koja nam je potrebna.

Pravila Lin-Kanbana 

Jedna od najbitnijih stvari koja odlikuje „Just In Time“ je posmatranje narednog procesa kao korisnika. Tek kada se uspostavi ovakav način razmišljanja moguće je uspostaviti sistem „pull flow“, a Kanban je jedan od alata koji pruža podršku.

Proces ili operacija zahteva od prethodnog procesa ili operacije šta mu je potrebno. Proizvodi se jedino ono što je potrebno nerednom procesu. Zabranjeno je pomeranje i proizvodnja bez kanbana.

Svaki proizvod mora biti odgovarajuće obeležen kanbanom. Zabranjeno je slati defektne proizvode u naredni proces ili operaciju - 100% bez defekata.

Pažljivo smanjivati broj kanbana kako bi se smanjile zalihe i otkrili postojeći problemi. Pravilnom implementacijom kanban alata postižu se mnogobrojni benefiti.

Smanjuje se količina poluproizvoda, unapređuje tok materijala, sprečava prekomerna produkcija, olakšava vođenje proizvodnje putem vizuelnih signala, povećava fleksibilnost proizvodnje, smanjuju se troškovi zvog smanjenja rasipanja...

Tri vrste Kanbana

Postoji proizvodni Kanban, pomoću kojeg lansiramo proizvodnju, npr. kada određena mašina dobije signal da proizvede neke element ili kada kuvar u restoranu dobije papirić na kome piše koje jelo i kojoj količini da pripremi.

Trensportni Kanban, pomoću kojeg se zahteva dostavljanje nekog materijala na određeno mesto - npr. magacin materijala koji treba na određeno radno mesto da donese neku količinu nekog materijala.

Ovim se izbegava nagomilavanje i zatrpavanje radnog mesta u proizvodnji ili konobar koji dobije zvučni signal da je određeno jelo sremno i da može da bude posluženo.

Organizacioni Kanban pomože prilikom organizacije i prioritizacije posla. Najčešće se izvodi sa tri kolone „Uraditi, U radu, Urađeno“ gde pomeranjem određenih kartica tačno znamo prioritete, ali i stepen urađenosti određenog posla.

Npr. kuvar sve porudžbine drži sa leve strane, kada uzme nešto da proizvodi pomeri desno, a kada proizvede, baci taj papirić. 

div id="adoceanrsvdcfhklggd">